dinsdag 28 juni 2011

een zuiders gerechtje om het mooie weer te vieren

Ok, ik heb nog maar 1 keer iets te smullen gepost, dus daar moest wel verandering in komen gezien er op mijn 'smullen' pagina maar 1 ding te smullen staat en het dan nogal stom is om een 'smullen' pagina te hebben.

Verleden week zat ik in de reclamekes te snuisteren en in kwam een precies wel lekker receptje tegen. Het was een wokgerechtje. ik ben dol op wokgerechtjes! men kiept alles in die wok en wacht tot het er uitziet als dagger. Klaar! poepsimpel dus.

voor deze zuiderse variant neme men ( hier hebben we met 2 en een klein kind van gegeten, en er is nog een portietje over voor de Vent):

een goeie 500 gr kalkoensneden
een venkel
2 tomaten
sjalot (dat is bij mij een gewone kleine ajuin. Ik vind: als het ruikt als een ajuin en er uit ziet als een ajuin, noem het dat gewoon een ajuin, en gene sjalot!)
1 teentje knoflook
een pakje feta
een portie voor 2 man risone (van die griekse wormpasta. kan ook met gewone rijst)
een potteke rode pesto (ongeveer 5 volwassen eetlepels)
een grote zjat kippebouillon (is da ongeveer 2.5 dl?)
wat olie voor in de wok
peper en zout


Hoe doe je het nu?
snij die kalkoen in reepjes. (Zo een hele snee kalkoen bakken in een wok is geen zicht jong.) snij de venkel in fijne reepjes en de tomaten in blokjes. Snipper de ajuin (of sjalot als jij vindt dat er een elementair verschil is tussen een ajuin en een sjalot) en de look fijn en bak die al in de wok met wat olie bij.
Kook intussen de risone of de rijst.
Kiep die kalkoen in de wok bij de ajuin en de look en bak tot de reepjes wat kleur krijgen en kruid al wat met peper en zout.
Doe er dan de venkel en tomaten bij en giet de bouillon erbij. Laat alles een goeie dikke 5 minuten zacht koken zodat die venkel ook zacht kan worden.
Voeg nu de risone of rijst toe, roer er de pesto onder en roer er ook verkruimelde feta onder.

Klaar!

Ik heb geen fotootje genomen van het eten wegens te hongerig, maar het zou er wat rood-achtig moeten uitzien :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten