donderdag 5 januari 2012

flink zo!

Ik ben flink geweest, heel flink zelfs! Ik heb geen nieuwe tricot gekocht om een jurkje voor Mila te maken maar heb gebruikt wat ik had liggen. Ik heb ook besloten de bloemenstof lekker voor mijzelf te houden, en dan toch maar de dunne stof die ik had liggen, voor Mila te gebruiken. Qua kleur past die ook beter bij haar lichte haardjes en huid.

Maar ja, de Cowl Neck Jumper Dress die ik in gedachten had, is een eerder winters modelleke, gezien de grote colle en mijn stofje is echt wel heeeeeel dun (en best onhandelbaar bij het naaien maar dit geheel terzijde).
Idee 1: Ik voer het hele ding in de fleece en dat zal wel lekker warm zijn.
Bedenking 1 bij idee 1: Misschien toch net iets te warm voor ons meid gezien het een zweterke is en we nu niet echt van een strenge winter kunnen spreken.
Bedenking 2 bij idee 1: zo mouwen in fleece, da is wa dik om als jurk te gebruiken. En de fleece is wel soepel, maar nu ook niet echt zo soepel als de tricot.

Ok, idee 1 werd afgevoerd.

Idee 2: ik doe haar gewoon een t-shirt met lange mouwen onder dat kleedje en klaar is kees, en het is warm genoeg.
Bedenking 1 bij idee 2: zou die t-shirt en dat tricootje wel wa sleren over elkaar? Want niets zo ergerlijk als mouwen die niet mee willen en altijd keren, als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar kom, verdere bedenkingen waren er toen niet dus begon ik maar aal idee 2.

Jurk is zeer simpel in elkaar te steken, had ik niet half naar het jaaroverzicht zitten kijken (mens er is veel gebeurd n 2011! de helft was ik al vergeten!) en had ik niet per se alles willen afwerken met een rolzoomke...
Laat ons zeggen dat als ik geen overlock had gehad, de jurk op zeker 1 uur klaar was geweest.

Ik heb die dus volledig met de overlock gedaan en wou afwerken met een rolzoom. Maar ik heb nog wel een zwak punt bij mijn overlock, het punt waar ik begonnen ben en waar ik dus ook moet eindigen, dat is niet altijd goe afgewerkt. Ik probeer dan de stof niet meer onder het mes te duwen, met het gevolg dat deze flexibele en daardoor uiterst onhandelbare stof ook niet meer onder de naald ging. waardoor ik steeds stukken had die niet gezoomd waren. Dus terug herbeginnen, en nog eens en nog eens,... tot ik ineens van een lange mouw (want ja ik ben het origineel patroon beginnen maken, dus met lange mouwen :)) naar een driekwartmouw aan het gaan was. Pas toen had ik door dat ik beter mijn mes op kant schoof zodat de stof kon blijven liggen Maar het was dus al wat te laat. Ik ben nu geen fan van driekwartmouwen, dus besloot ik er maar ineens korte mouwen van te maken. Wat eigenlijk nog goed uitkomt want nu is bedenking 1 bij idee 2 niet meer van toepassing! De mouwen zullen niet veel tegenwringen gezien de t-shirt onder de jurk en de mouwen weinig contact gaan hebben. Dus ja dit is een voorbeeld van hoe veel gevloek en gemompel toch wel nog iets goed kan opleveren.
De Vent heeft het na 1u30 wel voor bekeken gehouden en is boven gaan verder tv kijken. Het lawaai van de overlock en mijn gevloek werd hem wat teveel. Het is een gevoelig zieltje jong, De Vent.

Dit is het resultaat van al mijn naarstig werk gisteren:





Update: Ik heb de jurk Mila eens aangedaan en... ze is te klein! Alle, ze past er wel in maar het spant wat rond de buikstreek en is toch wat kort... dus ja, ik zal eens moeten herbeginnen denk ik, in een groter mateke :)





7 opmerkingen:

  1. 't Ziet er leuk uit. En nu vraag ik me toch af hoe je dat doet, je mes opzij zetten bij je overlock? Lijkt me handig...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mijn model kan ik het mes naar boven draaien zodat het daar vastklikt en niet met de stof in aanraking komt. handig blijkt nu :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schoon hoor! Die korte mouwkes zijn wel tof!
    Die derde foto is superschattig...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ai, jammer dat hij iets te klein is, want heel mooi! De kleuren passen haar ook goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb wel nog genoeg stof over om een nieuwke in te maken :) ma ja deze versie zal eens van eigenaar veranderen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Da's toch geen slecht resultaat ;)
    Alleen jammer dat het een beetje aan de kleine kant is.

    Ken je deze blogpost al? (waarschijnlijk wel)
    http://madebymamasha.blogspot.com/2011/06/de-xy-files-t-shirts-tricot-en.html
    Daar staat helemaal onderaan (onder "jullie aanvullingen") een tip over het afhechten bij naaien met een overlock. Weet niet of het dat is wat je doet. (heb zelf geen overlock en die in de naailes gebruiken we niet om mee te naaien dus kan je ook niet verder helpen)

    BeantwoordenVerwijderen