donderdag 20 februari 2014

Jackie

Koraal, dat is nu eens echt hét kleur van het aanstormende seizoen! Overal zie je koraal! En terecht, het is een zeer schoon kleurtje!
Toen ik deze stof kocht, vond ik ook een enorm schoon wolletje. In koraal, ahja. En meteen droomde ik weg van een jasje voor Mila. Een jasje zo schoon dat ik er wel uren naar kon blijven staren. Een jasje waar ook Mila verliefd kan op zijn. Want koraal, das toch wel een beetje rood eh, en dat is nog steeds haar lievelingskleur.

Twijfel over het patroon was er niet, dat ging een Jackie worden, want geef toe, veel schoner is er momenteel nie te vinden denk ik. We gingen resoluut voor een full option Jackie, met zakken, strikmouwen en bandje op de rug. Details die het hem doen!

En het is nu niet omdat ik die Ienemiene een enorm toffe madam vind dat ik dit zeg, maar dat patroon, da is nu es effenaf af! Ik vind het een zaligheid om mee te werken! De uitleg is geweldig, je steekt die jas zo op 1-2-3 in elkaar! En wat ik ook een enorme plus vind, is een maattabel. Dat is hier in het verleden al een paar keer fout gelopen bij gebrek aan maattabel. Wat in een naaiboek vol patronen wel een must is vind ik ma bon. Ik schrijf geen naaiboeken dus wat weet ik daar nu van uiteindelijk.

Wat belangrijker is, bij de Jackie staat een maattabel en das handig! Na opmeting bleek Mila een 122 nodig te hebben, maar ik koos toch de 128 om te maken, kwestie dat ze er zeker nog gaat in kunnen tegen september. Ik zou het gewoon te grote zonde gevonden hebben moest ze er dan al uitgegroeid zijn. Nu is die dus nog een beetje aan de grote kant, maar gelijk da kind groeit komt dat dus snel goed.

De knoopjes komen niet uit mijn knopencollectie, maar kocht ik in Het Moleke in Zottegem. Een oud winkeltje met een giga voorraad aan enorm mooie knopen! Ik neem steeds een lap stof mee, of het project zelf, waar ik knopen voor zoek. Mijnheer Moleke werpt een blik op de stof, sloft naar zijn kast, neemt 2-3 soorten knopen en daar zit altijd een knoop (of 3) tussen die perfect is! Ook deze keer, de knoop is heel eenvoudig, maar heeft het perfecte kleur, met een mooie glans en een beetje kleurschakeringen in.

een iets te lange strikmouw. De achterkant van de strik maakte ik in de voeringsstof. Het geheel zou anders wat te dik geweest zijn.

Maar zie nu eens wat een mooie stof! Dat motief! Die kleur! Mila haar haartjes daarop! <3!

Mooi afgewerkte binnenkant

'Toon eens de voering liefje'
Ik had ook een heel mooie detailfoto van de strik aan de mouwen, en Mila haar handje in de zak, maar Nena zat naast me in de zetel toen ik de foto aan het bewerken was (dit klinkt professioneler dan het in werkelijkheid is hoor, geloof me) en ze drukte op een knopje, weg foto! En echt geen idee waar die nu nog te vinden is!

De voering kocht ik samen met haar in Anzegem. Ik kocht eigenlijk oorspronkelijk dezelfde stof als de jurk voor retro-Emma om te gebruiken als voering voor de Jackie. Maar bij het klaarleggen om te knippen vond ik het eigenlijk zonde om zo zacht voelende katoen te gebruiken als voering voor een jas. Ik kocht gelukkig ook 3 meter van deze stof, met de bedoeling een jurk voor mezelf te maken. Daar kon zeker ook nog een stukje voering uit. En eigenlijk, qua kleur, paste deze stof beter dan de bloemenstof, vind ik nu.
In de mouwen gebruikte ik gematelasseerde  voering uit De Strek in Ledeberg. Om het wat warmer te maken gebruikte ik wel nog gewatteerde vlieseline die ik eerst op de voering streek.

Ik ben alvast enorm blij met de nieuwe jas en Mila ook! Zelfs De Vent was onder de indruk! 'Dat is toch moeilijk enzo, ne jas maken??' 'Goh ja, valt wel mee' zeg ik dan, met een voldane lach op mijn gezicht.




21 opmerkingen:

  1. oh ja :) beide stoffen zijn prachtig!
    en idd heel knap bij haar blonde haartjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai ja, daar mag je zeker trots op zijn! En die stof, daar ben ik ook weg van. Die textuur zocht ik eigenlijk voor mij eigen jas, maar tevergeefs. Ik ben dus wel wat jaloers op jouw naaisel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, ik vind je schrijfselen heerlijk! Ik zie hem ook zo voor me, de sloffende knopenmeneer ;). Ondanks de knopenstress is het een prachtige Jackie geworden, Mila straalt erin en gelijk heeft ze!
    --denkt-na-wanneer-ze-in-Anzegem-gaat-geraken--

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik blijf het overal schrijven, maar dat komt omdat het meer dan waar is: Jackie is de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar zie eens, dit is inderdaad wonderschoon. Ik ben ook hevig fan van koraalrood! En die voering ... Ik heb nu echt wel een stapel stoffen liggen, maar Anzegem, dat is nu echt niet ver van mij, kan je daar eens de gegevens van doorspelen pleace!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is in de Kerkstraat. De winkel is dicht, enkel nog iemand aanwezig op woensdagnamiddag en zaterdag. je moet aanbellen en dan komt er iemand open doen.

      Verwijderen
  6. Als zelfs uw vent al onder de indruk is ... wat kan ik daar dan nog aan toevoegen ?
    Een prachtige Jackie !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi jasje! De structuur van de stof is eindeloos mooi, en de kleur een schot in de roos. Fijn dat ze m nog lang aankan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, die venten zijn geweldig als ze zo ineens inzien dat iets toch niet zo heel simpel is :-) De mijne keek ook zo "wat? Een jas zelf maken?" Deze Jackie is echt prachtig, en wat een kleur en stof! En die voering... <3

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is een wonderschone jas! En de kleur is inderdaad prachtig en een snoes van een voering. Die blonde koppie van de freule komt er zo mooi bij. Zal ze heel graag dragen :D

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nu ben ik toch ook benieuwd waar die stoffenwinkel is in Anzegem...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jackie is toch een geweldig patroon! Ik ben er ook mee bezig, maar ben nog niet verder geraakt dan knippen…
    Dat koraal staat Mila heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van welke winkel komt de buitenstof, die is echt super!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schoon!
    Misschien moet ik toch ook maar eens richting Anzegem rijden... Ahja: ik moet nog een lentejas maken (doeme, daar gaat ook weer te weinig tijd voor zijn!)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi!! Het kleur staat je dochter prachtig!! Ik heb hetzelfde stofje enige tijd geleden ook gekocht bij Stoffen van Leuven in het turquoise-blauw. Er zit een heerlijk motiefje in hé!!
    Je mag trots zijn op je resultaat!!

    BeantwoordenVerwijderen