woensdag 29 januari 2014

Ware Liefde, met een grote El!

Ik heb nogmaals een plan opgevat. Ik heb dat dikwijls eens, zo een plan opvatten, met alle gevolgen van dien! Dat komt er dan meestal op neer dat het gezin alles maar moet ondergaan, ahja, want de mama, die heeft er ineens wa nieuwe plannen bij!

Nieuw plan nu: Gezonder gaan leven. Wat zich momenteel doet uiten in sporten (daar heb alleen ik de last van) en gezonder eten. We gooien ons niet in een streng macrobiotisch dieet, hell no, maar gezonder eten en weten wat we eten!
2 weken geleden ontleende ik in de bib het boek van Dorien Knockaert eindelijk eens. 'Goed eten' is gewoon een fantastisch boek. Er staan niet alleen lekkere receptjes in, het is gewoon super geschreven en je kan het lezen zoals een gewoon boek, zalig vind ik dat!
In het boek staan toch een aantal dingen die me hebben doen nadenken over wat we naar binnen spelen en van waar dat komt. Ik kocht al een hele tijd geen vlees meer in supermarkten. Gehakt uit de colruyt, dat ziet grijs als dat gebakken is, en dat ruikt raar. Vlees dat raar ruikt en grijs ziet, kan nooit goed zijn denk ik dan!
Lang leve de lokale slager! Met nog es een wei achter zijne winkel, waar de koe en haar kalf rustig kunnen rondwandelen tot er kalfsvlees op het menu komt. Daar moet niet te hypocriet over gedaan worden als vleeseter. Maar ik vind het een fijne gedachte te weten dat het beestje op zich niet teveel stress gehad heeft en weet hoe een wei er uit ziet.

Wat ik ook geweldig vind aan het boek is dat Dorien geen verstokte vegetariër is. ze eet vlees, en kan daar van genieten! Maar eet evengoed geen vlees en maakt lekkere alternatieven klaar. Laat dat nu eens iets zijn waar ik me kan in vinden! Ik eet wel graag eens een stukje vlees, maar dat hoeft niet elke dag een lap van ik-zal-u-gaan-hebben zijn.

Ik kondigde thuis dus aan dat we het over een heel ander boeg gingen gooien, dat we meer gaan letten op restjes in de frigo, dat we bewuster gaan kopen en koken én dat er ook eens iets vegetarisch op het menu gaat komen.
Vorige week rustig begonnen met een omelet met restjes groenten en kastanjechampignons. Gisteren dan het iets 'echter' vegetarisch eten. Ik wou de risotto met knolselder en oesterzwammen maken, want knolselder had ik nog liggen! Qua kruiden in mijn kast kan ik niet klagen, ik heb een hele lade boordevol met potjes kruiden en curry's, maar gerookt paprikapoeder, dat had ik niet! Gelukkig vermeld het boek een geweldige site! Ik kocht wat nieuwe en onbekendere dingen die gisteren geleverd werden en ik kon dus beginnen aan mijn receptje. Want hamsteren, dat doe ik in alle facetten van mijn leven.

Persoonlijk vond ik het erg geslaagd en lekker! Ik was misschien iets te kwistig geweest met mijn splinternieuw himalayazout maar mij smaakte het wel!
Mila, die krijg ik die hele rijst-met-groentjes-handel niet verkocht. Rijst is goed en wel als er rijstpap mee gemaakt wordt voor haar. Verder dan dat gaat ze niet. Ik maak me daar nog geen zorgen in, dat komt wel die culinaire ontdekking van haar. Zij kreeg een overschotje rode kool met stressvrije hamburger van maandag en was daar zeer blij mee.
De Vent komt uit een nest van groensels-patatten-vlees-en-bruine-saus. Hij stond dan ook niet erg exotisch in het culinaire leven toen ik hem leerde kennen. Daar is wel al betering in gekomen intussen, gelukkig! Hoewel een bord spinaziestoemp toch altijd smaakt!
De Vent, die moest gisteren alles maar ondergaan en eten wat de pot schaftte.Bedenk daarbij dat hij ook niet erg rijst-minded is (ook hier met de uitzondering van rijstpap), niet zot is van oesterzwammen en knolselder maar raar bekijkt. Toch heeft hij alles opgegeten, zonder veel morren. Hij deelde me wel mee dat hij nu niet ging zeggen dat het erg lekker was. Maar zijn bordje was leeg. En dat, alles opeten omdat ik dat heb gemaakt; ook al is het niet echt zijn ding, dat is voor mij nu es Liefde, met een grote El!

13 opmerkingen:

  1. Ik ga het boek ook eens lenen! En wat die eetgewoontes van 't Ventje betreft: ook hier groensels-patatten-vlees-en-bruine-saus type. Rijst is te "Chinees" voor mijnheer. Als hij iets eet dat hij eigenlijk niet lust, zal hij nooit zeggen "Het was lekker" maar eerder "Het was te eten"... :) Liefs, Me

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze kinderen werden hier ook niet van kleins af aan vegetarisch opgevoed, en het blijft heel moeilijk ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bah, vegetarisch met kinderen lijkt me een serieuze uitdaging. Heel moedig van jou :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben fan van het boek, ook al omdat het voor een stuk een lees-boek is. En hoera voor De Vent!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hehe, je post doet me denken aan mijn poging om wat gezonder te eten na het lezen van het boek van Pascale Naessens. Na de eerste maaltijd zei mijn man (die ook zijn bordje flink leeggegeten had, maar niet met heel veel enthousiasme) dat al die aubergines en groenten toch niet zo zijn ding waren. Geef hem maar een patatje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die mannen zien toch wat af hé ;) En toch blijven ze ons graag zien, ongelooflijk - lol. Ik heb die van mij ondertussen zo ver gekregen dat we niet alleen anders -gezonder- eten, maar hij is zelfs kok van dienst geworden!
    Werken met een weekmenu/porties kan ik alleen maar toejuichen want hier leidt het tot veel minder restjes die blijven staan in de koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. nog nooit geen slechte ervaring gehad met het gehakt (of ander vlees) van de Colruyt, integendeel ... maar ook hier geldt sinds januari 2014: we eten minder, gezonder, minder vlees en meer groenten en waarom niet, af en toe vegetarisch, maar tot nu toe gewoon de Meus blijven volgen, gewoon zijn porties aangepast ! Het helpt natuurlijk dat de MDH de doelstelling heeft gezet om te streven naar zijn pre-huwelijksgewicht om in juni vlot de Trois Ballons op (en af) te kunnen fietsen, dat heet dan leven als een prof ! Ondervind hier aan de lijve dat het vooral de combinatie is van gezonder eten en het verhogen van de sportfrequentie enige invloed heeft op hetgeen de weegschaal aanduidt ... Maar ja, als je er wil uitzien als 'een wielrennersvrouw' , moet je er iets voor over hebben ;-) (voor alle duidelijkheid: eigenlijk niet mijn doel, gewoon wat kilos minder en meer energie is ook al voldoende) ... En de kinderen die moeten gewoon volgen, hetgeen betekent dat ze af en toe hun neus optrekken, maar dan maar 's avonds een boterham meer eten en ondertussen merk ik toch dat er na 1 maand ook door hen (jammergenoeg het minst de 5-jarige, die blijft hardnekkig volhouden met zagen om een snoepje als dessertje) minder naar snoep of koeken wordt gegrepen als tussendoortje !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, die risotto is zalig! Heb je de rauwe spruitjes al gemaakt? Sindsdien eet ik op geen andere manier nog spruiten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die spruitjes zijn inderdaad echt zalig! ik wil wel ook eens die curryspruitjes maken!

      Verwijderen
  9. Goed boek! Ik denk dat ik het kocht zodra het uitkwam. :)
    De vriend komt ook uit zo'n nest, alleen laat hij de groenten weg en werd bij hun de boter uit de pan van het vlees gebruikt als 'saus'. Keigezond enal!
    Het is dus aan mij die kinderen hier op culinair vlak wat bij te brengen.
    Rijst eten ze hier graag als ik die kook met kokosmelk (dus 1 blikje kokosmelk, 1 blik water en 1 blik rijst). Misschien dat eens proberen. :)

    BeantwoordenVerwijderen