woensdag 13 juni 2012

Hemdjurk 2.0

Een tijdje geleden, in tijden van stress enal, had ik dit jurkje gemaakt voor Mila, om naar het verjaardagsfeestje te gaan van Jitse en Jenne.
Dat was een Japans jurkje, uit een boekske dat ook in maat 90 patronen heeft. Nu ben ik fan van die Japanse boekskes, maar in de meeste beginnen die maten maar te lopen vanaf nen 100. Nu is het al nie simpel te weten met welke maat die 100 daar overeenkomt hier. Maar ik kon zeggen, dat een 100 wel groot uitviel (toch in een rokske die ik ooit es probeerde) en ik kreeg daarin bevestiging bij haar.

Dus maakte ik dat jurkje voor de verjaardag in een 90. Omdat dat kleiner zou zijn dan die 100 en dus beter zou passen. En ja inderdaad, da kleedje paste haar! En nog schoon ook. Nu had het kind besloten om net dan een groeischeut te krijgen en heeft ze dat kleedje maar 2 keer aangehad. Op het feestje zelf en nog es op school. Maar toen zag ik al dat het wel kort was en als ze haar bukte de poep in het zicht kwam! Nu is dat misschien schattig bij een kleine dikke baby, zo van die kleedjes waar hun pampergat justekes in bedekt is, maar is de niet zo schattig bij een kleuter.

Op Van Katoen kocht ik een beetje stof, uiteraard, en daar zat ook deze tussen:








Ik vond het op slag een schoon stofke, voor een schoon kleedje! Maar ik wou er een simpel modelleke mee maken, niet teveel frullen enzo, om de print van de stof tot zijn recht te laten komen, liefst met zakken want Mila steekt nog steeds alles wat ze vindt in haar zakken. En ja ik kwam weer uit bij mijn japans modelleke!

Dus zo geschiedde, het werd een Japans jurkje, met boordekes in de rode gabardine, alle dat was gepland, ma ik had mij es ergens misknipt blijkbaar en ik was te lui om die opnieuw te knippen. Dus is het gewoon rode biais geworden, en da gaat ook. En ik ben der blij mee. Mila is er ook blij mee, maar laten we eerlijk zijn, ze zou het toch moeten aandoen, ook al ziet ze het nie graag :)


appels all over the place! Ik vind het een superleuke vorm, maar ik eet dat eigenlijk niet zo graag. Wel in fruitsla of als appelmoes ofzo, maar een appeltje zo smullen doe ik zelden. En als ik dat doe zijn het enkel granny smiths. Dit weetje over mij krijgt u er dus zomaar gratis en voor niets bij! Lucky you!


knoopje staat net onder de halsbies, voor de eenvoudige reden dat mijn machine het wa moeilijk had met op die bies en mooi knoopsgat maken. De stof en de biais zaten al dubbel door de afwerking van de zijkant en dat was nogal hard.


rimpelkes achteraan.

Ik ben effenaf content, kvind het schoon en zomers. Nu just jammer da we nie op zomervakantie gaan en het hier nogal kakweer is...





30 opmerkingen:

  1. het is echt een heel schoontje! en wacht maar af, binnenkort schijnt hier terug de zon en kan ze het alle dagen aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nog een metertje in bewaring:-)
    Ze staat daar mooi mee, met die kleurtjes! En met dat model.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heb ook even getwijfeld of ik het stofke al zou gebruiken, ma ik moet ooit afscheid nemen eh :) Vind ook dat zo een model haar super staat!

      Verwijderen
  3. Ik vind het erg geslaagd, ze staat er heel goed mee en die appeltjes, wat een leuk stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Héél schoon seg! Ik kan me voorstellen dat ze daar graag mee gaat flanneren. Je kan terecht fier zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Appeltjes vind ik ook vooral mooi als motief op een stofje...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig, zeker in dit stofje!
    Ik heb dat Japans boekje ook en mijn oog was ook al op dit model van jurk gevallen.
    Het valt dus groot (breed?) uit als ik het goed begrepen heb?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. awel, qua breedte is het ruim, ma de lengte is wel aan de korte kant... Er stond 3 cm bijtekenen voor de zoom, en da heb ik dus gedaan, en nu is het dus maar net la,ng genoeg, vandar de biais onderaan :)

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je tips! Dan neem ik een maatje kleiner en verleng ik het patroontje!

      Verwijderen
  7. Het is zeer schoon! Ik ben ook geen grote fruit eter, allen de types waarmee ik mijn handen niet vuilmaak (zoals bananen) of fruitsla door iemand anders gemaakt uiteraard :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. anders ben i kwel ne fruit-eter ze, pompelmoezen, kersen, aardbeien, frambozen, nectarines, alle vanalles :) Maar fruitsla door iemand anders gemaakt staat hier ook op 1!

      Verwijderen
  8. heel schoon! is 90 de kleinste maat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja kleiner gaat die boekjes niet, dan moet je speciale babyboekjes kopen en gezien ik geen baby meer had heb ik die nie gekocht :)

      Verwijderen
  9. ooo om op te eten!!!
    & die schoentjes: super!!!
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. over welk boekje gaat het als k vragen mag???

      Verwijderen
    2. ik denk heart warming life series, maar zou eens moeten kijken thuis.

      Verwijderen
  10. Die hittegolf komt nog wel... Hij MOET, want zo'n kleedje kunt ge toch moeilijk een hele zomer in de kast laten hangen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi! Die appeltjesstof is super. En ja, ik kijk ook liever naar appels dan dat ik ze opeet. Ben nochtans wel een fruitliefhebber, maar appels zijn zo sa-aai...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt een schoontje ! Het staat haar beeldig !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel mooi! En zelfs de tut is assorti ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt een prachtstof hé, die appeltjes! Ik koester ook mijn kleine stukje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel mooi! Die Japanse modellekes zijn toch prachtig: eenvoudig, zodat een stof volledig tot zijn recht komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens! Bij en stofje met drukke mooie print ben je best met zo een jurkje :)

      Verwijderen