donderdag 18 december 2014

gezellig door de feesten

Ik las dit artikel tijdens een pauze op het werk:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141217_01434696?_section=63263356&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=she&M_BT=2211597880418&adh_i=dc2bafed36cbfccb42ce3e6d3a070fa9

En ik dacht: mens hoe zielig is dat eigenlijk???

Ik schets u even een situatie, namelijk mijn situatie. Ik ben geen supermodel. Echt, ook al denkt u misschien van wel. Ik kan in de verste verten NIET in een maatje 34. Ook niet in maat 38. En pas met vreed veel sjans in een 40. Om niet te zeggen dat een 42 meestal comfortabeler zit. En is dat erg? Absoluut niet!!

Ik geef toe, ik ben wel al es op dieet in mijn leven. Onlangs nog. Toen ik na de zwangerschap van Nena even checkte hoe dat zat, moest ik toegeven dat het euh, niet bepaald strak in het pak was.
Collateral damage, dat hield ik wel over aan 2 zwangerschappen waarbij ik ongeveer 2 keer zoveel bijkwam of zou moeten bij een zwangerschap. Ik klokte 2 keer af op 22 kilo extra. En daar bleef iets te veel van hangen dan voor mijn kleine gestalte goed was. Dieet dus. Ik doe dat niet graag, diëten, maar wie wel eh.

Gezondheidshalve was dat wel het beste idee. Maar ik doe dat dus enkel en alleen daarvoor. Om een gezond gewicht te hebben, niet om in maat 38 te passen.
Waar ik trouwens nooit in zal passen. Mijn heupen, die zijn daar niet op gemaakt, evenmin als mijn borsten. Dat is gewoon mijn bouw niet, en dat is ok.

Persoonlijk vind ik het wel triest, dat er mensen zijn die niet kunnen genieten van een gezellig hapje mét drankje, een hoofdgerecht mét saus én die extra kroket én een dessert.
Dat zijn geen dingen die je elke dag kan eten, wegens niet erg gezond. Maar nu, in de feestperiode, is het toch ronduit triest vind ik als je constant moet zeggen tegen jezelf: neen dat mag je niet eten want dat is te vet...

Tijdens het jaar probeer ik gezond te leven, als in: veel fruit en groenten, veel water drinken, weinig vetten gebruiken, opletten met suikers, niet alle dagen koeken, snoepen of chocolade. En ik ga sporten, 2 a 3 keer per week. Want ik moet aanvaarden dat ik een aanleg heb in verdikken.

Maar nu, met de feestdagen, nu kijk ik niet op een extra hapje. En geef me nog maar een glaasje cava. Ik geniet ervan, met volle teugen. Spreken we af dat we dat allemaal gaan doen? Dat maakt het feesten nog zo leuk!
Kunnen we ineens ook dansen op dit geweldige lied:
http://www.youtube.com/watch?v=7PCkvCPvDXk

12 opmerkingen:

  1. Groot gelijk jong! Ik ga er ook van profiteren. We moeten al altijd opletten. Al zou het wel kunnen dat ik het niet ga kunnen laten om op kerstochtend toch een toertje te gaan lopen ;). Dat zijn toch 500kcal he ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. cava is goed, champagne is beter. Lekker én je wordt er niet dikker van!
    Niet dat ik er zo hard op let, maar 't is een goed excuus niet?! ;-)

    maar even serieus, ik ben het helemaal met je eens. constant op je eten letten, dat is om gek van te worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar drink ik er eentje op!
    En aan maatje 38, daar doe ik ook niet aan mee. Denk dat ik trouwens 16 was toen ik daar voor het laatst in paste ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelden dat ik op mijn eten let. Af en toe eens een kuur ... en ik moet dan wel vaststellen dat ik mij veel fitter voel, minder hoofpijn, ...
    Sporten is natuurlijk ook super voor dit laatste, heel dapper van jou dat jij dat 2 a 3 keer per week doet. Ik geraak maar aan 1 keer :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zalig blogbericht!
    Maat 38, daar probeer ik zelfs niet naar te streven, het hoeft ook niet (meer) voor mij.
    Ondertussen ben ik gelukkig met mijn maat 44/46 al naargelang, maar ik moet toch verdomd goed opletten.
    Dat neemt niet weg dat ik tijdens de feestdagen ga genieten.
    Als dat nog niet meer mag haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schijf! En hoera voor poepen, heupen & extra glazen cava!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn kledingmaat is nog een stuk groter, maar ook hier een bourgondiër. Natuurlijk sta ik op een streng eliminatiedieet voor Bas' allergie, maar daarbuiten geniet ik van de geneugten die het leven biedt. ;-) De feestdagen draaien om genieten, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat vind ik nu eens een superidee zie :-)! En ik zie 't je echt zo denken/zeggen: "mens hoe zielig is dat eigenlijk???"
    De cava/champagne laat ik wegens de babybuik aan mij voorbij gaan, maar laat de extra kroketten maar aanrukken ;-)! Geniet nog van de feesten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Groot gelijk heb je als jij er goed bij voelt is wat telt en laat anderen maar praten!!

    BeantwoordenVerwijderen