maandag 30 april 2012

Bloed, zweet, maar geen tranen

 Ik heb mezelf een beetje overtroffen, al zeg ik het zelf!
"Amaai, in wat dan wel??" hoor ik u denken? Awel, ik heb het aangedurfd... het mannenhemd. (Weliswaar een hemd met korte mouwen maar dat doet er nie toe :))

Al vanaf ik hier mijn nieuwe hobby heb ontdekt en er constant vanalles voor Mila van onder de machine rolt, vraagt De Vent (al dan niet om te lachen, dat laat ik erbuiten) om hem een hemd te maken. Het patroon had ik al een hele tijd liggen, maar nog niet aan begonnen. Was het echt tijdsgebrek? was het schrik? Een beetje beiden denk ik. Maar nu kon ik niet anders. Ik had een hoop stof besteld en moest er maar eens aan beginnen.

Ik ben van nature niet het meest precieze mens, maar ik nam me hier toch voor om er mijn tijd voor te pakken en er desnoods 2 weken aan te werken, ma het moest en zou perfect zijn!

Dag 1 was De Vent opmeten en dan de rest van de avond twijfelen over de te nemen maat. De Vent zit namelijk met 2 maten. Voor zijn borstomtrek zou een medium volstaan volgens het patroon, maar zijn lief klein buikje vroeg om een large. Large it would be, alle lichaamsdelen moeten uiteindelijk bedekt geraken.

Dag 2 was het tekenen van het patroon en alle bijhorende merktekens.

Dag 3 werd de stof geknipt en verstevigd waar dat moest, alle merkteken aangebracht en dubbel gecontroleerd of alles wel klopte.

Dag 4 en 5 werd er tenslotte gestikt, heel traag, heel zorgvuldig en met veel geduld.
Ik heb maar een paar keer iets terug losgetornd, omdat het wa scheefkes was. De uitleg in het boekske is in het Engel maar zooooooo duidelijk uitgelegd! Echt een aanrader! Het patroon zit echt goed in elkaar! er is geen enkele zichtbare naad, echt geen enkele! Het is bijna magie!
Het enige waar ik me in deze versie een beetje vragen bij stel is de breedte van de mouw. Die valt precies wa breder dan gewoonlijk, maar het stoort niet echt vind ik, dus denk ik er niet meer over na.
Bloed en zweet heeft het me wel gekost, dat hemd, maar geen tranen! Tzou moeten zijn van blijdschap en fierheid.
Bloed, omdat ik tijdens het lostornen iets te enthousiast was en in mijne vinger zat, zweet omdat ons stoofke opstond en het ongeveer 26 graden was in de living. En als ge dan boven een stoomstrijkijzer staat om de naden te persen kunnen we spreken van Ben Crabbé verschijnsels.




Dat decoratief flapke heeft me wel een beetje stress bezorgd. Toen ik de knopen wou aanzetten wist ik totaal nie waar de knoop voor het flapke moest komen, maar na enig speurwerk op tinternet besloot ik dat er op geen enkele foto een knoopke te zien was voor de flap. Ik had dan ook geen zin om een trendsetter te zijn en besloot dan ook geen knoop te voorzien voor da flapke. Vandaar "decoratief" flapke!



1 van de 2 zakskes, effenaf recht enal! en de flap kan open! En ook hier geen naad te bespeuren!


Den achterkant met 2 plooikes erin.
Heb even overwogen om ne paspel te steken aan da rugpand maar vond dat ik het maar eerst zo es moest in elkaar krijgen. Paspel is voor de volgende keer!

met De Vent erin. Past em echt goed vind ik!





Voor stoere kerels!


31 opmerkingen:

  1. niet aan mijne vent laten zien want die is ook al effe aan het smeken om een hemd ... maar mijne vent is schots en scheef gebouwd, daarom maakte mijn schoonma altijd zijn hemden vroeger, en ik moet schoonma nog eens vragen voor haar patroon van vroeger
    't is een heeeeeeeel schoon hemd geworden, dat zeker, ge moogt er fier op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha! schots en scheef :) es vragen aan de schoonmama eh :)

      Verwijderen
  2. Ik voel de fierheid tot hier :-) en helemaal terecht! Het is echt he-le-maal perfect! Ik zie het mezelf nog niet doen, knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai Annelies!! Terecht fier jong - het is heel mooi en wauw die zakjes die doorlopen en al!! Uzelf overtroffen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, An, zakjes die doorlopen is geheel toevallig :) ma nie voort zeggen ze :)

      Verwijderen
  4. Sjieke dinges! Ik heb ook een hemd voor de man gemaakt, maar die wilt ni mee op de foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, echt heel mooi! Het staat hem ongelooflijk goed ... dikke duim ;-)!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, ten eerste omdat je dit aandurft en ten tweede het zit hem ook nog perfect, chapeau, dat verdient een glaasje bubbels om op te klinken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Daar mocht fier op zijn!!Heel knap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijkt me een hele uitdaging, een hemd, maar het is je echt wel goed gelukt!
    Super stofje en hij staat er zeer goed mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. jeej, respect! En uit welk boekske komt dit fantastische patroon?
    Ik denk dat ik toch eerst een klein hemdeken voor de zoon probeer voor ik dit aandurf...
    Komt nog bij dat mijne wederhelft ne langenmouwenhemdenman is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is het Negroni patroon van collette van bij vermiljoen.
      uitleg echt supergoe!

      Verwijderen
  10. Waw, schoon gedaan!
    Vriendlief is gelukkig geen hemdenman. Ik zou het (nog) niet durven hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow! Chic zeg, dat zou ik nog niet durven! Het past hem idd wel goed zo op het zicht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nekeer proberen jong, als kik dees al ineen krijg :)

      Verwijderen
  12. Supergoed gelukt ! Waarschijnlijk een hele fiere Vent nu in huis ! En terecht !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Respect, enorm veel respect! En schoon, dat ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo mooi afgewerkt, en zo mooi precies pas. Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ja, serieus... en dat past dan ook nog perfect!! Ferm zunne!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En het past perfect ! Super gedaan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jawadde, meer dan goed gelukt! Sjiek zenne :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Maar Ho jo ! Wat een prachtig exemplaar!
    Echt gewoon fantastisch!
    En dat past prima op de vent!
    (En chapeau ook voor hem dat die zomaar wil poseren!)
    Echt sjiek !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gestoef op De Vent, daar zal hij blij mee zijn :)

      Verwijderen
  19. Hier is het net omgekeerd, ik zaag al heel lang tegen hèm dat ik eens een hemd wil maken! De stof is ondertussen gekocht, over het patroon twijfel ik nog... Het uwe is alvast heel geslaagd! Mooie stof trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Schoon werk! Daar durf ik mij nog niet aan te wagen zenne...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel mooi geworden. En goed afgewerkt ook. Dat wordt een blijver in de kleerkast. Die gaat binnenkort afgewassen zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geweldig knap hemd - ik ben onder de indruk, in welk boekje vond je dat dan als ik vragen mag? Daar wil ik me ooit ook nog eens aan wagen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is het Negroni patroon van Colette Patterns, gekocht via vermiljoenshop

      Verwijderen
  23. Sjiek seg! Ik heb het patroon en de stof ook liggen, patroon zelfs al overgenomen. Zou 't ook een beetje schrik zijn?

    BeantwoordenVerwijderen