donderdag 9 oktober 2014

In tijden van crisis

Wie ons hier ten huize Liezewiezewoes een beetje kent, weet dat wij niet direct van het meest georganiseerde type zijn.  Dat wij ook wel een beetje sloddervossen zijn. Al een geluk dat vossen schoon beestjes zijn zeg.
Ik zei het al vaker en zeg het nog eens: in mijn hoofd, daarin zit alles best goed georganiseerd.  Het is de uitvoering die al eens wat te wensen overlaat.
Maar ik werk eraan! Op het gemak wordt elke kast eens onder handen genomen, uitgehaald wat er werkelijk niet gebruikt wordt. Reorganisatie enzo.

Waar we nog een oplossing voor zoeken,  is onze laptop. Meestal blijft die, met laadkabel ingeplugd, ofwel in de zetel liggen ofwel op ons salontafeltje. U ziet het al van ver, erg slecht plan, zeker met dat kleinste monstertje dat een waar talent is in alles vastpakken en hard weggooien.

Een kleine 8 à 9 maand geleden hadden een probleem met de laadkabel van de laptop. Een probleem als in: de kabel doet niet wat ie moet doen, namelijk de laptop opladen.

Het was toen dat we besloten om toch eens een externe harde schijf te kopen,  want ja, al die foto’s van ons bloedjes van kinderkes! Dat moest veilig gesteld worden! Zie dat er eens iets serieus aan de hand is met die laptop! Een trip naar de externe-harde-schijvenwinkel werd stante pede ingericht! We kochten daar iets met belachelijk veel geheugen ook.
En tot daar het actieplan. Die harde schijf, die lag er vrij werkloos te wezen. Tot gisteren…

Stel u voor: een gewone woensdagnamiddag. Ik thuis, bezig in de keuken, 2 koters waarvan koter 2 eigenlijk haar dutje moet gaan doen maar nog niet kan omdat koter 1 naar een feestje gevoerd moet worden waardoor zij nog niet kan dutten maar moet wachten tot we koter 1 hebben afgezet. Kortom, koter 2 is moe, en erg lastig.
Ik dus in de keuken, koters voor de tv aan het spelen. Pedagogisch verantwoord enal.
Ineens hoor je vanuit de keuken een boink, maar zolang die boink niet gevolgd wordt door gehuil of gepaard gaat met bloed, moei ik me over het algemeen niet.
Koter 1 komt wel zeggen dat kleine zus de laptop op de grond heeft geveegd.
Het ding wordt opgezet, er wordt geconstateerd dat het werkt. Koter 1 wordt afgezet op het feestje, koter 2 mag slapen, mama heeft eindelijk wat stilte in huis.

 Alles peis en vree. De Vent, komt thuis, we eten, wassen wat kinders en die gaan mooi gaan slapen om 20u. De Vent begint daarna aan zijn dagelijks ritueel van laptopje-claimen. Uren brengt die achter dat ding door, kwiskes opstellen. Het tijdstip komt dat de laptop moet geladen worden wegens bijna platte batterij.  De kabel, die standaard achter de kussens van de zetel ligt (gemakkelijkheidshalve), wordt in de laptop gestoken, en niets…  er word niets geladen. We merken ook een klein scheurtje op ter hoogte van het gat waar die kabel in past.

En toen, paniek! Een klein moment van blinde paniek! Die batterij is ver plat! De Vent die net niet jammert dat we alles gaan kwijt zijn van die schijf! Hij denk aan zijn kwisvragen! Ik aan de honderden foto’s en filmpjes van de kindjes! Die schijf! Waar is die schijf! Zoek die! Klap de laptop even toe zodat die in energy save modus gaat! Waar is nu g********e die schijf! Geef die laptop es hier, misschien kan ik die knop wel goed steken zodat er wel stroom is! Allé pak die kabel nu es op!
Ah, oei, ik kan daar zo veel aan trekken?! Oh, steek misschien de stekker es in het stopcontact, dat zou wel kunnen helpen…

Intussen is de schijf gevonden én al uit het doosje gehaald! We gaan er op vooruit. Maar we zoeken wel een andere vaste plaats om die laptop te leggen.

16 opmerkingen:

  1. Man man, zo herkenbaar! En nu ik dat hier lees denk ik dat ik die externe harde schijf straks ook nog eens ga aansluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha, ik lig plat! Echt, wij zijn van hetzelfde type :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik lig strike hier! Precies of je schrijft over ons :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh brrr, als ik dit soort verhalen lees, ben ik blij dat wij sinds een paar jaar Dropbox hebben. Als mijn laptop het weer eens begeeft, zal ik bijna niets kwijt zijn. Een vaste plaats voor de laptop.. tja, da's weer iets anders :) De mijne heeft meerdere vaste plaatsen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij bewaren de laatste tijd ook onze foto's op dropbox. Werkt handiger dan externe harde schijf (die we ook nog moesten formatteren en er meer werkloos bijlag dan iets anders). En een stoothoes voor de laptop maken :) ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik moet dringend dat dropbox ding es uitpluizen :D én een hoes voro de laptop maken :)

      Verwijderen
  6. Och, geweldig verhaal!
    Zeer herkenbaar, wij zijn ook van het uitstellende last minute soort...
    Blij dat jullie de foto's toch niet kwijtgespeeld zijn. ;-)
    Ik ben mijn oude USB-sticks met AL mijn foto's kwijt, dat is om gek van te worden. Al in elke schuif/kast/hoekje werd gezocht, maar helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gniffel... Wij kochten bij subtel een nieuwe kabel voor de laptop. Niet zo duur! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wahahaha! Ik was al keihard mee aant stressen zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ooooo nee was mijn eerste reactie want zo herkenbaar, maar dan een grote glimlach want de stress en dan de 'eenvoudige oplossing' zijn ook zo herkenbaar :-)
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Olala , ook hier enorm herkenbaar !!
    Moeten ze niks uitvinden voor van die chaotische sloddervossen ? Want we zijn blijkbaar niet alleen :D Wat ook weeral een geruststelling is ;p
    Dropbox ... hhmmm , interessant : waarom gebruiken wij dat alleen voor ´t werk en niet voor derest ? Juist ja , chaotische sloddervos dus ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh zo herkenbaar :)
    Wij hadden ook een harde schijf gekocht maar die bleef onaangeroerd in de kast liggen. Tot onze laptop ineens uitviel (geen idee waarom maar toen was hier ook paniek) en heb ik direct de foto's erop gezet hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat ik beter zwijg deze keer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. haha, geweldig en soms zo herkenbaar!! Onlangs kreeg ik onze leeslamp niet aan. Oké, het lampje zal wel weer stuk zijn...nieuw lampje in...nog steeds niets. En hier was het dus ook gewoon de stekker insteken. En dan denk je: hoe dom kan een mens soms toch zijn :-) Het zal wel aan een druk huishouden liggen zeker, hihi!

    BeantwoordenVerwijderen