vrijdag 14 februari 2014

Goe zot

Dat ben ik blijkbaar. Kom, dit is geen 'ik-val-hier-compleet-uit-de-lucht' situatie, maar ik had het eventjes niet door, tot gisteren...

Mila is in oktober voor de eerste keer naar een verjaardagsfeestje geweest van een klasgenootje. En vanaf dan zaagt ze ons de oren van onze kop om ook een feestje te mogen geven voor haar klasgenootjes.
Ik had dit eigenlijk graag een beetje uitgesteld, dat feestjesgedoe, nog een jaar of 2-3 eigenlijk. Maar gezien Mila nu haar verjaardagsfeest gaat moeten delen met de verjaardag van zus ( we gaan 1 groot feest geven tussen de 2 verjaardagen in voor de beide meisjes), mocht ze nu wel een beetje extra in de watten gelegd worden.

Omdat ik het zielig vind om niet iedereen uit te nodigen, gaf ik dus 20 uitnodigingen mee naar school...
Dat zijn dus in het 'beste' geval 21 kleuters die ik op 1 maart op bezoek krijg...
Waarom was het ook pas gisterenavond, na het afgeven van die uitnodigingen, dat ik dat ten volle besefte?

We gaan voor het thema 'Ridders en Prinsessen'.
Mocht het mooi weer zijn, dan probeer ik een heuse ridders/prinsessen/draken zoektocht te organiseren, zodat ik een deel buiten kan doen. Bij slecht weer zal het iets meer knutselen worden.
Staan al op het programma:
- kroontjes maken, of ridderhelmen in het geval van de jongens
- toverstafjes/ ridderzwaarden maken
- met die zwaarden meppen op een pinata (ik krijg die krollewiet niet op het woord!)
- ik ga me verdiepen in de wondere wereld van de kindergrime
- schilderen op een echt schildersdoek (das wel lef hebben vind ik!)

En uiteraard veel suikerrijke dingen eten en drinken!

Maar wat zijn uw tips om te doen met zo een bende kleuters?

8 opmerkingen:

  1. Mijn tips om te doen?
    Niet te veel ;-)
    Die kleuters hebben meestal zin om gewoon wat te spelen met het speelgoed. En knutselen/smullen met zo een bende vraagt veel tijd.
    Ik voorzie altijd één knutselactiviteitje en één spelletje. En daarmee is drie uur gevuld.
    je moet ook al ervaren kleuterjuf zijn om zo een paar activiteitjes na elkaar met zo een bende in goede banen te leiden...

    Nog een tip: vraag hulp ;-) Wij vragen altijd onze vaste kinderoppas (van de Gezinsbond) om mee te komen vieren/helpen. Kindjes blij, oppas blij, wij blij. En de oppas is perfect verzekerd door de Gezinsbond...

    ik leende ooit het 'grote prinsessenknutselboek' (of zoiets) in de bib. Leuke ideeën!
    Op de site van jufjanneke.nl kan je per thema ideeën zoeken. Ze zijn voor kleuterklassen, maar ook leuk voor op feestjes.

    Veel plezier op het ridderfeest!
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tip : laat je inspiratie van het moment vooral spreken om hen te entertainen en hen samen met iets te laten bezigzijn. Als ze allemaal verschillende dingen beginnen te doen ... loopt het sneller uit de hand. Maar ik wens je vooral heel veel succes met zoveel kleuters in huis (niet mijn sterkste punt ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, jij hebt lef! Ik hou het hier ook bij 1 knutselactiviteit en 1 spelletje. Ik zou dan kiezen voor de zwaarden/toverstafjes en de piñata-activiteit. Wat verkleedspullen klaarleggen en als onderbreking een pannenkoekje of wafel, da's voor zo'n kleuters al meer dan genoeg avontuur. En laat u bijstaan, want 21 kleuters in uw huis, amai! En ruim niet te veel op vooraf, ge gaat dat toch niet lang zien ;-) Ik ben zo blij dat mijn kinders in de zomer verjaren, die hebben steevast goed weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn tip? Vlucht nu het nog kan :-)
    En kijk terloops eens op pinterest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou ook zeker niet te veel plannen, want je krijgt met zo'n bende niets gedaan en ze gaan allemaal iets verschillends willen doen.
    Veel courage dus, maar dat tevreden gezichtje achteraf is het waard hoor.
    Ik had bij het prinsessenfeestje van Lene een paar spelletjes voorzien en na elk spelletje (ze speelden er verschillende door elkaar, afhankelijk van de interesses) kregen ze een stukje van de prinsessenjurk (snippers van mooie papiertjes, hartjes en bloemetjes in zelfklevend knutselrubber ...). Op het einde mochten ze daarmee samen een prinses versieren die ik op een poster had getekend. Rode draad was dus de prinses die droevig was omdat ze mooie kleertjes wilde. Heel eenvoudig ...
    Kus de prinses was de topper qua spelletjes: lippenstift op, blinddoek om en dan een kusje geven op die poster die ik daarnet beschreef; wie het dichtst bij de mond kuste, was gewonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 20?? Jawadde... bidden dat het niet regent :D Hier kwamen ze voor haar 5de verjaardag maar met 5 en dat vond ik eigenlijk al genoeg :) Het enige "opgelegde" dat ze gedaan hebben, is zo'n prinsessenkroontjes uit de action versieren met van die glitterplakkerkes. Voor de rest hebben ze eigenlijk vooral zichzelf bezig gehouden, de tijd vloog voorbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad goe zot! Zelfs als kleuterleidster zou ik er tegen opzien om een hele namiddag 20 kleuters te animeren in mijn eentje!
    Een tip: inderdaad, zoek hulp.
    En misschien klinkt het nu heel schools (brrr!), maar ik zou overwegen om in kleinere groepjes te werken. Een knutselactiviteit met 20 tegelijk lijkt me bijna onmogelijk. Neem een groepje van een stuk of 6 terwijl de anderen nog even vrij spelen met het speelgoed dat klaar staat. Of een aantal kleurprenten. Dat kunnen ze meestal wel zelfstandig.
    Dansen is bij kleuters meestal ook een hit en is een leuk tussendoortje.
    Veel succes en hopelijk volgen er nog berichten na 1 maart! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 20.... veel succes! Wij gaan binnenkort voor 10, en ik hoop stiekem dat er ook hiervan een deel iets anders moeten doen. Tips? Wij gaan voor een bakfeestje. Kneden met zoutdeeg, cupcakes versieren en dan nog wat spelletjes. Maar ik vrees dat ik ook nog een hele studie voor de boeg heb!

    BeantwoordenVerwijderen