donderdag 22 november 2012

Lichtgeraakt noemen ze dat

Nu ik een jong aan het kweken ben, en de hormonen weelderig door mijn lijf gieren, heb ik de indruk dat ik soms nogal lichtgeraakt ben. (Ja zagend volk wordt er ook niet beter op als je een sprint naar de wc wilt inzetten om je lunch nog eens terug te zien maar zij je tegenhouden om nog wat te zagen en te klagen.)

Persoonlijk vind ik dat er nogal veel gezaagd en geklaagd wordt tegenwoordig. Ok, mensen die net hun job verloren hebben, dat is rampzalig, die hebben alle recht tot klagen. Maar dat Collega X begint te klagen over zowel zijn 'armtierig' ambtenarenloontje als over de forel die hij zat op te eten, awel da was een brug te ver. Een situatieschets is hier wel op zijn plek.

Ten eerste zit Collega X in een hogere weddeschaal dan ik en ik kan heel eerlijk zeggen, voor het werk dat we moeten doen (en de dagen dat we soms eens niets doen), dat er hier niemand zou mogen klagen. Ze zouden es in de privé moeten gaan werken. Ik mag dat zeggen, ik kom van daar.

Ten tweede hebben wij in ons gebouw een bedrijfskeuken waar we dagelijks uit veeeeeel vers eten kunnen kiezen. Er is een broodjesbar, soep, een saladbar, wekelijks 2 soorten koude schotel, een grill (dagelijks steak en entrecote te krijgen met saus en frietjes en dan ook een weeksuggestie. Deze week is dat een scampibrochette), een pastabar (dagelijks spaghetti en dan wekelijks 2 andere pasta's te krijgen), dagelijks vol-au-vent met frietjes te krijgen, dan nog 2 dagmenu's (verse groentjes met patatjes en vlees of vis) en dan een hele desserttoog met taart, pudding, yoghurt, fruitsla... . Kom, om maar te zeggen dat we keuze hebben. Het duurste van de hele keuzehoop is de steak, daar betalen we 3.5 euro voor. Frietjes en saus inbegrepen. Om ook maar te zeggen dat het echt wel goedkoop is.
Nu was er 1 van de dagmenu's forel met amandelen, patatjes en kappertjesboter, voor de zeer democratische prijs van 2.25 euro. Spotgoeikoop, ge moet maar es ne forel gaan halen in de viswinkel.

Collega X stak van wal, dat de forel te klein was (met kop en staart er aan was da ding een pak langer dan het bord, dus een dikke 35 cm schat ik, al een vrij volwassen exemplaar me dunkt ma soit), dat er zelfs geen beetje waterkers vanaf kon op het bord (we kunnen dat in de saladbar kopen, voor zowat nen halve kilo waterkers betaalt ge 50 cent...), dat het toch wel veel was en als hij dat omrekende dat hij wel in de maand tot 70 euro betaalde voor zijn warm eten...

Toen was ik wat ambetant en vond ik wat repliek op zijn plek.
Hij kan zijn 70 euro beperken tot om en bij de 50 euro, als hij niet elke dag zijn klein flesje wijn zou drinken bij zijn eten. Ik vond een uitdaging om thuis een hele maand vers te koken met 70 euro (hij mocht er zijn wijnbudget bij houden) wel een goed idee. En ik heb deze zomer in dardennen forel gegeten, ik heb daar  25 euro voor betaald, hij was zeker 10 cm kleiner, maar ja ik had er wel een halve tomaat en een blad sla bij. Voor die prijs kunt ge hier 10 forellen eten en nog 2 chocomousses bij. Maar dat zag ik hem nog niet opeten...
Collega X vond dat niet zo fijn en negeert me een beetje. Maar hé, het is oké, want Collega X werkt toch aan de andere kant van het verdiep.

Kleine voetnoot: dat mijn pappie de chef-kok is van ons bedrijfskeuken, heeft hier compleet niets mee te maken!


19 opmerkingen:

  1. Als ze je daarvoor al negeren dan zijn ze nogal kortzichtig ingesteld bij jullie. Gelijk had ge!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel herkenbaar, ben zelf ook "ambtenaar" & k ben niet zwanger & tegenwoordig irriteren deze conversaties op het werk ook mij mateloos!!!
    "you are not alone" ;-)
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. maar ik vind het toch chique dat ge eens repliek gegeven hebt... ;o)
    En als ze der niet tegen kunnen, 'so be it'

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Awel awel, wat een keuken! Dat is bij ons op school een utopie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, gewéldig, er zouden er meer zoals gij moeten rondlopen die af en toe de zagers op hun plaats zetten. You go, girl, zwanger of nie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ha, collega's....ik kan er een boek over schrijven
    Ps: bij uw werkgever wil ik wel eens komen eten! Wij krijgen nog geen koffie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. OOoh... ik zit hier te watertanden (terwijl ik spinazie à la crème aan het maken ben)... wat een luxe bedrijfskeuken zeg... zálig... Nee collega X, moet tussen de middag maar eens mijn broodtrommel bekijken... krijgt hij gelijk een hartverzakking :)

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die voetnoot... *grinnik* En waar is dat da gij werkt jong?? Ik wil daar ook komen eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik krijg er honger van, van uw verhaal en van het idee van die lekkere keuken :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Amai, zo'n zaaaalige bedrijfskeuken. Daar zou ik ook wel eens willen aanschuiven. Beter dan mijn boterhammekes met kaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een keuze 's middags! Bij ons is het enkel soep en zelfs dat komt er bij mij niet van omdat ik altijd aan mijn bureau eet. Lang leve de forel aan het spotprijsje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oei ik mag dat ook zeggen , en vind dat je gelijk hebt, ze zouden eens in de prive moeten werken! en dat heeft daarom niet met je hormonen te maken hoor ;-) maar aan het gedrag van zulke altijd maar zagende en klagende mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. OOhh man gij hebt zo gelijk....
    Ik kan daar ook niet tegen zelfs zonder hormoon opstoten. Ik kan ook de vergelijking maken en amai wij ambtenaren hebben echt niet te klagen. Die zagers wil ik altijd eens naar de privé sturen en ze dan nog eens horen. Denk dat ze dan wel een toontje lager zingen hoor. Want die klagers zijn meestal net diegene die liefst niks doen en toch veel willen verdienen. Amai, nu begin ik hier ook te zagen. Sorry.
    En wat een luxe eten hebben jullie. Wij krijgen koffie en water en ons bookes mogen we zelf meebrengen. Ik zal daar eens over beginnen zagen.

    Alé, geef die zagers maar een schop onder hun gat en geniet van de chocomouskes... zaaalllliiiiggggggg...........

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zalig zo'n mensen zoals collega X..ik doe niet liever dan zagemensen van antwoord dienen. I LIKE !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Misschien moeten we eenmaal per jaar een congres organiseren voor alle zaagmensen en dat integraal filmen. Dat zou hilarische beelden opleveren!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. haha! zo herkenbaar... Ik volgde trouwens hetzelfde carrièrepad, van de privé naar de overheid. En ik dacht dat wij al ruime keuze hadden bij ons in het restaurant, bij jullie is het nog straffer!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Stuurt die collega maar eens naar Nepal, alhoewel, ik kan me nog voorstellen dat zo'n mensen daar met oogkleppen op lopen en alleen "het schone land" zien en niet de ellende waarin die mensen leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wil uw pappie niet eens in onze bedrijfskeuken komen werken ? Beloofd, ik zal nooit zagen ;-) ... Ooh ja, by the way, goed gedaan meid !!

    BeantwoordenVerwijderen