donderdag 19 juni 2014

Maankonijn

Ik ga hier in herhaling vallen vrees ik. Maar ik zeg het toch. Mijn blog enal.
Ik hou niet van het feit dat er bij patronen geen maattabellen staan. Zeker bij kinderen. Maten zijn relatief, het ene kind valt ook al wat breder uit dan het ander, patronen idem dito. Staat er dan geen maattabel in het boek, dan is dat puur gokwerk.
Van de vermelding dat de maten uitgaan van de gemiddelde kindermaten komt mijn haar recht. Want wat is een gemiddeld kind? En op welke gemiddelde maten baseren ze hun dan? Want de gemiddelde maat van in de JBC valt voor mijn kinderkes veels te smal uit terwijl dezelfde gemiddelde maat van de H&M Pakken te breed valt.

Ook al maakte ik al een paar stukken uit het boek Homemade mini couture, ik ben geen fan van de aanpak: geen tabel, groot gemis dus.
Ik wou wel graag eens de moonrabbit maken (my god what's in a name...) voor Mila want ik vind het een mooi model! Ik gooide een paar weken geleden dus mijn matenervaring van dat boek samen en gokte op maat 128 voor mijn Mila.

Ik begon argwanend, gezien ik ook meestal de uitleg in dat boek niet snap. Nu snap ik meestal de uitleg van een patroon niet maar dit geheel terzijde. Ik begon te lezen, begon te naaien, en wonderwel, de stappen leken logisch! En ik snapte ze ook!
Het jasje, dat zot veel patroondelen bevat, werd zonder veel problemen in elkaar gestoken. Het was een manier van assembleren dat ik nog nooit deed. In andere jasjesgevallen maak ik een buitenjas, een vrijwel identieke binnenjas en naai die dan aan elkaar. Hier is dat niet, je naait alle delen aan elkaar (duh) en zit op het einde met een gigantisch grote lap stof bezig. Maar het lukte dus.

De maat zit mila perfect. Het is een langer model wat het eigenlijk wel geschikter maakt als  tussenseizoenjas of winterjas, en minder als zomerjas. Maar it will do!
Ik ben nog steeds compleet weg van haar glitterschoenen!

Mouw en zakdetail. De knoopjes komen van Veritas, mijnheer Moleke was toe. Ik vind het contrast van de knopen wel leuk. Ze zijn heel licht-grijzig blauw met een gouden randje.


Het achterpand vind ik wel leuk met die extra flap en de knoopjes. De voering stikte ik zo dat ze een heel klein beetje komt piepen. Voor het effect.

Je ik moet mijn draadjes nog afknippen...
De voering is een gewoon katoentje met heel kleine frambozenroze, lichtroze en lichtblauwe hartjes dat ik ooit eens kocht overzee. In het voorpand en achterpand worden er plooien gestikt. Doordat die mooi moeten blijven vallen is de voering niet aan de buitenjas gestikt. Je zit dus met een groot gat onderaan waardoor alles wel mooi moet afgewerkt worden. Daar had ik even wat minder rekening mee gehouden en moest dus wat improviseren ma dat valt gelukkig niet op. 

De buitenstof is frambozenroze gabardine van De Strek in Ledeberg. Een kleur dat duidelijk niet graag op de foto gaat. Voor dit model heb je wel een zwaardere stof nodig zodat de plooien mooi blijven vallen, gewone katoen valt zeker uit de bot 

Onze eindconclusie: jassen maken voor Mila is en blijft een uitdaging maar ze is er heel blij mee, ze ziet de jas graag, mede door het enorme roze-gehalte en de hartjes. Oef dus.






19 opmerkingen:

  1. Deze versie vind ik prachtig! Veel mooier dan de drukke versie van het boek! Proficiat meid, goed werk verricht. De knopen zijn prachtig (en hopelijk niet al te prijzig, want in de veritas kan dat wel eens het geval zijn). En ik denk dat die 'open' voering grote voordelen heeft bij wassen en strijken van het jasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi! Leuk zo die piepende voering! En ik kan je ergernissen ivm dat boek alleen maar be-amen. Ik hoop dat ze er lessen uit trekken voor een volgend boek (want de modellekes zijn dan wel weer erg ok!)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi hoor!
    Hoog divagehalte met de sjieke jas en een fancy zonnebril in combinatie met de schattigheid, zalig!. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap werk zeg ... raar, maar jassen maken (ook al deed ik dat tot nu toe maar één keer) vind ik megaveel werk ! Echt knap werk dus !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super mooie versie: ik vind persoonlijk dat het model zich idd beter leent tot effen stoffen voor de buitenvoering ... de details zijn op zich al frivool en komen in een effen stof beter tot zijn recht. Ik zie dat je wel knoopsgaten hebt gemaakt voor de knoppen aan de flappen, manchetten en zakken: chapeau, ik maak niet graag knoopsgaten waar ze niet echt een nut hebben en ik heb in mijn versie de knopen er gewoon opgenaaid (aan flap en manchetten door buitenstof en voering) en de knoppen aan de zakken achterwege gelaten zodat dochter niet gehinderd was door knopen bij het verstoppen van stenen, edm in haar zaken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn brotherke maakt die knoopsgaten automatisch, ik moet alleen op die pedaal trappen dus qua werk valt dat wel mee. Aan de zakken naaide ik de knopen ook gewoon op omdat ik het anders maar stom vond dat ze daar zo moeilijk in kon in die zakken :)
      De rest zijn idd echte knoopsgaten :) Zot zijn enal eh :)

      Verwijderen
  6. Ik maakte ook al een effen winter-editie en begreep echt niet dat ze zo'n mooi model in drukke stof maakten. Ieder zijn smaak zeker. Maar die van jou is supermooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Amai zeg, jij flanst zomaar ineens een jas ineen?! (Of zo lijkt dat toch) Schitterend werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja maten, het is en blijft altijd wel een beetje gokeen, al vind ik maattabellen ook niet altijd juist.Zo maakte ik overlaatst iets uit zelfgemaakte kleertjes waar mijn vrij breed geschouderde 5-jarige volgens de maattabel zeer zeker in de 4 jaar moest passen (ze draagt normaal 116) ik maakteuiteindelijk toch maar de 6jaar om zeker te zijn en zelfs die was vrij nipt . Ik probeer dan ook meestal op het patroon na te meten , moeten we op de naaiels ook doen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik vind deze versie ook veel mooier omwille vd effen stof ipv de bedrukte! en waw zoveel werk jong... pff, ik ben daar dus veel te lui voor :-) kei mooi resultaat wel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. blijf de uitdaging aangaan, het gaat je goed af,
    i like
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Veel schoner dan in het boek!!! Ik naai zelf heel graag jasjes dus deze staat ook op de planning, voor volgend jaar weliswaar want dochterlief is nog maar net twee geworden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schoontje! En dat ondanks uw gevecht met den boek :p

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi jasje, past Mila perfect! Echt knap, alle details zijn super!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Willen we afspreken dat ik doe alsof ik uw versie nog niet gezien heb en de mijne tegen september probeer af te maken?
    Zullen we dat afspreken, ja?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. het jasje is zeker geslaagd! maar idd het boek is leuk maar de maten kloppen niet echt

    BeantwoordenVerwijderen