maandag 29 april 2013

Danger Zone

Opvoeding. De meesten van ons hebben er wel mee te maken. U bent namelijk zelf opgevoed, u doet een poging 1 of meerdere koters op te voeden,... Ik besluit dus dat iedereen die niet Mowgli heet en dus door een roedel wolven is grootgebracht, een bepaalde opvoeding heeft genoten.

Bij de opvoeding van Mila staan wij op bepaalde waarden en normen. Beleefd zijn, dank u en alstublieft zeggen en respect hebben voor mensen zijn daar toch op zijn minst de hoekstenen van te noemen. We werken nog aan bescheidenheid en discretie, maar voorlopig kan het kind die woorden niet uitspreken, wat toch ergens een must is om de termen toe te passen vind ik. Maar kom, voorlopig gaat dat heel goed, die opvoeding. We hebben een welopgevoed meisje onder onze vleugels.

'Jaja, we hebben het door, iedereen goed opgevoed...' hoor ik u misschien denken? Awel, daar spreek ik u enorm neig tegen!

Blijkbaar, met het ouder worden, gaan er toch een aantal aspecten van de opvoeding die sommigen hebben genoten verloren. Is het de leeftijd, is het alcohol, dementie, een combinatie,... moeilijk te zeggen.
Punt is, ze brokkelt al, die muur van beleefdheid, discretie en respect.

Dat mag ik nu al bijna 34 weken aan den lijve ondervinden. Want blijkbaar, als je zwanger bent, hoef je niet discreet, beleefd of met respect behandeld te worden.

Blijkbaar is het maar normaal, dat je een zwangere vrouw vanaf je weet dat ze zwanger is, constant vraagt hoeveel ze nu precies weegt en hoeveel ze al is bijgekomen.
Je mag blijkbaar ook luidkeels commentaar hebben op de omvang van de buik en uiteraard zeker aan de zwangere in kwestie zeggen dat ze nu toch al op ontploffen staat.
Er moet ook enorm verschrikt gekeken worden als de zwangere zegt dat ze nog 7 weken te gaan heeft, om dan te volgen met de zin: "Allez jong, NOG zo lang?? Ge weet toch wel dat ge op het einde het meest bijkomt? Gij gaat nie meer door de deur geraken ze!". Ook de klassieker "Zijt ge wel zeker dat er geen 2 in zitten?" is een mooie volger. Of het iets boersere: "Amaai zeg, gij staat nogal zwaar jonk!" wordt regelmatig aangehoord.
Het is blijkbaar ook bon ton om enkels, benen, billen en vingers te bekijken om gezwind te zeggen dat die nogal gezwollen staan! Want ja, "ge houdt nogal wa vocht vast zeker??" En ook "ge hebt precies ook al wa een dikke kop eh!" zijn graag gebruikte uitdrukkingen.

Dag goede opvoeding... uw moeder is zonder twijfel enorm trots op de persoon die u geworden bent. Maar vergeet niet dat ook uw moeder er waarschijnlijk heeft uitgezien als een potvis op het droge, alleen om u het leven te schenken.

Dus aan iedereen die ik de komende 7 weken nog ga tegenkomen: wees gewaarschuwd, want als er iets gevaarlijker is dan een geïrriteerd vrouwmens is het wel een geïrriteerd zwanger vrouwmens.

En aan alle medezwangeren die dit hier zouden lezen: U ziet er zonder twijfel straaaaalend uit! En wie iets anders beweert, moet ge maar naar mij sturen...

33 opmerkingen:

  1. Allé jong zet erne keer ne foto bij......
    Bij mij was het andersom
    Tweedagen voor de bevalling nam ik een foto naast de wieg metmijn drie zussen
    De commentaar op die foto achteraf:
    Oh spijtig dat ge uw baby niet ziet liggen in de wieg.......
    Ge ziet, tis nooit goed hé

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, als ik es effe tijd heb zal ik es ne foto van mijneigen posten :) Ma momenteel heb ik een heel rood kleed aan, wat het zeeboei-gehalte wel wat omhoog haalt :)

      Verwijderen
  2. Ge ziet er straaaaaalend uit, dat weet ik zeker!
    Niets mooier dan een zwangere vrouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. da s waar niks mooier als zwangere vrouwen!!! Geniet ervan en laat die mensen die hun opvoeding verwaarlozen, maar aan u voorbij gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tell me about it! 'k heb ook twee keer 9 maanden afgezien door alle commentaar...
    Maar af en toe was er ook wel iets leuks, in de zin van een (echt wel knappe!) bouwvakker die vrolijk riep: "goeiemorgen samen" toen ik op weg was naar't werk :) Dat maakte wel al veel goed hihi
    Dus bij deze: je bent niet (vul aan met eender welke belediging die je al hebt geslikt), je bent zwanger ;)
    En oh ja, buikfoto's aub :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog erger vond ik zelf de ontzwangercommentaar. Maar uw (verder heerlijk scherp) stukje slaat uiteraard wel de nagel op de kop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. haha ik moest toch ffkes lachen met de manier waarop ge het schrijft :) en met Vee haar reactie hier, doet er nog een schepke bovenop :D

    Maar tzijn inderdaad geen manieren, ik zou even ongemanierd antwoorden en zeggen "gelukkig verdwijnt mijnen dikke kop na de zwangerschap, die van u daarentegen..."

    BeantwoordenVerwijderen
  7. LOL! En ik HAD er twee, en de potvisallures. :-)
    Ik vind jou telkens heel mooi en al zeker in dat ene blauwe jurkje :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. -schatert het even uit-
    Om maar nog te zwijgen over de commentaren als ge er niet onmiddellijk terug uitziet als een fotomodelleke NA de bevalling.
    Probeer nog eventjes te genieten van de mensen die zeggen dat je er stralend uitziet... En start een massale heropvoedingscampagne?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. allez jong, gij zag er dus na de bevalling nie uit gelijk een model ofwa? :D De eerste die me da durft te zeggen kieper ik persoonlijk buiten en hoeft voor de rest van zijn leven nie meer in mijn buurt te komen denk ik...

      Verwijderen
    2. neet :( - twee jaar na datum nog altijd niet. Zal wel iets verkeerd gedaan hebben zekerst?
      Doen dat kieperen! Bij mij is mijn grootmoeder altijd leverancier van zo'n fijne opmerkingen ... zucht - toont nog maar eens aan dat een mens veel vergeet als ze ouder worden zeker ;)

      Verwijderen
  9. Geweldig geschreven! 't Is inderdaad verschrikkelijk wat mensen durven zeggen/vragen. toen ik zwanger was van de (oh zo gewilde) vierde, kreeg ik ook voortdurend opmerkingen, ipv 'proficiat' 'oei, was het gepland? zijde gij nie goe, vier? amaai, koop almaar een buske!, walgelijk! Vooral moeders van drie waren daar straf in!
    Och, weet je, binnen enkele weken heb jij een zalig boeleke en staan die anderen daar wat te gapen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oooh moet idd ook vreselijk geweest zijn! Hier krijg ik ook vaak de commentaar: oei, jammer dat het weer een meisje is eh... Euh, waarom?? is een 2e meisje dan niet welkom misschien??

      Verwijderen
  10. Haha, ik kreeg op zeven maanden ook steevast de vraag of het er twee waren. En tegelijk op de trein de opmerking "dat is hier wel eerste klas hé juffrouw"...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een zalig scherp stukje!
    Blijf maar genieten van je zwangerschap!
    Liefs, Veerle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh zo herkenbaar helaas maar neem van mij aan: alle zwangeren zien er stralend uit! Geniet er nog van.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. haha ! Ik werd dus echt vergeleken met een walvis in de tijd ! Nochtans, een waggelende walvis, dat kan dus echt niet he! En na de bevalling kreeg ik te horen : ben jij eigenlijk wel bevallen ? Alleszins : veel sterkte in de laatste weken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schandalig wat ze allemaal tegen een zwangere durven zeggen hé. En dan zwijgen we nog over het ongewenst betasten van de buik! En als de kleine er dan is, dan denken zelfs vreemden in de winkel dat ze aan de baby mogen komen. En dan verbaast kijken als de kleine het op een brullen zet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja ik vraag me ook af waar sommigen het gedacht halen dat een baby publiek domein is??

      Verwijderen
    2. Dat vond ik ook ambetant, als ze ongevraagd aan mijn buik kwamen.

      Verwijderen
  15. lol, ik ga ook de eerst volgende die nog eens al lachend zegt: ge zijt zeker dat het er geen twee zijn, 1 een djoef op zijn muile verkopen en 2. verplichten de bevalling te filmen en er elke avond voor het slapengaan naar te kijken. Ohja en ik zie er niet stralend uit, maar een zeekoe heeft ook iets, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Aan de kassa in den dreamland zei er nen vent tegen mij 'oei madam, dat is ook voor elken dag zekers' en ik had nog 12 weken te gaan! De fiere meter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja fiere meter, der zaten dan ook wel effectief 2 baby's in jouw buik eh :D

      Verwijderen
  17. Hehe, herkenbaar :) Op vijf maanden vroeger ze al van "'t is voor iedere moment zeker?". Kvond al die opmerkingen eigenlijk niet zo storend. Kzou het erger gevonden hebben moesten ze na 5 maanden nog niet gezien hebben dat ik zwanger was. En ik zag er ook echt wel uit als een aangespoelde potvis ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Groot gelijk! en zo herkenbaar!
    Bij mij was t( omdat k nogal een kleine madam ben en lang haar had) van allé ge ziet niet anders dan da haar & die buik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Maar gij arm prutske!
    Bij mij was het de gyn van wacht die dat uit haar botten sloeg, 3 uur voor ik moest bevallen. Ik had haar nog nooit gezien en het eerste wat ze zei was: "zijt gij zeker dat het er maar één is?".
    Voor straf ben ik bij de vroedvrouw bevallen, 5 minuten voor ze terug was, de trut!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goe gedaan! Zal haar leren! Ok, ik moet dus nog rap leren projectielpersen, dat die kleine der rap uit is voor moest ik dat ook voor hebben!

      Verwijderen
  20. De nagel op de kop! En het irritante clichè, ooh nu hebt ge een koningswens.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tijd om zelf even de beleefdheidsvorm overboord te gooien, me dunkt! Erger kan natuurlijk ook... Ik kreeg een jaar na de geboorte van mijn zoon te horen wanneer ik nu eigenlijk moest bevallen... Dan zak je ook door de grond, geloof me.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Haha, hoe herkenbaar! Persoonlijk stoor ik mij ook wel meer aan die mensen die denken dat mijn buik op dit moment zomaar door iedereen betast mag worden, of - nóg erger - die mensen die, zoals jij het beschrijft, denken dat een boreling publiek domein is. Brrrr, het gedacht alleen al.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik geloof dat me wat bespaard is, bij nummer twee sprak nummer één nog niet zo best en nummer drie is een nakomertje en zaten de eerste twee riant op school... poeh...

    Maar ik heb wel zitten grinneken om je tekst!! En verder in de zwangerschap je gaat steeds meer strálen!!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen