woensdag 18 mei 2011

summer-time = tiropitakia-time!

Al van als ik nog een heel klein Liesje was ben ik al fan van alles wat met Griekenland te zien heeft. Enfin, de muziek van daar laten we wel achterwege want daar word ik compleet gek van! die zijn daar wat blijven stille staan vrees ik.
Het feit dat mijn ouders me elk eiland hebben doorgesleurd en dat de pappie jaren in een Grieks restaurant heeft gewerkt hebben die voorliefde voor Griekenland en dan in het bijzonder het eten daar in de hand gewerkt. In het restaurant werkte volgens mij de beste kok ever (naast mijn eigen pappie dan), den Achiel, en daar heeft mijn pappie dan wel wat receptjes van overgehouden. (Den Achiel zou momenteel te bewonderen zijn ergens in een restaurantje in Lesbos). Zo ook het receptje van mijn favoriete hapje op een mezze-schotel, de tiropitakia! Het water loopt al in mijn mond bij de gedachte eraan.
Gezien het onder enkele van mijn vriendjes een succes was, zie hier, het receptje en hoe het te maken!

Men neme:
een pakje fetakaas
2 eitjes
peper en zout
een klein beetje oregano
olijfolie
filodeeg (heel praktisch in diepvries te krijgen in den O'cool, let wel op dat het geen bladerdeeg is!)
een beetje parmezaan
een oven

Men make:
Laat de filodeeg eerst goed ontdooien, dat is belangrijk om later de driehoekjes goed te kunnen plooien. als de deeg nog niet goed is ontdooid dan brokkelt de hele boel.
Neem de feta en het 1 eitje. je hebt enkel de dooier nodig. Verkruimel de feta en het eitje samen met peper, zout en oregano
als je de filodeeg van de O'cool gebruikt, dan moet je de deeg doorsnijden waar hij gevouwen is, dan heb je 3 pakjes met reepjes deeg.
Je neemt 2 velletjes van die reepjes en die leg je op elkaar. Wrijf de bovenste in met een beetje olijfolie en schep een goeie koffielepel fetamengsel en leg die links bovenaan de deeg. neem dat linkerhoekje vast en plooi dat om tot je rechts een de zijkant bent (moest je dat nu terug opendoen zou je ongeveer een vierkante gevouwen hebben, snap je?). Je hebt nu een driehoekje en dat driehoekje plooi je steeds verder (volgende is van rechts naar links terug) tot het einde van de deeg. dat doe je dus met alle reepjes deeg. dan neem je alle driehoekjes en die smeer je bovenaan wat in met losgeklopte eierdooier en daar strooi je dan een beetje parmezaan op. stop de hele handel in een voorverwarmde oven op een 180 graden, en bak alles tot het lichtbruin is. zal ongeveer een 8-10 minuutjes zijn, maar dat zal afhangen van je eigen oven!.

dan bekom je ongeveer zo iets:


Zo, en indien er dit iemand gaat maken en hij heeft er wat teveel, ik ben altijd bereid om te komen proeven!
Wie mijn geweldige deskundige uitleg niet snapt van hoe je dat moet vouwen mag mij nog es contacteren :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten