zaterdag 17 september 2011

over een mooi ensemble, een beetje gevloek en overal pluisjes

Ik had bij deze stijlvolle dame een ongelooflijk mooi ensemble gezien waarvan ik spontaan begon te kwijlen. Nu ben ik niet het type dat alles gaat gaan namaken wat ik zie maar deze modelletjes kon ik echt niet laten, weliswaar heb ik een heel andere stof gekozen :)
Dus zo geschiedde, ik begon moedig aan het tekenen van het patroon van het rokje. Het tekenen van het patroon heeft maar een half uurtje in beslag genomen, eens ik doorhad dat er maar 2 patroondelen waren en geen 3 waar ik zo naar op zoek was.
Gezien ik van plan was die rok op een uurke in elkaar te steken begon ik ook meteen met het knippen in de mooie stof om zo aan de slag te gaan. Nu moet ik zeggen dat er in dit specifieke Japans boekje niet zo heel duidelijke werktekeningen staan, ma soit, ik had een hulplijn voor moest het nodig zijn, dezelfde stijlvolle dame :)
Ik heb uiteindelijk de hulplijn maar 1 keer nodig gehad, waarvoor veel dank lieve Griet, en ik denk dat ik het bijna heb in elkaar gestoken zoals het de bedoeling is. Ik heb wel wat gefoefeld aan die flappen, maar dat zie je niet als Mila het rokje aanheeft. Ik heb er ook achteraan een rekker ingestoken en 2 knoopjes aangezet zodat ik de rok kan aanspannen want zo is hij nog wat groot voor Mila. Het rokje is gevoerd met groene katoen en de knoopjes komen uit deze shop. En ja dat uurtje dat ik voor ogen had is wel een beetje uitgelopen...



Dan nu even een woordje over de geneugten van het werken met da pelske... Ten eerste is het knippen van dat gedoe al niet simpel gezien dat vrij dik is. Ten tweede, als je er in knipt ligt er overal pluis, maar dan echt overal! En als je dan net als ik een poezemien hebt dat die pluizen doen opwaaien geweldig vindt, ben je al iets verder van huis. (Wie ons Lolapoes kent weet ook dat het geen echte poes is die jaagt en dingen vangt gezien ze overal bang van is. Dus ja dat beestje was zo fier dat ze die pluiskes kon vangen dat ik haar zelfvertrouwen niet zo wou kelderen door het te verbieden).
Eens dat achter de rug kon ik eindelijk alles stikken. Ik wou een lint in dezelfde stof als de voering en de rok, maar zo fijn en lang, dat kreeg ik niet gekeerd dus heb ik er een versie vanbuiten dicht gestikt van gemaakt. Maar dat is even mooi dus kan geen kwaad. Volgende stap: dat keren door de schoudernaden... Enter het vloeken, weliswaar vooral binnensmonds omdat ik niemand wou choqueren! ik heb daar dus bijna 1 uur over gedaan om dat spul gekeerd te krijgen omdat die pels zo dik is en dus niet goed past door een schoudernaad van 3 cm... Toen het eindelijk gekeerd was moest ik enkel nog de naad onderaan dichtstikken. Daar ben ik even vergeten over te stappen op witte draad die beter bij de pels paste dan het framboos dat ik voor de rok gerbuikt had. Dus ja je ziet de draad een beetje lopen, maar mij stoort het niet en mijn dochter is maar 2.5 jaar, die ziet dat niet eens. En wie er wel commentaar op heeft mag altijd eens een ander maken voor Mila.



Het patroon van het vestje was geschikt voor kinderen tussen 4 en 7 jaar. Gezien mijn kleine meisie 3 wordt in februari dacht ik dat het wel zou passen als ik geen naadwaarde zou tekenen. Ok het past maar is misschien iets aan de kleine kant, ma het lukt wel zo. misschien, heel misschien, maak ik een grotere versie als ik even ben vergeten hoeveel gevloek en bij komt kijken.

en dan als allerlaatste: bijpassende speldekes! Ik had een hele hoop knopen, buttons, speldekes, ringen enzo gekocht om zelf te overtrekken met stof en zo dus bijpassende  accessoires te maken. Dat moet dan uiteraard eens geprobeerd worden! en dit is het resultaat.



allemaal samen geeft dat dit resultaat, met kindeke erin!
Juist de speldekes zaten nog niet in het haar, die waren nog aan het drogen.






En we waren een het zingen van K'zag twee beren :)

6 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar verhaal. Ik ben ook bezig met een rokje met dat vestje en het is ook voor mijn dochter (3,5 jaar) een beetje aan de kleine kant.
    Het gevloek bleef beperkt bij het keren want ik heb een wasbaar pelsje gebruikt.
    De rok is zo goed als klaar, enkel nog de rits maar daar wacht ik mee tot in de naailes maandag (ik heb daarvoor nog een hulplijn nodig). Kom volgende week gerust eens kijken naar mijn versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuke set, zeker ook met de speldjes! waar haalde je je stofje vr het rokje? mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk setje! Dat rokje is prachtig! Leuk stofje, ik vroeg mij ook af waar je dat vond...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. pippelien ik ben benieuwd om jouw versie te zien! Mijn pelske is niet wasbaar, maar ik denk, in een koude handwas, dat dat toch moet lukken ze. en indien niet heb ik nog genoeg pels liggen voor een nieuwke :)
    Ik heb intussen een iets groter jasje gemaakt en dat keren ging veeeeeel vlotter! en het past beter ook nu.

    de stof haalde ik van The fat Quarter en ik denk dat het Michael Miller is; ik ben nogal fan van die mens zijn stofkes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Lies,

    Ik ben ook fan van de stofjes van Michael Miller. Ik heb er het okergele egelstofje van gebruikt voor mijn rokje en jasje.
    Hoe heb je het jasje dan vergroot? Gewoon overal een 2-tal cm bij?

    BeantwoordenVerwijderen