donderdag 21 augustus 2014

De grote Tante-Lies-Animatie-dag

Ik ben tante, van 2 kleine sloebers. Allé nee, ik ben tante van 1 van die sloebers, en meter van de andere.
Mila is dol op neefje Jenne en nichtje Jitse. Maandag was ik een dagje thuis en organiseerden we een speeldagje bij ons thuis. Een dag op een ander, das altijd eens tof in de vakantie.

Terwijl Jenne en Mila een kamp bouwden op onze nieuwe schommel, hielp Jitse mij taart bakken. Een ideaal tijdverdrijf en een ideaal vieruurtje.
Maar het spel 'bouw een kamp' was geen lang leven beschoren en binnen de kortste keren stonden er 3 bengels en een peuter aan mijn been te trekken, vragend wat ze konden doen.
Ik deed moedig wat van een beetje deftige tante gevraagd kan worden. Ik nam een groot stuk lelijke toile-ciree, spreidde dat over de grote livingtafel en gaf het gespuis een hoop papier, scharen, stiften, potloden en vloeibare lijm. En een bak en een zak met restjes stof.

Jitse is 9 en is graag creatief bezig met vanalles en nog wat. En is dol op paarden, zo kennen we er nog eentje. Ik had nog een lap paardenstof in de kast liggen. Mooi van kleur, maar te paarden te groot om mooi te zijn voor Mila. Omdat ik hoop dat die paardenobsessie bij Mila binnen het jaar gaat over zijn, mocht het stofje de kast verlaten. Jitse mocht voor haarzelf, met wat hulp van mij, een paardenrokje maken. Blij als een kind gaat de uitdrukking. Blij was ze ook!
een volledig afgewerkte foto van het rokje heb ik niet, rats vergeten in alle drukte. Ik vraag schoonzus wel eens om een exemplaar. Die houdt u maar tegoed dan.

 
Tussen het stikken van de rok door werd er ook een paard getekend en beplakt met stof.
 
 
Kleine broer Jenne, niet het knutselige-frullerige type, maar wel fan van machinerie, wou dat toch ook eens proberen, zo een groot machien.
Voor hem knipten we dan een soortement Ugly Doll. Hij mocht dan alles spelden en stikken.
 
hij had met 2 doosjes speldjes nét genoeg om zijn lappen stof samen te spelden. Het zou geen mm verschoven zijn tijdens het stikken!

Ook van de afgewerkte doll geen foto, druk, u weet wel... Maar het manneke was blij jong! Met veel zorg en precisie stikte hij dat ding, vulde hij het op met restjes stof en koos hij knoop-oogjes.
 
Mila, die hield haar bezig met wat in het wilde weg stikken van restjes stof, met het beplakken van bladeren papier met liters lijm en pakken stofjes en was daar heel blij mee.
 
beetje flou, I know...

 
En onze kleien zus? Die speelde op haar eentje van restjes-modeshow

 
Een fijne dag was het zeker. Druk, dat ook. En rommelig. Dat ik 3 keer stofzuigde en nog een vol uur intensief moest opruimen en de keuken moest dweilen wegens Sprite-fiasco, dat nam ik er bij. De kinders waren blij, dat is het belangrijkste!
 

13 opmerkingen:

  1. sprite fiasco, dat klinkt al even gezellig als ons regelmatig wederkerend fristi smosfeest :)
    zag er alleszins een leuke dag uit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kis dan toch voor het sprite-fiasco, de geur en kleur van fristi! brrrr!

      Verwijderen
  2. Man, wat een feest! (Voor de kinders vooral) Moedig hoor, wat gij aandurft. Maar zo'n blije gezichten, daar zou ik het ook voor doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo fijn! Jij verdient wel een medaille voor moed en zelfopoffering! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Juist om die reden laat ik er maximaal eentje tegelijk mijn naaihoek binnen :-) Multitaskende tante ben jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hé, Dit is een dag die ieder nog lang zal herinneren! Zolang het maar af en toe is, is dat opruimen er graag bijgenomen dacht ik.
    Die jongste van jullie, wat een schattigheidsgehalte!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dolle pret, die hebben nogal een chance met zo'n Tanteke!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Iets of wat deftige tante vind ik wel het understatement van jouw post. Super-geweldige-mega-fantastische tante komt meer in de buurt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En volgens mij verlangen ze nu al naar een volgende keer knutselen bij hun tante !! Zo tof !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. supertante! Wat een leuke resultaten! En die Nenasloeber vond het precies ook leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een stralende snoetjes. Dat kan niet anders dan een topdag geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dat zag er inderdaad een super leuke (maar best ook wel vermoeiende) dag uit maar dat heb je als je een super tante bent :-),
    ben benieuwd naar de volledige versie van de rok en fijn dat iedereen wel met stof bezig was :-)
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen