vrijdag 6 september 2013

De fundamentalisten onder de vogels.

Voor wie het niet moest weten, wij hebben 2 poezen rondlopen. Een friskies-kat en een whiskas-kat, volgens mila. Lucy is een ros gestreepte tijgerpoes, Lola een grijs gestreept exemplaar.

Nu gedragen die poezen zich zelden als poes, in die zin dat nog geen enkele ooit iets gevangen heeft groter dan  een vlieg of spin. Lucy weigert zelfs buiten te komen, het beest wordt panisch van angst als we haar even buiten zetten. Eigenlijk hebben we dus eerder 2 schotelvodden lopen dan katten ma bon.

Er staan ook een paar boomkes enzo in onzen hof en in die van ons buren, waar familie Merel in huist. Een paar weken geleden vond baby merel het ne schonen dag om te leren vliegen, maar zijn oog-vleugelcoördinatie was nog niet dat en dat beest poefte gewoon op ons gras neer, op een meterke of 2 van een soezende Lola. Nu voor de meeste kleine vogels een ramp als ze dat voor hebben, niet voor baby merel, want behalve enorm nieuwsgierig is Lola absoluut geen bedreiging.
Curieus als ze dus was heft Lola haar gat op, gaat es aan die merel gaan snuffelen, en dan, dan is WOIII losgebarsten in den hof...

Ma en pa Merel zijn als gekken op Lola afgevlogen, scheerden heel laag over haar heen, daarbij enorm, maar dan ook enorm lawaai makend! Lola bang, begint wild in het rond te lopen in den hof, merels blijven haar volgen, haar als het ware bombarderen onder pieperige schreeuwkes! Ze wisselen elkaar ook af, de ene komt van links, de ander van rechts. Het lijken wel getrainde troepen. De Crem kan er iets van leren voor zijn leger!

Na een uur of 2 was ik het zo beu dat lawaai, dat ik me er es mee ging moeien ahja. Baby merel zat intussen ergens onder ons haag, Lola was al lang nie meer geïnteresseerd in da beest, maar op haar gemak slapen ging ook nie zolang ma en pa merel daar bleven rondtoeren.
Ik ging die beesten dus wa wegjagen, heb er wa kiezels naar gegooid, heb Mila ingezet om in de hof rond te lopen, en het bleek enig effect te hebben, het gekwiet werd wat zachter. Wij content.
Lola was intussen als verhuisd naar binnen om te dutten, verstandige keus.

de troepen

zelfs mijne goeie ligzetel palmden ze in, de smeerlapkes!


De volgende dag, Lola wandelt rustig door den hof, vangt een occasionele vlieg die passeert, en dan, ineens compleet out of the blue, weer ene merel-attack! deze keer waren ze zelfs nie onder de indruk van mijn kiezelkes en met bakstenen smijten vond ik er nu ook wel wa over.

Dat heeft zo meer dan en week geduurd eer de rust is weder gekeerd in den hof. Dat maakte het ook weer zeer duidelijk: ik hou niet van gevogelte in het algemeen, van merels in het bijzonder, tenzij gepluimd en gebraden aan het spit op mijn bord met een goe sauske.

14 opmerkingen:

  1. Oké, ik ben bekomen van het lachen ;). Schitterend geschreven en ik ben zooo content dat er nog mensen zijn die niet houden van gevogelte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja die beesten zijn een beke gek, we hadden vroeger zo eens een nest op het terras van ons toenmalig appartement. Die zomer hebben we dus niet buiten gezeten... we wilden dan ook niet dat die kleintjes twee verdiepen naar beneden stuikten...
    Arme Lola :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zalige titel! En dito verhaal ook uiteraard :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. tja, merels die hun kroost bedreigd zien kunnen raar uit de hoek komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessant, ik wist niet dat vogels dat deden! Super, dit soort verhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zalig om te lezen... Maar arme poes, ocharme.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha! Ik wist niet dat merels gegeten werden? Liefs, Me

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. da denk ik nu eigenlijk ook nie ze, toch nog nooit geproefd :D

      Verwijderen
  8. Ik zal ons lola eens moeten sturen, ne rosse kater, zo dik als garfield, en hij pakt zo ongeveer wekelijks ne vogel, en ik hou wel van vogelkes dus....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geen katapult in huis? ;)
    Wij hebben geen katten, chance want ik heb wel graag vogels in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen