maandag 6 juni 2011

mijn allereerste echte Japanse jurk voor een Leeuwergemse peuter

Ik had al gemeld dat ik vorige week mijne eerste Japanse jurk heb kunnen afwerken. Dat gebeurde als volgt:
op maandagmorgen, net toen we onze gezinsuitstap naar Pairi daiza wilden vertrekken, kwam mevrouw de facteuse met een pakje toe. Mijn eerste 2 Japanse boekjes waren geleverd! ons vertrek naar Pairi daiza heb ik dan nog 5 minuutjes uitgesteld omdat ik toch eerst eens naar de binnenkant van de boekjes wou kijken.

deze 2 zijn het geworden:



Maar goed, na een ontspannende dag diertjes kijken kwamen we thuis en wou ik per se aan de slag met mijn boekjes. Ik weet dat die maatjes voor Mila nog veeeeeels te groot zijn, maar hou een madam met een plan maar eens tegen natuurlijk.
Er stond een heel mooi, en volgens mij ook heel simpel te maken, bloesje in. slechts 3 patroonstukjes! een voorpand, een achterpand en een mouw! piece of cake dus eh :)



het begon al met het tekenen. indien u niet beschikt over een diploma kernfysicus is het zeker niet simpel om zo een japans patronenblad te lezen. Ten eerste gebruiken ze met veel geluk maar 2 kleuren voor ongeveer 20 patronen, en ten tweede gebruiken verschillende patronen dezelfde lijnen. Na ongeveer 1.5 uur zoeken, vloeken, zweten en tekenen stonden de 3 patroondelen op papier. 
Nu wist ik dus dat het veel te groot ging zijn voor Mila, maar wat leken die patroondelen gigantisch te zijn voor een bloesje! Ok, terug dat patroonblad gespreid, boekje erbij genomen, tekeningen in het boekje erbij genomen... bleek dat er ook een jurkjesvorm van dit bloesje bestaat :) Bon, ik ben niet het meest kieskeurige mens, dus besloot ik ipv een bloesje dan maar een jurkje te maken.
Nu had ik zo mijn best gedaan om alles super nauwkeurig over te nemen maar geraakte er dus (merk nu veeeeel schaamrood op) niet uit. de plooi was al gemaakt, maar op de een of andere manier was mijn voorpand hoger dan mijn achterpand, wat niet logisch is. gelukkig heb ik een heel lieve hulplijn die me daags nadien heeft gered met een beetje uitleg, een glazeke wijn en een overlock! juist nog een biaske aanstikken en de boel was klaar. dit is het dus nog veel te grote resultaat:





ok, sommige van deze foto's zijn een tikje bewogen, maar dan moet je een peuter die net was beloofd om naar de zee te gaan eens proberen stilhouden omdat mama per sé een foto van een kabouterjurk wilt nemen!

2 opmerkingen:

  1. Wat een dolleke is ze toch!
    En goed gelukt, die jurk!
    Ze groeit er wel in, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind haar ook zo dollig :) ma ja ik ben dan ook wat bevooroordeeld eh :)

    BeantwoordenVerwijderen