zondag 5 augustus 2012

Ne wind, nen auto, ne club maar ook een kleed

Ik heb het hier uiteraard over de scirocco. Na eens te googlen kwam ik te weten dat dit:

1) nen auto is, een model van Volkswagen. Een beetje nen Johnny-auto vind ik precies, die nieuwe modellen, type dat al es wordt uitgebouwd, of getuned voor de kenners, met nen uitlaat dat groter is dan nen uitlaat op nen boeiing (als daar al nen uitlaat op zit tenminste)

2) een soort van wind is. De sirocco begint door een warme, droge, tropische luchtmassa die naar het noorden wordt gedrukt door lage-druk-cellen die zich via de Middellandse Zee naar het oosten verschuiven. De hetere, drogere continentale lucht mengt met de koudere, nattere lucht van de maritieme cycloon en de tegen-de-klok-indraaiende circulatie duwt de gemixte lucht naar de zuidkusten van Europa.
Om het wa in mensentaal te zeggen, dees is de wind dat woestijnzand meevoert en uwen auto al es in het rood zand achterlaat.


3) een club is. Gene club waar ze technospul draaien, maar ne club die de oude modellen uit punt 1 verzamelt. De modellen auto's van toen mensen nog dachten dat tunen nog gewoon het plaatselijk dialect was voor het werkwoord 'tonen'.


4) een kleed is. En uiteraard gaat het hier over punt 4 gezien ik in punten 1 tot 3 geen interesse heb.
Het was een patroontje dat ik even op hold had gezet wegens vrij duur, maar ik ben uiteindelijk gezwicht voor de schoonheid ervan! Die rug! en die rok! ik ben normaal niet zo voor veel frutselkes ma dees vond ik nu echt schoon zie!


Het lag hier al een maand of 3 in de kast te liggen, ik had nog niet direct een feestelijk kleedje vandoen voor Mila dus besloot ik nog maar te wachten met er eentje te maken. Maar ja kijk, soms is de drang te groot en is de discipline ver te zoeken en dan zwicht ik (dat is ook vaak het geval als er vanillepudding, ijs of rijstpap in de buurt is, veel drang om dat op te eten, nul discipline!).


Het kleedje werd gemaakt! Bij haar had ik al eens gelezen dat er best veel stof kroop in zo een kleedje en het stofje dat ik op het oog had, had ik als overschotje in een thuisverkoop gekocht. Niet echt een reuzelap dus. De voering voor de rok en de delen van de rok die onzichtbaar bleven zijn daarom in een crèmekleurige katoen gemaakt, maar dat ziet u hier uiteraard niet.
Ik had toen ook gelezen dat het precies wa groot uitvalt, en dat is meteen het nadeel van het patroon. Het komt in de maten 18 maand, 2/3 jaar, 4/5 jaar, 6/7 jaar en 8/9 jaar. Met een dochter van 3 en een half een heuse opgave om de goeie maat te vinden... Want ze draagt u al vaak een 110 (4 jaar dus) maar de maten voor een 5 jarige zijn nog hopeloos te groot...


Toch knipte ik die maat, en nam al geen extra naadwaarde. Ik moet zeggen, het valt van lengte heel goed, maar het bovenstukje is wat breed. Maar eventjes goed de foto's op de site van vermiljoen bestudeerd, en dat valt voor het modelleke precies ook wa breed uit, dus ja, ik neem dan maar aan dat het zo is. Het mag ook nie te smal zijn want er komt geen rits aan te pas, in het bovenstuk moet ge uw kindeke zo friemelen, dus ja, een beetje breder kan dan geen kwaad. Zal ook praktisch zijn als ze het deze winter gaat dragen met een longsleeve onder.


U bent nu vast benieuwd naar wat dat hier geworden is! awel, dees:


Met een pulleke op voor de koude winterdagen

de plooi, afgewerkt met zwarte paspel en 3 knoopkes van de rommelmarkt.

In zijne helen. Hier ziet die rok er heeel recht uit maar dat is zeker niet het geval, het is een A-lijntje. Maar in de rug, net aan de 1e band van de rok achteraan, moet er een elastiek gestikt worden zodat dat mooi aansluit aan de poep en de rug, en die elestiek trekt hier de rok naar achter. Maar met kind in valt dit helemaal goed!

roklaagjes werden afgewerkt met een zwart rolzoomke.


Mila wou enkel het kleed passen rechtstaand in de zetel zodat ze verder kon kijken naar de umizoomies. En ja in tijden van crisis moet je je prioriteiten kennen, en dan pakt ge de foto's van kind in maaksel in de zetel eh.

Hier zie je dat het bovenstukje een beetje breed valt.



Rugje, waar het rokdeel mooi aansluit door de elastiek. Dochter wou niet stilstaan, ah nee want ze zag die verduivelde umizoomies nie als ze zo moest staan!

Hier stiekem naar tv piepen vanonder de arm, terwijl het mama bloed, zweet en tranen kost om da kleed treffelijk te fotograferen!

Ma bon, ik kan concluderen dat het een leuk patroon is, goed uitgelegd, schoon model, alle je een topperke!




8 opmerkingen:

  1. 't is een heel mooi jurkje, het bovenstuk valt wel wat ruim, maar met het vestje op in het najaar zie je daar niets van. Het rokje alleen al is supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig kleedje! Zo mooi dat rugje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zalig, al die scirocco's! Al vind ik de laatste toch ook de interessantste :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die kleurtjes staan ook heel mooi bij Mila! En te breed? Tja, daar groeit ze wel in!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik vond Mila ineens zo groot, misschien ligt dat aan he tkleedje of de zetel, kweenie ;) het staat haar alleszins super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja door IND e zetel te stand is ze direct een half metertje groter eh :) denk Dante is omdat haar haar in zo ne lossen dot hing, anders is het zo lang en vond ook dat ze er groter uitzag met dat korte haar :)

      Verwijderen
  6. Wow! Das echt wel een schoon kleedje.

    BeantwoordenVerwijderen