zondag 7 oktober 2012

Winterfrakskesstres

Moest ik scrabble spelen, met zo een woord zou ik ongetwijfeld veel punten scoren! Maar ik speel geen scrabble, dus is het enkel de stress die blijft...

Dit was het weekend waarop De Vent op ventenweekend was met de fietsbuddy's, en ik dus het huis voor mijzelf had! Ongestoord naaien dus!

Ik zat al een tijdje te denken aan een nieuw jasje voor Mila. Ze heeft een dikke, waterafstotende winterjas, maar voor nu is die nog wat te dik. Een jasje voor nu, en voor in de winter als het niet zou vriezen, dat zou welkom zijn. Ik had al een paar keer met een  winkelexemplaar in mijn handen gestaan. Want ik moet het aanvaarden, mijn vorig jasje is hier niet op gejuich onthaald geweest. Dat jasje heeft ze geen 1 keer willen aandoen. Ik had dus stress, om opnieuw mijn werk er in te steken, om opnieuw toch wel dure wol te moeten kopen, om het kind dan doodleuk te weigeren dat aan te doen.

Maar bij het zien van dit en dit jasje kriebelde het toch wel!
Het eerste exemplaarke was stof uit 'De Strek' in Ledeberg. Nu werk ik op wandelafstand van die winkel en ga ik wel eens in mijn middagpauze langs. En zo weet ik ook dat je serieus moet zoeken om daar iets te vinden dat meer kost dan 12 euro de meter. Ideaal! Want geen dure stof = minder hartzeer moest dochterlief de jas niet wensen aan te doen. Mijn zoektocht deze week leverde dan ook een koopje op! Schoon stofke voor slechts 5 euro per meter! het voordeel is dat de stof geen zuivere wol is en ik het jasje dus ook eens kan wassen, wat met een smospot als Mila heel handig is!

Ik moet toegeven dat ik ook hetzelfde model als het eerste jasje in gedachten had. Ook een Abbey Coat. Maar om toch wel een bepaalde vorm van plagiaat te vermijden ben ik maar eens in mijn stapel boekskes gedoken. In dezelfde Ottobre van het welbekende Tammyrokske, nl de 6/2008, staan ook een paar jasjes, en daar viel mijn oog op een schoon modelleke, weliswaar in een vreselijk stofke gemaakt voor in het boekske. De Bess-jas staat daat in een soort roze nepbont met pomponnekes. Ik liet de roze nepbont en de pomponnekes vallen en hield dat dit over:


een labelke met 2 functies: De Vent gaat weten wat de voorkant is (ge weet toch nooit ze...) en Mila kan hem zo aan de kapstok hangen.


De mouwen zijn gewoon afgewerkt, dus niet vastgestikt met dat wollig deel naar buiten. Maar ik maakte een maatje 110, om zeker groot genoeg te zijn, en de mouwen zijn nog wat lang. Dus plooien we die even om en krijgen we een lekker wollig uitzicht.
De voering is eigenlijk langharige fleece, ook uit De Strek.



hier komt het zakje piepen, ook gemaakt in de fleece zodat de pollekes lekker warm zitten als het koud wordt 's morgens!

De jas is deze keer wel goedgekeurd, Mila gaat hem wel degelijk aandoen! Maar toegeven, voor de zonnige dag dat het vandaag was, was de jas misschien toch iets te warm.

nog even een vernieuwd stukske erbij zetten: mijn paps heeft ook foto's genomen van Mila in haar frakske, en gezien dat zijn hobby is en zijne kodak veel beter is dan de mijne zijn dat ook wel schonere foto's :)











31 opmerkingen:

  1. Supermooi! Ik zou 'm eigenlijk wel voor mezelf willen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel schoon frakske!!!!
    Maren (hoemmelke.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'De strek', dat moet ik onthouden want dat is heel mooie stof. Van dat zelf wassen, daar zit echt iets in! Enne hier kan je dochter toch geen nee op zeggen???

    BeantwoordenVerwijderen
  4. haha, moest echt lachen met je mopjes over de vent en het labeltje :-)
    "plagiaat" bij dezen altijd toegestaan, ik zou het zelfs een compliment vinden!!
    ben blij dat je er je stof gevonden hebt, en ik vind echte wol dikwijls ook te duur en vooral: ik heb er een hekel aan als ik iets niet of moeilijk kan wassen, zeker voor kindjes...
    mooi en lekker warm, zeker die zakjes, mmm

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een super mooi jasje geworden! Ik zou zou ze zelf ook nog wel aan doen maar een maatje 110 pas ik al heel lang niet meer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wacht maar tot morgenvroeg, dan zal je blij zijn met de fleece! 'tIs een schoontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik herinner me de 'Bess' inderdaad in de pomponnekesversie uit het boekje, brrr...

    Deze versie is echt superschoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op zo'n schoon jasje kan ze toch geen neen zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. amaai, zeer zeer mooi! Ongelooflijk, hoe knap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. soms vraag ik me af wie die voorbeeldjes voor die boekjes maakt en waarom ze die vreselijke stofjes toch altijd uitkiezen. Heel mooi jasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superschattig! Als ze deze niet wil aandoen, weet ik het niet meer ...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een mooi meisje! Ze staat prachtig met haar nieuwe jas!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh wauw, daar durf ik nog niet aan te beginnen. Heel mooi resultaat ... dat wordt een lekker warme winter! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo schooooon... en Mila is een prachtmeid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vind haar ook een prachtmaid :) maar ik denk dat alles wat je als moeder in je buik hebt gehad wel schoon vindt :)

      Verwijderen
  15. Heel schoon frakske! Zo jammer dat ze dat vorige niet wil dragen, dat was ook zo'n schoontje! Hier is dat eigenlijk nog nooit voorgevallen, de dochter is tot nu toe altijd in de wolken geweest met haar kleertjes *fingers crossed*...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw, echt mooi! Ik had dat patroontje ook al eens van naderbij bekeken, de roze nepbont en pomponnetjes wegdenkend... Maar ik zie er mij geen doen aan... Wie weet, ooit...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Superjasje! En idd veel beter dan de versie in het boekje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw wauw wauw ! Echt prachtig, het jasje, de foto's, uw dochter ! en op wandelafstand van de strek zeg ...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Die foto's van uwe papa mogen er zeker zijn! En uw frakske nog meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. amai! en dan nog gemaakt met een koopje van bij de strik, chique dinges! echt waar, heel mooi.
    wel handig ook, zo'n opa die leuke foto's kan maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Amai, das echt een kei ferme jas. wow

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Toffe blog heb je.Ben direct volger geworden,ga dit weekend ook eens wat bijlezen.Prettige avond nog!

    BeantwoordenVerwijderen