donderdag 12 december 2013

Golden Foxy Lady

U kent het wel, een paar dagen verlof, die u op voorhand vol stekt/droomt met leuke dingen om te doen, maar die dan lichtjes anders uitdraait.
Ik plande mijn dinsdag en woensdag vol naaiactiviteiten: jurkjes en rokjes voor mijn meisjes en misschien nog eens een broek voor Mila.
Ik ging zelfs zondag en maandag voorbereidend werk doen: alles tekenen en knippen, zodat ik mij ten volle kon smijten op het in elkaar steken! Goede voornemens ten top!

Even vergeten dat de zondag zowat heel volgepland stond met het afhalen van sinterklaascadeautjes. Geen probleem voor de moderne multitaskende vrouw: ik doe dat allemaal op maandag wel!

Maandag was De Vent alleen thuis met Nena. Het was de eerste keer dat hij er een hele dag alleen voor stond. Ik had nu niet verwacht dat het huis zou blinken toen ik thuis kwam, maar op het slachtveld dat ik vond was ik nu ook niet precies voorbereid. Er zijn geen doden of gewonden gevallen, toch al een hele prestatie, het vermelden waard. Maar het huis, dat was een beetje chaos en eten, daar had De Vent ook nog niet aan gedacht.
Ok, tegen dat we dat allemaal geregeld hadden, de kinderkes ook gewassen waren en properkes in hun beddeke lagen was het al dik 21u, geen goesting om nog patronen te zoeken en te tekenen. Dat zouden we dan dinsdag wel even regelen...

Dinsdagvoormiddag verliep vlot, dat mag gezegd worden, er werd dan ook een kleedje voor Mila geknipt. Maar, even vergeten dat op dinsdagnamiddag de poetsvrouw komt en dat zij altijd begint met de strijk. Ik kon dus niet aan mijn kleedje beginnen want ik heb dat strijkijzer nodig voor de naden.
Nadat de manden strijk waren getrotseerd was het tijd om den beneden te poetsen en dweilen, waarbij ik dus in de weg liep. Dan maar de was weggelegd, zodat die voor de verandering ook geen week gestreken in de mand blijft liggen.
Tegen dan moest ik Mila gaan ophalen van school en begon de hele avondroutine weer: eten maken, kindekes wassen en ook gaan sporten met mijn vriendinnetje.

Woensdag dan uiteindelijk wel wat gestikt. Maar, ik gebruikte gouden paspel en was van plan om die ook in de zoom te verwerken. Nu was de stof van de paspel van het heel erge rafelige soort en zou dat zo bloot tegen de zoom niet mooi afgewerkt geweest zijn. Ik wou ook een goud detailke onderaan, dus stikken met gouddraad was een oplossing! Alleen had ik dat niet meer in huis. Alle hup, we proppen snel even kleine Nena in de maxi cosi, rennen snel naar de Veritas, om dan Mila op te halen van school. Net genoeg tijd om te eten en naar de dansles van Mila te vertrekken!

Kom, het kleed is af, maar dat was dan ook het enige wat is afgeraakt in mijn 2 dagen... Jammer, want ik had en heb er veel zin in, maar ik moet me er bij neerleggen dat het nu eenmaal drukker is met 2 kleine kinderen en De Vent in huis.

Maar, het kleed, daar ben ik wel content mee. Het staat Mila mooi, is sober maar wel geslaagd.

ik wou eigenlijk een zwierigere rok maken, maar ik moet leren dat ik dan wat meer stof moet kopen. Mijn kleine meid is nu eenmaal een grote dame aan het worden. Er werden in de stof enkele plooikes gelegd, en ik vind ze ook best geslaagd. Ik het achterpand komen die plooikes terug.

Mamaaaaaaaa, ik wil nu nie lachen, ik wil serieus kijken!


Gouden paspel aan de mouwtjes en aan de neklijn. Ik tekende kapmouwtjes. Zo is de jurk ook makkelijk draagbaar in de warmere maanden vind ik.

Ik stikte in totaal 4 keer de zoom rond, met de gouddraad, om toch een beetje effect te hebben. Ik denk toch na om stilaan te sparen voor een machine met siersteken...


De stof kocht ik bij Van Leuven dacht ik. De glitterkeslegging is van de feestcollectie van K3 van de JBC.  


12 opmerkingen:

  1. Al die inspanningen hebben wel iets heel moois opgeleverd. En zo serieus dat jouw dochter kan kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was die meer dan een week gestreken in de mand ligt: check!
    Schoon kleedje: ook check!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gevoel ken ik zooo! Maar kom, toch één schoon kleedje afgewerkt om volgende week een week in de wasmand te laten liggen!
    PS: waar halen jullie in hemelsnaam allemaal die gouden paspel? Toch niet in de veritas?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kocht de mijne bij de stoffenkamer dacht ik. Maar ook Ella en Basiel heeft er. In de Veritas hebben ze wel goud, zilver en brons biais waar je paspel van kan maken.

      Verwijderen
  4. Mooi geworden! Dat van dat te weinig stof kopen ken ik. Ik heb hier nog kweenie oe veel schone lappen liggen die eigenlijk niet groot genoeg meer zijn om jurkjes mee te maken voor mijn boomlange dochter. Sneller naaien is de boodschap zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die gouden paspel aan de mouwtjes en hals vind ik nu echt een geniaal idee. Spijtig dat de mouwtjes van mijn huidige project er al veel te netjes aan hangen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is dan wel een héél schoon jurkje zunne!
    Mijne vent denkt ook niet aan eten, 't frituur is voor hem een waardig alternatief. Heel herkenbaar dus, wat je schrijft... hier ligt al een hele week een jurkje op de werktafel en er ontbreekt nog altijd een zoom en een mouw ;). Gééne stress, het is maar voor zondag van doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Supermooi ! (en groot gelijk van die kapmouwtjes, zou ik ook doen ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi!! Hier ligt ook gouden paspel en goudgaren klaar, benieuwd wanneer ik de tijd ga vinden om het bijhorende jurkje af te werken.

    BeantwoordenVerwijderen