zondag 9 oktober 2011

Een Japanees weekendje


Ik had dit weekend voor de verandering geen overvol gepland weekend. Enkel 1 feestje op zaterdag. Dat kan al eens deugd doen, lekker lang voor de TV hangen met iets lekkers bij de hand, ofwel lekker lang achter de naaimachine zitten, eveneens met iets lekkers bij de hand :)

Het is niet spectaculair veel, maar ik heb een hoodie en een kleedje gemaakt. De hoodie voor een lief klein ventje die veel bij mijn tanteke is, de jurk voor mijn kleine Milameid. beiden zijn Japanse patroontjes.
Hoodies rollen intussen vlotjes vanonder de machine, niets veel speciaals te melden daar. Dit is het resultaat:
Het katoentje is van Robert Kaufmann, pooches en pick-ups dacht ik. De fleece is van de Sleepstraat in Gent.




Komen we aan de jurk.
Ik ging het slim spelen: eerst de tekeningen heel goed bestuderen, de stappen allemaal opschrijven, en dan pas voorzichtig beginnen.
Bon, dat werkte vrij goed tot ik besefte dat voor 1 bepaalde stap toch niet erg kon kloppen wat ik had geschreven... Ook de tekening bood niet veel verhelderend inzicht. Er stond wel wat tekst naast de tekening in kwestie maar mijn Japans is nog steeds niet zo vlotjes. (Indien het uwe dat wel is wil ik u gerust even inhuren om mijn boekjes te vertalen :))
Ik heb dan maar enkele stukjes losgepeuterd (dat tornmesje is toch vaal mijn beste vriendje) en de boel aan elkaar gestikt zoals het mij dan al werkenderwijs wel logisch leek (het is aan de binnenkant wel minder mooi afgewerkt op mijn manier maar dat ziet geen kat en ik vertrouw erop dat u het niet zal verder vertellen! :))
Komen we aan punt 2. Ik heb een 100 gemaakt, ondanks ik weet dat die maat meestal wel groot is. Maar gezien de hoodie ook een 100 is en die als gegoten zit besloot ik dus de 100 te maken en niet die 90. Resultaat: de jurk is nog en beetje aan de grote kant, ma liever dat dan ze nu maar net gepast is en ze over een maand er al niet meer in past :) Wat denkt u? zou ik dit nu al kunnen aandoen of is het er echt nog wat over??



de jurk is wel nog 3 cm korter gemaakt want op deze foto's was ze nog niet omgezoomd.

Hier wel gezoomd maar zit er geen kindeke in.


3 opmerkingen:

  1. Dat vestje is in het echt gewoon duizend keer mooier!
    Dat boordje van het jurkje maakte ik smaller.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kleedje binnen een week aan doen. Nog een beetje te groot maar als het zo koud blijft kan je er veel kleren onder aan doen en valt het niet op :) Superschoon stofje trouwens. Waar haalde je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grietje heb je nu commentaar op mijn fotografieskills én op mijn jurkje? :D (hihi, jij durft :))
    Ik moet toegeven dat ik de band de volgende keer ook wel kleiner ga maken hoor :)

    Sofie: puik plan :) veeeeeeel t-shirts aandoen en niemand die het merkt :) maar ik zou wel commentaar kunnen krijgen dat mijn dochter ineens zo dik is geworden :) Stofje komt van The fat Quarter.

    BeantwoordenVerwijderen