zondag 17 juni 2012

culinair hoogstaande lasagne

Mijne lasagne die ik maak is lekker. Dat wordt me toch verteld, u moet nog niet direct denken dat ik hier aan het stoefen ben op mijn eigen. Ik vind hem zelf ook lekker, maar dat telt niet, want ja ik kan moeilijk over mijn eigen eten zeggen dat het niet te vreten is.

Wat is er dan speciaal en lekker aan? goh, geen idee! Wilt u het ontdekken? awel, ik zal het receptje es neerschrijven ze. Heeft u nie veel tijd? begin der dan misschien nie aan, want alles wat ik hier gebruik is supervers, maar supervers wil ook zeggen: veel werk aan. Ik maak altijd verse saus én verse pasta.

Wat heb je vandoen?

bolognaisesaus (hiervoor kan je ook saus kopen of gewoon je eigen recept volgen):

2-3 courgettes (geen al te grote)
een paprika of 2-3, kleur zelf te kiezen. (Ik neem meestal geen rode omdat de saus al rood is en dat dus nie afsteekt. Het oog wil oo kwat niewaar?)
4-5 wortelkes
4 dozen tomatenblokjes (ok dees is nie vers maar je kan het evengoed doen met verse tomaten)
dooske tomatenpuree
tomatenpassata
een grote ajuin
look, naar goesting
groentenbouillonblokske (ik heb er van knor met basillicum gebruikt)
peper en zout
een kilo gehakt

Pasta:

een pak 00 bloem. Ik den Delhaize verkopen ze dat, is zelfs een Italiaans merk want der staat alleen Italiaanse tekst op.
per 500 gram bloem 5 eieren
olijfolie
zout

Witte saus

Ik maak ie nu met witte rouxkorrels die ik van mijn mama meepik, maar ge maakt dus eigenlijk gewoon bechamelsaus, dus vandoen: boter, bloem en melk.

verdere dingen die nog geen specifieke plek hebben in de lasagne:

mozarella
geraspte kaas
spinazie
hesp
ricotta


En we beginnen!
eerst maken we de bolognaisesaus. Ajuintje en look fijn snijden en stoven in olijfolie. Wortelkes, paprika's en courgetten kuisen, in blokjes snijden en de pot inzwieren. Blikken tomaat bijdoen, evenals de tomatenpuree, een beetje water (ik doe per blik tomaten ook een blik water) en de kruiden en bouillonblokskes. De brokjes groenten laten gaar worden, da kan toch een klein uurke duren, afhankelijk van de hoeveelheid en de grootte van de stukken groenten.
Dan kan je kiezen. ik eet graag saus met brokskes dus ik mix de helft van de saus glad en de andere helft brokskes laat ik er zo in. Eet ge nie graag brokskes kan je ze helemaal mixen, en dan doet mijn opmerking inzake rode paprika's bij de ingrediënten er ook nie echt toe.
Gehakt kruimelig bakken in een pan en dan vlees bij de saus doen.

Dit stuk duurt toch wel zeker 1u30. Alle groentjes kuisen enzo, dus mispak u nie aan het kleine stukske tekst dat het maar beschrijft!

Vervolgens stoof ik de spinazie kort in een pan en laat die uitlekken. Ik maak in de lasagne ook een spinazielaagje. Eet u dat niet graag, dan moet u dat dus nie doen.

Dan kneed ik de pasta. Pas op, een arbeidsintensief werkske en ik versta nie waarom er vroeger, toen dino's nog rondliepen enal, werkelijk bakkers waren! Ge moet da es met de hand kneden zo nen deeg! en dan een heel dorp eten van geven!
Dus, voor een groooote lasagneschotel zo een heel pakje bloem, daar djoef je 10 eieren bij, 4 lepels olijfolie en wa zout. En dan kneden maar, tot ge een droge maar homogene deeg hebt. Is het te droog kan je er een scheutje water bijdoen, of nog wat olie.
Die paste verdeel je in bollekes en dan kan je dat aan de hand van een pastamachientje plat rollen. Je kan da, als ge veeeeeel goesting en spieren hebt, ook met ene deegrol doen, maar dat is bijna nie tet doen. Zo een machientje rolt op verschillende diktes de pasta uit. je moet beginnen bij de dikste rol en dan steeds een standje fijner gaan. Waarom?? Omdat die deeg elastisch is maar ook vrij stijf eigenlijk. En als je dat direct op de fijnste stand wil rollen heb je alleen brokkels.
Als de pasta gerold is maak ik de witte saus.

Je maakt die gelijk ge zelf wilt, bij mij is da dus met roux. Als de saus gemaakt is dan roer ik er een hele pot ricotta doorheen. Dat geeft een heel lekkere smaak!

En dan hebben we alles klaar om laagskes te maken.

Neem dan een ovenschaal. Onderaan schep je een laag witte saus, daarom komt dan een eerste vel pasta. Die saus dient ten eerste om da vel pasta er ook nog uit te kruigen, dat dat niet vastbakt aan de pot, en dat vocht van die saus moet ook de lasagnebladeren gaar koken.
Dan een laagske bolognaisesaus, weer pasta erop, een laag spinazie, witte saus, gekookte hesp, laag pasta, terug laag bolognaisesaus, laag pasta en dan overgieten met veel van de witte saus.

Als afwerking snij ik dan schijfkes mozarella die ik boven op de witte saus leg en dan een goeie laag gemalen kaas.
Dat gevaarte steekt ge dan een uur in den oven, en klaar is kees!

Ok, soms ziet da er zo uit, als je bent vergeten dat de grill opstond, ma dat zijn bijzaken!



En nu nog even in de verdediging! ik heb, net voor het posten van dees berichtje, gezien dat ook deze dame lekkere lasagne maakt. Zij had dat blijkbaar al van zaterdag gepost, en ja vreeeed origineel kunt ge mij dan zeker nie noemen! ma mijn berichtje stond wel al van vrijdag geschreven (want ja ik schrijf nu eenmaal soms es op voorhand mijn blogberichten :)) maar gezien het werkelijk bakken van de lasage maar vrijdagavond plaatsvond en ik dan pas een foto kon pakken, ik zaterdag was, plas, boodschappen, een circusbezoek en een etentje bij vrienden te doen had en dat ik vandaag een home-sale had en dan nog de helft van ons dorp moest gaan voorzien van flyers, was het er nog nie van gekomen het bericht te posten! Dus eigenlijk ben ik wel de eerste... en ik post het toch nog, want ik heb er mijn werk ingestoken en ik heb nie voor niets ne lasagne laten aanbranden! Ook al is haar berichtje schooner voorzien van foto's :)

13 opmerkingen:

  1. Wat een toeval se. Wij aten dat hier vanavond ook. Met nog een portie extra voor morgen erbij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. klinkt alleszins heel lekker, ocharme toch die zwarte korst maar het kon erger hé, dit was vast en zeker een goed krokant laagje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik de foto's en jij de gedetailleerde uitleg; eerlijk verdeeld!

    En dat idee van die ricotta ga ik volgende keer ook proberen, klinkt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik wil nu ook nie stoefen, maar die van mij is ook niet te versmaden! Toch ook merci voor de ricotta-tip, dat zit er bij mij (nog) niet in. Kieper ik de volgende keer erbij in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm lasagne...
    En van Leeuwergem, aangezien dat maar een paar m² groot is, denk ik dat wij buurvrouwen zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha da kan nie anders! Ben je van de kant van de krypton of van de kant van Hillegem?? ik woon aan de kant van Hillegem :)

      Verwijderen
    2. ik ben van 'den overkant':)
      zo grappig, ik zet hier mijn eerste stapjes en kom meteen een streekgenoot tegen! toffe naaisels trouwens :)

      Verwijderen
    3. Leuk! Morgen ben ik even op het fotosalon van fotoclub reflex in het ontmoetingscentrum van Leeuwergem, wie weet maken we daar es kennis eh :) da centrum is aan uwe kant van het dorp eh :)

      Verwijderen
    4. Wauw, een heus fotosalon in ons ontmoetingscentrum :)
      Ik ken de club niet, maar klinkt wel tof om eens een kijkje te gaan nemen. En 't is inderdaad zowaar naast de deur:)

      Verwijderen
  6. Niks beter dan een goeie lasagne met verse pasta, ZALIG!

    BeantwoordenVerwijderen