maandag 3 februari 2014

Grote en diepe zuchten *zucht*

Vaak krijg ik de vraag of ik wat ik aanheb zelf heb gemaakt (en ik ga er van uit dat die vraag niet ironisch is bedoeld als in: jeezes, wat is dat en waarom draag jij dat vrijwillig??). Is wat ik op dat moment aanheb een rokje, dan is de kans groot dat ik die zelf heb gemaakt. Maar iets anders voor mij? Nee, dat is er nog niet van gekomen. Pleinvrees ofzo. Het aantal mislukte stukken die voor mij dienst zouden doen helpen niet echt om de 'selfish sewing vibe' wat op peil te houden.

Ik heb dus schrik dat ik al dat werk ga steken in een jurk voor mezelf, dat ik daar een mooie stof ga aan verknippen en dat het mij dan compleet niet gaat staan, of dat het vreselijk gaat mislukken, of dat het te klein of te groot gaat zijn.

Toch bleef het kriebelen! Al is het maar omdat ik voor mezelf sneller mooie stof zie dan een stuk waar ik wild over ben. Nee dat is licht gelogen, maar het is wel waar dat als ik stukken zie voor mij waar ik vreselijk enthousiast over ben, die meestal ook stukken van mensen kosten, of toch kleine stukken van mensen. Een hand ofzo.

Voor nieuwjaar kreeg ik van Jenne, waar ik de fiere meter van ben, een heel tof cadeautje! Het boek van Little Miss Y, voor de grote mensen. Heel schoon modellen staan daar in. Hoogste tijd dus om me eens over die dwaze schrik te zetten! Beginnen met iets simpels leek me best en ik koos voor het bloesje. Eenvoudig aan de voorkant met een mooi open detail aan de rug.

Opmeten dus! En daar begon er al een deel miserie. Confectiegewijs zit ik meestal rond de 40-42 dus bekeek ik al eens even de afmetingen daarvan. Bovenarm 102 cm?? Ok, ik ben nu niet zo groot, maar mijn hele arm is nog geen 102 cm, laat staan mijn onderarm! En laat dat nu eigenlijk zowat de enige maat zijn die in die matentabel staat... Na wat rondsurfen kwam ik net haar blogpost tegen! Hoera! Ik bleek niet de enige die wat in de war was met die maattabel.
Voor wie het nu eens echt duidelijk wil zien staan: onderarmmaat is zowat de borstomtrek! Dat is meten onder je armen (aan je oksels dus) tot boven aan de borst. Het zou gewoon zoveel simpeler zijn moest die maattabel dat ook vermelden in plaats van dat daar zo 'professioneel' te vermelden. Maar goed, dit geheel terzijde dus, we waren bezig over de bloes!

Ik kocht op een avondlijke shoppingtrip richting Stoffen Van Leuven, een mooi rood stofje met blauwe en witte vogels. Zalig om te voelen! Heerlijk zacht, geweldige kwaliteit, mooie kleur en mooie print! Perfect!
Ik kocht 2 meter, kwestie om als het lukt, nog iets voor de kinderen te kunnen maken en als het mislukt nog wat back-up stof te hebben.
Gezien we nu toch al semi-professioneel zijn, met die echte maten pakken enzo, wilde ik persé een proefversie maken in wat goedkope katoen. Zodat ik zeker zou zijn dat de maat goed zit en dat ik dus al geen meter stof zou verprutsten door een foute maat. Nog nooit knipte ik zo secuur en recht!
De proefversie ging vrij vlot in elkaar, enkel een beetje een probleempje bij de kraag, maar dat zou ik dubbel zo nauwkeurig doen bij de echte versie, bedacht ik mij. Ook qua maat zaten we goed, dus geen klachten daarover. Maar als naaien nog een recent ontdekte hobby is, dan is het boek geen aanrader. De foto's en uitleg zijn eerder beknopt en er worden stappen overgeslagen in de uitleg. Als je al een beetje ervaring hebt dan weet je dat je eerst de schoudernaden moet dichtstikken voor die kraag er aan kan. Maar ben je een beginner, dan is dit hoogst waarschijnlijk het punt waarop je in paniek denkt dat er per ongeluk een blad uit jouw boek is getrokken!

Maar goed, over to the real deal , de schone stof werd zorgvuldig geknipt en overlockt. Het ineenzetten van het bloesje ging ook vrij vlot, tot we dan bij de kraag aankwamen. Kraag ging schoon en proper tussen de staanders, maar die staanders, die kreeg ik absoluut niet schoon en proper afgewerkt! Er kwam een stuk knopenbies uitpiepen, de naad van de staander ging niet goed naar binnen... Frustratie en de hele boel werd los getornd. Maar ook poging 2 mislukte en nieuwe staanders werden geknipt. Toen ook die poging weer de mist in ging gooide ik de boel even naar mijn kat, die gewoon op het verkeerde moment kwam zagen om eten maar nu wel licht getraumatiseerd is. Het probleem zat hem vooral in de naden van de staander. De stof is nogal soepel en rekt lichtjes. Ik besloot dus nog maar eens nieuwe staanders te knippen en verstevigde 1 kant met gewone vlieseline en de andere kant met rekbare vlieseline, omdat die soepeler valt. Poging 4 hangt nu aan de bloes. Ze is niet perfect, maar ze zal blijven hangen. Het leven is toch net iets interessanter door de kleine imperfecties, nietwaar?
Maar indien u een beter trucje weet om dat deftig en schoon af te werken, dan mag u me dat altijd laten weten! Maar kom niet af met de hemdjes sew along van Mamasha, want dat was al mijn noodlijn ten tijde van crisis.

Uiteindelijk, na veel gevloek, gegodver, gezaag en geklaag, dan toch mijn eerste bloes! Hoera!

de onderkant werd hier dus afgewerkt met dezelfde blauwe paspel die ik bovenaan gebruikte.


Ik wou graag knoopjes in dat blauw van de vogentjes, maar ik nam me voor om even geen nieuwe knopen te kopen en de 7 miljoen knopen die ik heb te gebruiken. Dus werden het kleine witte bolletjes. Die ik gelukkig ook graag zie!



Het gat op mijn rug, dat flubbert ook een klein beetje. Ik heb geprobeerd om de kraag nogmaals (!!) los te maken en die delen iets verder in de kraag te steken, maar dat hielp niet echt alles plat te krijgen. Het feit dat dit zeer soepele stof is doet het waarschijnlijk wel iets harder opvallen dat de naad van die open rand niet mooi op mijn rug blijft liggen, maar mij stoort het helemaal niet. Ik zie het dan ook niet.


Mocht u zich afvragen, wat is al dat gevlek daar nu toch is op die rug, kan ik u 2 dingen zeggen:
Ten eerste, de witte vlekken, die komen standaard met mij mee. Op een aantal deeltjes van mijn rug, aan mijn oog en 2 lokjes in mijn haar zijn mijn moeder en vader vergeten te kleuren. Daar heb ik plaatselijk een tekort, allé eerder gebrek, aan kleurpigment, waardoor de albino in mij zachtjes naar buiten komt.
Ten tweede, die rode vlekken, dat is een kleine privé-oorlog die ik aan het uitvechten ben met een OBS, ofte, een Ongeïdentificeerd Beest in Slaapkamer... Maar daarover vertel ik wel een andere keer.
En wat me nu opvalt, rood das toch een beu kleur om te fotograferen zeg!

Toen de bloes af was en ik ze paste, had ik het gekende probleem vooraan ter hoogte van mijn borsten. Ik ben gezegend met een vrij volwassen exemplaar van 'balkon', wat resulteert is het steevast openstaan van de bloezen en hemden op die hoogte. Tenzij ik ze 2 maten groter koop maar dat ziet er dan weer niet uit wegens te groot. Ik naaide dus tussen knoop 3 en 4 halverwege nog een knippertje in, zodat we daar nog een extra sluiting hebben en het gat ineens toe blijft. 

Door die gezegende boezem viel de bloes ook wel wat wijder uit aan de zijkanten. Dat probleem werd dan opgelost door de zijnaden iets breder en ronder dicht te stikken en de figuurnaden op mijn rug ook zeker een halve centimeter breder te naaien.

De mouwkes zijn zo wat kapmouwmodel. Heel tof, maar het patroon schrijft niets extra voor om dat mooi af te werken aan de binnenkant. Ik denk dat ik er nog een fijne biais ga aanstikken om dat mooi af te werken. Nu hangt daar wat naad los te hangen en heel mooi ziet dat er niet uit. Je ziet het niet als je het aan hebt, maar gezien ik nu toch al perfectionistisch bezig ben kan ik misschien beter voort doen eh.

Al bij al ben ik wel tevreden over mijn bloesje! Het is een geweldig stofke, het zit enorm comfortabel en ik ga het dus zeker vaak dragen! Hoera voor mijn eerste stuk dat geen rokje is!

En dan trek ik me nu even terug in mijn oorlogszone, beest gaan bestrijden!




31 opmerkingen:

  1. Waauw voor het stofje en waauw voor de open rug. En respect voor de viér kraagaanzetpogingen, ik had het al lang opgegeven... Heel mooi bloesje, echt waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chique ze!! En inderdaad, ik had het ook al bij poging 2 opgegeven.
    Merci ook om het onderarmmaatmysterie op te lossen. Nu moet ik niet meer gokken in welke maat ik het volgende uit dat boek moet maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet té diep zuchten hoor, het resultaatvis prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. een resultaatvis, zijn die an 'in't seizoen?' :D

      Verwijderen
    2. Hihi, het resultaat is prachtig ;)

      Verwijderen
    3. Oftewel, ik heb dikkere vingers dan de knopjes op mijn telefoon...

      Verwijderen
  4. Alleen van pogingen kan je leren he. En ik hou van de vogeltjes!
    Wat betreft uw borsten (niet dat ik het er over wil hebben :-)) maar wat jij nodig hebt (en sla nu niet in paniek bij het lezen van wat er volgt) is een Full Bust Adjustment of kortweg 'FBA'. En neen, dat hebben uw borsten zelf niet nodig, wel uw patroon. Je vindt genoeg handleidingen op het internet daarvoor en dan zal uw probleem opgelost zijn. Standaardpatronen worden getekend op een B-cup - vandaar dus het probleem.
    Verder: wat betreft de kraag: heb je de tutorial van spiegelstiksels al eens bekeken? Hulpstiksels etc, die doet het helemaal!
    Veel succes met een volgende poging :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ah, we leren bij ze, is google es op FBA :)
      En ja, Nele haar uitleg gebruik ik altijd voor kraagjes. Ik kan kragen aanzetten, maar de stof, die deed wat lastig :)

      Verwijderen
  5. ah en voor uw mouwen heb ik ook een oplossing die ik vergeten te vermelden was: een engelse naad. Mannenhemden of jongenshemdjes stik ik zo af en dat vind ik eerlijk gezegd zovéél mooier afgewerkt van binnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Respect voor uw doorzettingsvermogen! Het heeft een leuk hemdje opgeleverd. Hier durf ik nog niet aan te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo goed gedaan!! Je mag fier zijn, hoor...echt knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. fieuw, wat een werk :)
    maar een heel mooi hemdje in een heel mooi stofje!
    zou er eigenlijk ook eens aan moeten beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zeer schoon!! Wil ik ook hebben. Ziet er mij een supertof modelleke uit! WAUW! Liefs, Me

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lol, als alles goed gaat komt mijn exemplaar van de week over de toonbank ;). Dit gezegd zijnde... als er post van jou komt, dan weet ik al op voorhand dat ik ga lachen. Bij deze... you made my day - again. Ik vind het een schoon bloesje en ik vind dat ge een medaille verdient voor volharding en zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Op de foto ziet het er nochtans super uit, je doet jezelf onrecht aan hoor :-) En voor dat knoopjesprobleem is een oplossing:je past de blouse voor je de knoopsgaten maakt, en markeert de plek waar je borsen het wijdst komen. Daar moet een knoooje komen, de stand van de andere knoopjes bepaal je op basis daarvan. Hopelijk helpt dat jou wat. En die kraag en staander: oefenen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, van volharding gesproken zeg. Ik had het allang ergens in een hoekje gedumpt waar het nooit-never nog uit zou komen. Maar soit, 't is een tof bloesje!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. een boventransportvoet kan ook helpen opdat die stof niet van hier naar ginder zwiert

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een medaillie voor moed en doorzettingsvermogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey hey, niet te kritisch zeg ! Ik vind je bloesje fantastisch ! (toch alleszins veel beter dan mijn poging ooit en waar zelfs mijn boezem die ik nauwelijks heb niet in kan !) Ge moet het maar doen met een figuur met matenverschillen (hier standaard minstens twee maten verschil, ik vraag mij soms af hoe het komt dat ik dan wel perfect in confectiedingen pas !) ... ik spreek dus uit ervaring, al dat ge"aanpas"werk ... pff ...
    Het bloesje staat je schitterend !!! En als het goed aanvoelt : dragen !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind het tof dat je kritisch bent. Ik lees graag mensen die vechten met hun naaiwerk. Dan voel ik me tenminste niet alleen :) En chapeau voor het doorzettingsvermogen. Je hebt het prima gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind het geslaagd! Ook ik kocht een stuk van deze stof in Stoffen Van Leuven, en ben nu bezig met de Belladone voor een dochter. Da's wel geen simpele stof om te verwerken, ook ik vloekte al een paar keer. Een medetiret is in dezelfde stof bezig aan een bloes, en ja hetzelfde model als het jouwe. Dit type bloes maakte ik ook al eens voor mijn zus en miserie heb ik vooral gehad met de afwerking van de mouwen. Je bloes is het absoluut waard om te showen aan de buitenwereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het bloesje is echt mooi.
    Je kan ook prachtig schrijven, ik heb echt wel moeten lachen.
    Niet met je miserie hoor, maar wel met de manier waarop je het beschrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wauw, chapeau! Een blouse voor mezelf, dat heb ik nog niet gedurfd... Allez, wel gedurfd, maar nog niet tot een aanvaardbaar resultaat gekomen. Ik moet het goeie model en de juiste stof dringend eens tegenkomen...
    Vasthouden, die selfish sewing vibes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Als je niet meer wil naaien , kan je zeker teksten schrijven. Zo leuk geschreven en heel herkenbaar. Ik kom ook altijd zulke dingen tegen en denk dan hoe komt het dat dat mij overkomt? Het doet deugd te lezen dat anderen het ook lastig hebben met de kraag.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. schoon bloeske, echt waar! Ik zou het voor mij wel zonder gat vanachter maken denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een oude post, maar niet met minder plezier gelezen :). Eva Maria stuurde me door naar aanleiding van haar jurk van vandaag. Wat een heerlijk geschreven tekst, ik heb ervan genoten en ook een erg mooi bloesje.

    BeantwoordenVerwijderen