maandag 2 april 2012

recepturen

Twas al effe geleden dat ik nog eens iets van culinair niveau geplaatst heb.
Mijn ouders zijn op skivakantie en dat wil zeggen dat ik de zondag dan maar zelf moet koken. Ja ik ben zo iemand die Vent en kroost op zondag meesleurt naar haar ouders. Als zij willen koken moet ik dat niet doen en dat is wel gemakkelijk zo :)

Maar ja, dit weekend was het dus ons eigen potje koken. Ik had er wel zin in, en ging voor een lekker zuiders gerechtje. Ik betrap mij erop nogal veel zuiderse gerechtjes te willen maken. Instant vakantiegevoel! Hoera!

Dit is naar idee van mijn pappie, die kok is dus weet waarover hij het heeft.
Gegrilde aubergines in tomatensaus met feta.

Met neme (dit is wat ik heb gemaakt voor 2 volwassenen. Mila reken ik niet mee want als ze er al van wil eten is het niet veel. Ze eet niets in sausvorm of waar saus opzit.):

2 aubergines
2 wortels
ne prei
ajuin
look naar eigen idee
een hoop kruiden uit de kruidenkast (hier oregano, iets uit een potteke zonder etiket maar wat niet slecht rook, provencaalse kruiden, zout en peper en harrissapasta)
een pakske fetakaas
2 blikskes tomatenprut (hier zo blokjes gebruikt, maar hele gepelde tomaten zal ook wel lukken)
potteke tomatenpuree


Men doet:

snij de augergines in plakskes. Ik heb plakskes gepakt van bij benadering 1 cm. ik heb dat nu ook niet afgemeten. Ik heb ook het velleke eraan gelaten. Wil u dat niet opeten, doe dat er dan af.
Leg de aubergines op een bord en strooi er redelijk wat zout over en laat zo een half uurke staan. Dat zout gaat het vocht uit de aubergines halen, wat minder verwatering geeft in de oven. Als je ziet dat er water op de aubergines staat, ze afspoelen onder de kraan (al da zout, dat eten we dus niet op!) en droopdeppen. Zet de aubergines dan onder de grill van de oven tot ze een kleurke hebben. ik het er een beetje olijfolie overgedaan en ze dan in de oven gezet. Haal ze er wel op tijd uit, want verkoolde aubergines in tomatensaus, da smaakt belange zo goed nie.

Ik heb dan mijn tomatensaus gemaakt. Een ajuintje gesneden, daar de wortels, look en prei bij en goed stoven. Dan de tomatenprut erbij, de puree en kruiden met peper en zout en wat u nog allemaal hebt gevonden in de keukenkast. Let wel op met die harrissa, dat is pikant spul! Ik heb er ook nog een blokje rundsbouillon bijgedaan voor de smaak, maar wilt u dat niet doen, doe dat dan niet. Doe er wat water bij zodat het geheel kan koken en niet eerder aanbrand.
Laten pruttelen tot alles gaar is en dan de mixer er inzetten. Voila, tomatensaus! Maakt u liever uw eigen tomatensaus, doe gerust!

Neem een ovenschotel, doe op de boden een klein beetje tomatensaus. Dat zorgt ervoor dat de aubergines niet aan de bodem plakken. Leg de aubergines op dat klein beetje tomatensaus en giet de rest van de saus er over. Neem de feta, verkruimel of snij in fijne plakjes en leg dat bovenop de saus en aubergines. Zei in de oven, op ongeveer 190 graden, voor zo een goeie 30 minuutjes. Feta smelt niet dus geen paniek als je de plakjes na een half uur nog mooi ziet liggen!

Ik heb daar een beetje lamsvlees bij gebakken en patatjes in partjes gesneden en die gefrituurd en bestrooit met cajunkruiden. Ook heel lekker met van die griekse pastawormkes waar de naam mij nu compleet van ontsnapt.

Ik ben gisteren vergeten een foto te trekken. Alle ik heb dar gewoon nie aan gedacht omdat ik pas een half uur geleden het idee had om het recept te bloggen.
Maar moeilijk in te beelden is dat niet eh: een ovenschotel met rode saus en witte reepkes van de feta.

Smakelijk. U moet maar laten weten of u het lekker vond :)

7 opmerkingen:

  1. lang geleden dat ik dat heb klaargemaakt, mijn recept is bijna exact hetzelfde als dat van jou. Lekker, ik ga dat nog eens maken, bedankt om me er eens terug aan te doen denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm, dat klinkt lekker, heb je receptje opgeslagen om ooit eens te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmmm, lijkt mij lekker! Ga ik ook eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mm, klinkt fantastisch!
    Ik wil komen proeven! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. njam! Ik kom net van tafel, maar krijg er zowaar terug honger van...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha! gewoon maken en opeten jong :) keilekker :)

      Verwijderen