dinsdag 4 maart 2014

Survival modus

Ik vertelde al eens dat Mila een verjaardagsfeestje kreeg met haar klasgenootjes. In het slechtste geval gingen ze met 20 zijn, die bende kleuters. Het lot was me evenwel goedgezind en ik kreeg slechts 14 exemplaren over de vloer! Hoera!

Dat feest was afgelopen zaterdag en ik kan u meedelen dat alles wel goed is verlopen: er zijn geen gewonden gevallen, er is niets gebroken en er waren niet zo heel veel jankers.

Het begon al veelbelovend toen er een paar jongens arriveerden, in hun riddersoutfit, compleet mét zwaard... Ok, daar had ik even niet aan gedacht, dat die klein mannen een zwaard zouden meehebben én dat die daar op elkaar mee zouden gaan motten...
Held Van De Dag vriendin Mieke had gelukkig nogal snel door dat die zwaarden binnen niet het beste plan waren. Zwaarden werden dan ook geconfisqueerd! Dat was namelijk zo in die riddertijd. Kon je je belastingen niet betalen, werd er wel iets in beslag genomen.

Het aantal activiteiten werd een beetje beperkt. Er lagen kleurplaten op de tafel, van ridders, draken, schilden en prinsessen. Een deel van de prinsessenplaymobil werd ook beneden gehaald en dat zorgde voor de nodige verstrooiing terwijl ze aan het wachten waren op hun beurt voor de grime. Prinsessen en ridders werden vlotjes geschminkt. Wat me opviel, aan al die verschillende kindersnoetjes, was dat ik bij het ene kind plek tekort had om alles in die grime op dat kleine gezichtje te krijgen en dat ik bij het ander kind wat gezicht op overschot had. Maar dit geheel terzijde.
Na het versieren van de kroontjes mochten ze taart eten. Ik bakte op vrijdag een appeltaart, chocoladetaart en een hoop gewone cakjes. Ze vielen in de smaak, die taarten, want veel had ik niet meer over.

Als laatste activiteit namen we de kindjes mee naar buiten, op schatzoektocht. Dat vonden ze leuk en ineens waren ze ook heel gefocust! Zo een schat zoeken, das een heel werk voor zo een kleintje.
De schatkist bevatte voor de jongens een zwaard, maar een zwaard dat ze enkel thuis en buiten mochten gbruiken... *ahum* . Voor de meisjes zaten er armbandjes in de kist.
Ik zeg het u, op de moment dat die kist open ging, was het alsof er een berg vliegen op een pot confituur afvlogen! In ongeveer 10 seconden zaten er 4 kinders in die kist en lag al de rest er zowat bovenop!

Terug thuis werden er nog wat chips gegeten. Er werd ook gekibbeld om wie nu uit welk potje een chipje mocht nemen. Hier keek ik even met verbazing naar een kleine slimmerik.
Je hebt die enkele kinderen die kibbelen om dat laatste chipje in dat rode potje. (Het rode potje was het populairste potje: het was exact hetzelfde van alle andere potjes, maar die waren niet rood. Dat was blijkbaar hét kleur voor veel kinders.) En dan heb je dat ene slimme (geniale vond ik zelfs!) meisje, die haar niets aantrekt van het kleur van het potteke, al de rest maar laat vechten om dat ene potje met die laatste chips in, en intussen alle ander potjes van tafel op haar gemakje kan leegeten.

En toen, toen was het 17u en was het zowaar nog een grotere chaos dan ervoor. De ouders kwamen toe, hun spruit ophalen. Het was een beetje zoekwerk om in die berg kinderen, schoenen en jassen die mijn living op dat moment vormde de goeie exemplaren te vissen.

Het enige kleine mini-momentje van paniek vormde hem omstreeks 17u10. Stel u voor: de meeste kindjes zijn al weg of ben je aan het uitzwaaien, er zit nog 1 prinses in de living, te wachten op haar ouders, onder de tafel liggen nog 4 schoenen en geen van die schoenen is van uw eigen kind. 1 paar was van de nog wachtende prinses, 1 paar schoenen had op dat moment geen baasje...
Paniek dus! Waren we nu echt een kind kwijt? Buiten vergeten bij de zoektocht?? Nee dat kon niet want anders zouden die schoenen niet binnen staan! Ahja, ook waar...
Kind heeft zich goed weggestopt?? Ja! dat zal het zijn! Ware het niet dat er echt wel niemand verstopt zat in de living of keuken, ook niemand boven of in de kelder, niemand in den hof of in de garage...
Euh, tja, dan is dat kind naar huis op zijn kousen zeker eh?? Dat bleek dan, gelukkig, ook het geval. Ik zag de krantenkop al voor me! 'Schoenverslaafde moeder verliest schoolvriendje van dochter maar redt de schoenen!'

Goed, dat feestje, dat zit er op. We hebben het overleefd, al hadden we toch wat nood aan alcohol...

9 opmerkingen:

  1. haha jij bent wel moedig seg, dat heb ik nooit met meer dan 8 kids ofzo gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Ik had ongetwijfeld halverwege de namiddag al een drankske nodig gehad ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Man, man (eu ... madam, madam), jij hebt echt wel een medaille voor moed en zelfopoffering verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 14? Dat gaat hier niet rap gebeuren, peis ik. Ik denk dat ik hier volgend jaar begin met een kleutertje of 4, en dat al probeer te overleven… :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Chapeau zeg! Wij hadden onlangs ook een feestje, met 6 kindjes en k was al blij dat er geen ongelukken gebeurt zijn, en dat glaasje achteraf had ik ook wel nodig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een courage! Ik ben ervan overtuigd dat Mila de tijd van haar leven had.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, you brighten up my Tuesday evening met uw geweldig verhaal :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tof dat het zo goed verlopen is. Voor hetzelfde geld...
    Volgend jaar opnieuw? ;)

    BeantwoordenVerwijderen