maandag 17 februari 2014

Tweede kans

Ik ben niet zo een handtassenmens, ik val eerder in de categorie schoenenmensen. Schoenen heb ik in alle modellen en kleuren, voor alle gelegenheden, handtassen niet. Ik heb een paar modellen, een deftiger exemplaar, een paar kleinere en een grote.  Valt dus goed mee. Aan een lijst van mijn schoenen begin ik zelfs niet.
Maar handtassen dus. Ik koop een exemplaar voor dagelijks gebruik dat dan een hele periode tot favoriet wordt gebombardeerd, tot die begint te verslijten. Dan koop ik een nieuw exemplaar.
Maar toen ik een paar weken geleden dit exemplaar zag, was ik wel verkocht! Mooi modelleke, ruim, speels, ideaal!

In mijn hoofd zag ik al een combinatie uit mijn stoffenkast: wit nepleder, met oranje paspel en een voering met rijen gekleurde bolletjes! Ideaal ging dat zijn! En handig, afwasbaar enal met dat nepleder.

Die tas spreekt ook van iets peltex-achtigs om de tas stevigheid te geven. Dat kon ik hier nergens vinden, maar besloot dan maar te testen zonder die peltex en gewoon een paar lagen heel stevige (nog steviger dan H250) vlieseline op elkaar te strijken, wat ook wel effect heeft.

Bij het ineens steken van de zak aan de buitenkant begon het af danig fout te lopen... Dat nepleder, wat een bucht is me dat eigenlijk? dat rekte vreselijk, zelfs mét boventransportvoet. Dat was werkelijk niet schoon af te werken en zonder blazen of boebels te doen.
Vakkundig werden de stukken geknipt in dat wit gedoe dus in de vuilbak gekiept. Jammer voor de 3 meter paspel die ik al maakte en die ook al vastgestikt zat op de verschillende patroondelen
Probleem dat zich nu stelde: geen buitenstof meer die zou passen bij de binnenstof, tenzij die grote lap groene canvas onder in de kast. Ma gewoon heel groen is ook maar gewoon groen natuurlijk. Een tweede leven voor de geknipte voering was dus geboren: voering werd buitenstof en de groene canvas, die werd dan maar voering, en handvat.


Uit de Veritas haalde ik ooit eens 2 pakken bronskleurige biais die ik dan nog maar eens omdoopte tot biais. Ik heb dus veel biais gemaakt dit weekend en echt, dat is een irritant jobke. Ma schoon is het nu wel, met die bronskleurige paspel!

De rits had ik liggen en leek me op het 1e zicht nogal dik. Maar nu de tas af is ben ik wel blij dat die rits zo dik is. De kans dat ze blijft hangen in de voering is zo kleiner. 
Voor de hoekjes te stikken heb ik ook belachelijk veel in mijn vingers geprikt met die miljoen speldjes die ik daar had ingestoken.  De combinatie met die stevige vlieseline vergemakkelijkte het stikken niet, waardoor er nog meer in mijn vinger werd geprikt.

Er werd ook nog eens gekamsnapt, met een schoon blauw kamsnapske van Koekepeertje


Ik ben tevreden met het resultaat, al ga ik wel nog eens op zoek naar een betere manier op de voeringstas aan de buitentas te bevestigen, want dat lijkt me niet heel snor zoals het patroon voorschrijft. Ik moet eigenlijk ook nog eens wat steekjes geven in de naden zodat de voering vaster zit aan de buitentas.
En een 3e laag extra stevige vlieseline ga ik de volgende keer ook gebruiken, voor nog meer stevigheid.

De tas is nu al in gebruik, als tas om mee te zeulen naar mijn werk. Lekker lente-achtig!


11 opmerkingen:

  1. super leuke tas. Begint hier ook te kriebelen als ik zo een mooie tas zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. schoon, dat patroon ligt ook al veel te lang op mijn to do stapel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook iemand die één sjakosj voor maanden (jaren) gebruikt en dan aan de volgende begint, ik heb hier eerder een heel collectie laarzen.
    Ik vind de bollekes heel goed en kan me eigenlijk niet inbeelden dat diene witten bocht beter zou geweest zijn! Enne toeval of niet, was het niet een beetje lente vandaag?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu je het beet hebt, mag je er mij ook één maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schoontjes! Ik denk dat we een clubke kunnen beginnen met madammen die één tas verslijten voor ze een andere aanschaffen. Hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ze is mooi, inderdaad helemaal in lente-sfeer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig kreeg deze tas een tweede leven, ik denk dat ik deze versie veel mooier zou vinden dan gewoon maar witjes :-) Schitterend gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben fan van de binnenstof die buitenstof werd!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Awel , ik ben ook zo eentje die eerst haar favoriete tas moet verslijten vooraleer er zelfs maar eens gedácht wordt aan een nieuwe .
    En als die nieuwe er is , duurt het zo toch een half jaartje voor ze ´vertrouwd´ aanvoelt ;p
    Ik wil er wel eentje zoals jij in elkaar kreeg, zeg !
    Juffertje in ´t groen , we kunnen idd zo´n clubke beginnen precies :D en ik denken dat ik de enige was die goed zot is ...
    Grtjs,
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. amai dat zou ook een mooie luiertas kunnen zijn (hint ;) )

    BeantwoordenVerwijderen