zondag 5 mei 2013

moestuinperikelen

Voor u denk dat ik al even knettergek ben dan dees madam met haar voetbalvelden groot moestuinproject, dan bent u mis! Goed mis! Het is namelijk De Vent die gek is! Hoewel hij geen voetbalvelden groot stuk grond ter beschikking krijgt! Er zijn grenzen aan grootheidswaanzin.

Ik vind de aardbeien uit mijnen hof inderdaad zoeter dan die van de winkel. De paprika's en tomaten uit de serre zijn ook smaakvoller... Ik ben dus overtuigd dat da gerief uit den hof ferm goed smaakt. Maar der uren werk in steken om dat allemaal te planten, onkruid te wieden, water te geven, te bemesten... Pfff, nee merci, das nogal een werk en ik heb nu al nie genoeg uren in mijnen dag zitten.
Duidelijke rolverdeling hier ten huize Liezewiezewoes: De Vent kweekt, ik maak klaar (behalve diene baby in de buik. Daar heeft moeder natuur een stokje voor gestoken, die moet ik zelf maar kweken.).

Nu is het zo dat De Vent elk jaar weer vol moed en overtuiging op diene hof vliegt, de hele boel plant- en zaaiklaar krijgt, dan ook een massa aan vanalles zaait en plant, om het dan te laten verkommeren.
Op die momenten zie je het verschil niet tussen het plantje en het onkruid, waardoor hij moet wachten met het uit te trekken omdat hij anders die jonge wortels er alweer uittrekt en het onkruid laat zitten. Waardoor het onkruid welig tiert in den hof, op den duur de plantjes overwoekerd en we uiteindelijk niets eetbaars hebben in den hof. Behalve tomaten, dat blijkt te groeien als zot in de serre. En aardbeien, omdat ge daar niets moet aan doen blijkbaar, da groeit vanzelf, hier toch.

Ik geloof elk jaar dat De Vent met de beste bedoelingen begint, dat hij er zeker van is dat het dat jaar anders zal zijn, echt zijn jaar, het jaar van de verse groentjes uit den hof, van de malse sla op het bord, van de lekkere boontjes... Maar elk jaar stel ik vast dat het precies nie echt da is, dat het enthousiasme om er voor  te gaan in de zomer nogal onbestaande is. De dinsdaagse uitstapkes naar de plaatstelijke Burchtconcerten, de woensdaagse fietsritten met de Flandriëns, de terraskes tussendoor, de volgestampte weekends met festivals en andere zaken, die hebben daar volgens De Vent niets mee te maken. Moest ik een naïeve trut zijn, ik zou hem nog gaan geloven ook.

Maar dit jaar... dit jaar gaat alles anders zijn! Volgens De Vent dan! Dit jaar heeft hij warempel helden! Bartel Van Riet! Wim Lybaert! En hij heeft ook een boek, zijn bijbel. Iets groenlandsachtig, met tips enzo.
De vlaag is al een goeie maand geleden begonnen. Er werd niet gespit, ah nee, dat zou achterhaald zijn, maar er werd geharkt dat het een lieve lust was! En er werd gepland! Patatten in nen bak, sla in de grond, tomaten en andere serretoestanden in de serre... Alle kom, ik moet zeggen dat het enthousiasme na een maand nog vrij levendig is. Geven we dan toch toe aan het voordeel van de twijfel?

sla, verschillende soorten, ahja, om gemende sla te maken eh.

een bak patatten, en een berg patatten. Geen idee of der verschil in zit. Ik laat het u weten als dat wa lukt, dat experiment.

Ne spriet dat geen onkruid zou zijn. Ik gok dan op ajuin.

ons kiekens, de kleintjes dan toch.

een paar grote exemplaren. Na telling zitten we nu aan 13 stuks. Ik kan nu al nie volgen met 4-5 eieren per dag.

de aardbeien en wa struikgewas dat wat ruist. Daar zouden ook ergens frambozen tussen staan.

de kruidentuin-plantenbakken.

nog wa struikgewas.

Ik geef toen na een maand ziet de boel er nog goed toonbaar uit. Ik zou misschien, heel stilletjes in mijzelf, al kunnen beginnen dromen van een zomers slaatje met allemaal gerief uit den hof. Maar dat hoeft De Vent nog niet te weten. We willen de motivatie nu ook niet verpesten!

19 opmerkingen:

  1. Amaaaai, als dát azllemaal goed komt, dat gaat bij jullie alletwee nogal een smile geven! Ik wed dat het lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai zeg, sjiek. Ik heb daar ook geen courage voor, voor dat soort dingen. Ik hoop dat hij het dit jaar echt waarmaakt! Dat belooft voor de zomer, bij jullie. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier is het de vrouw die kweekt en de vrouw die klaarmaakt. Maar wat onkruid meer of minder, daar kijk ik niet echt naar ;-)
    En dit jaar doen we ook aan samentuinen met nog wat andere mensen. Dat helpt om gemotiveerd te blijven. Een klein beetje groepsdruk, meer hebben we niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw als dat allemaal lukt :-)
    En die aardbeiplantjes zien er al zo goed uit. Laat staan dat daar aardbeien aan hangen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amaai.....gij gaat van de zomer veel vers groensel kunnen wassen en verorberen!
    HEERLIJK......en die aardbeien, mmmmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. schoon :)
    lang leve de Vent
    dat ie het maar volhoudt hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh geweldig, daar heb ik ook wel zin in maar wij hebben helaas geen plaats meer voor een moestuin...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eikes kan je invriezen! Eventjes klutsen (per 2, 3 of 4), in een potje doen en de vriezer in. Ideaal voor winterse omeletten, quiches of cakes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook voor mij nieuw, ik deel de overschot altijd uit

      Verwijderen
  9. Ik offer me graag op om te helpen verwerken eens dat allemaal gelukt is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wil altijd wel eens van je aardbeitje komen proeven hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hehe ik zit hier met nen big smile u verhaal te lezen want ik heb hier ook zo ene lopen die altijd vol goei moed aan iets begint tot...
    K zal meehopen dat ge deze zomer zelfgekweekte groentjes kunt eten, t ziet er alleszins al sjiek uit.
    groetjes,
    Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hij is goed bezig! Ik heb hier snijsla (en nog andere dingen natuurlijk) gezaaid, een italiaanse mix. Dan hebt ge al gemengde sla. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als alles klaar is om te oogsten, geef je maar een bbq.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaaaaaah Hans, ik dacht al dage waart dood gevallen jong! Lang geleden :)

      Verwijderen