woensdag 5 september 2012

voorhistorische heldendaad

Ik doe, nogmaals ja ik weet het, een poging om heel gezond te eten, niet te snoepen in de hoop een kilooke te verliezen.
Soep, van het verse soort, met echte groensels, dat hoort daar bij! En laat me nu net eens een paar tientallen kilookes tomaten hebben liggen uit ons serreke! (Ja tientalen, want naast aardbeien, chillipeperkes en frambozen is dat zowat het enige wat boer De Vent in slaagt te kweken...Hij kweekt ze dan ook en masse...)

Zo ging ik dus vandaag verse soep maken, als mijn avondeten. Maar oh ja, juist, de staafmixer mixt nie meer zo goed. Wat een probleem is voor een staafmixer uiteraard.
Ik hou niet zo van de vellekes en te aanwezige vezels in mijn soep dus moet die eigenlijk wel heel erg fijn gemixt worden wat niet gaat met maar een halve brok van ne mixer.

Maar geen nood! Ik kreeg van mijn schoonmama een jaar of 2 geleden nen passe-vite kado voor mijne verjaardag. Waarom in hemelsnaam???? hoor ik u denken? Awel, omdat ik soms in een vlaag van zinsverbijstering voor een etentje van 14 man verse kroketten wil maken en diene puree voor in die kroketten, dat moet zonder brokskes zijn. En puree kan je nie mixen anders worden die patatjes lijmerig. En omdat ik anders achter het gerief van mijn schoonmama moet gaan, kreeg ik da kado. Heel plausibele uitleg dus waarom ik een passe-vite in huis heb.

Wat is een passe-vite?? hoor ik u ook denken? Awel, dat is een mixer avant la lettre. Er zit een draaihengel aan en er zit een soort rasp in en door te draaien rasp je het fijn te maken eten fijn. Voorhistorisch dus, als en een draaihengel aan te pas komt.

Soep fijndraaien door de passe-vite was dus het plan! Mijn bomma doet dat ook nog steeds zo, dus dat zal wel lukken, dacht ik nogal moedig.

Toen de groensels genoeg gekookt hadden nam ik dus de passe-vite, zette die op een kom en begon te draaien, en draaien, en nog wat draaien... waar de naam passe-vite vandaan komt, echt geen idee, want zo vite was die soep nie klaar! ik heb een half uur staan draaien en dan had ik een hoop groenteprut over en heeeeeeel erg waterige soep.


Enige oplossing: blijven draaien tot de groenteprut ook fijn was... Nog een half uur draaien dus...
Ik moet u nie zeggen dat ik nogal veel honger had zeker?

Maar het eindresultaat, dat was verdikke lekker! En ik heb zeker een paar calorieën verbrand terwijl ik die soep aan het maken was.
Respect voor alle bommas die nog altijd hun soep zo maken!


9 opmerkingen:

  1. Sterk! Ik ging dat al niet zien zitten hebben. Bij mij lukt het niet snoepen en honger lijden vrij goed (ben al toch al enkele kilo's kwijt sinds laatste keer we elkaar zagen :-) ) en dat zonder passe vite :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amaai goe bezig gij! ik hoop dat ik dat over een paar weekskes ook kan zeggen :) daarnet toch al een stuk chocolade weerstaan!

      Verwijderen
  2. Dit is koken en sporten tegelijk, leve de passe-vite

    BeantwoordenVerwijderen
  3. spreekt voor zich: de kaloriekes passeren snel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou dat is wel flink afvallen dan als je zoveel werk hebt aan het bereiden van je maaltijd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Cool! Ik heb ooit zo eens tomatensoep gemaakt zonder passe-vite (en zonder mixer ook), door de tomaten met de achterkant van de pollepel door een zeef te duwen. Dat was toen ook een arbeidsintensief soepke...
    Ik ben ook behoorlijk onder den indruk van de verse kroketten voor 14 man!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ho man, ik ben nog maar een halve dag bezig en ik heb al honger! Is er nog soep over?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ge kunt da ook gewoon een " roerzeef " noemen , dan begrijpte da direkt !!!!

    BeantwoordenVerwijderen