zondag 25 januari 2015

100%

Ik vertelde dat al vaker, ik ben een mens van vele interesses en hobby's. Toch als het gaat over creatieve zaken. Of koken. wat eigenlijk ook een creatieve zaak is.

Ik lees ook mee op de blog van Kelly. Ik vind het wel fijn om te lezen hoe ze met alle krachten in haar lijfje alles op alles zet de wereld een beetje groener te maken.
Naar het werk fietsen is niet voor mij. Ik werk naar mijn goesting ook te ver om dat elke dag heen en weer af te leggen. Ik vind dat vaak ook net te nat en koud. Maar sjiek dat zij dat doet. Courageus enal.

Ook compleet suikervrij eten, dikke pluim! Ik zou het erg graag eens proberen, maar verzamel nog steeds alle karakter bij elkaar. Ooit.

Maar onlangs las ik wel een paar zaken die me zeer haalbaar leken en die dan ook nog eens in mijn creatieve sector lagen! Extra surpluske: ik kon voorraad kopen! Feest zeg! Iedereen die me een beetje kent weet dat ik wel hou van een beetje voorraad! Een pot sesamzaad van een kilo? zoek niet verder mensen, ik heb dat staan! Sesamzaad voor de rest van mijn dagen!

Maar wat ik zag op die blog was dus een massagekaars maken. En handcrème. Allemaal 100% natuurlijk, geen chemische troep. Ik ben naast een verzamelmens ook een smeermens. Ik smeer graag en veel. Hand- en voetcrème voorop.
Dat moest ik dus eens proberen. Handcrème als eerste.

Ik kocht al mijn ingrediënten via Pit & Pit (zaaaaaaalige webshop trouwens) en Druantia.
Heerlijk toch, al die pottekes krijgen via de post.

Soit, ik ging dus crème maken.
Ik zette al mijn pottekes klaar, nam dat blogbericht van Kelly erbij en zag... niets. Er stonden alleen ingrediënten, geen werkwijze. Ik ging dus maar wat freestylen. Ik besloot alle harde componenten (de boters, bijenwas en de kokosolie) samen te kiepen in een bokaal (ene van erwtjes en wortelkes die ik uitgewassen had) en die in een bain marie te zetten om het boeltje te laten smelten. Intussen had ik de oliën afgewogen en klaar gezet.
Toen alle harde componenten waren gesmolten heb ik de olie daar gewoon bijgekiept, eens goed geroerd, daar dan de vitamine E en de etherische oliën bij en in pottekes gieten. Dat ging.





Maar wat zou ik volgende keer anders doen?
Ik ga de olie volgende keer ook licht verwarmen. Toen ik nu de olie bij de boters goot begon het boeltje vrijwel direct te stollen. Wat het niet simpeler maakt om de vitamine E en etherische olie bij te doen.
Ik ga ook experimenteren met andere etherische oliën volgende keer want de geur staat me niet erg aan zoals ik de pot nu maakte. Ik verving wel de neemolie in het originele recept door avocado-olie omdat ik geen neemolie vond. En ik voegde ook geen etherische olie van kruidnagel toe. Dat geeft vast ook een ander geur.

Maar verder: mens wat een zachte handen en voeten heb ik toch!
Next up: massagekaars!

En nee, ik naai zeker en graag verder. Maar de laatste week was er eentje van erg weinig spannend naaien: verstelwerkweek...
Dat ik nog foto's zou moeten maken van maaksels die al een maand oud zijn, dat vernoem ik even niet.

11 opmerkingen:

  1. Je kan toch voor efkes weg, heb ik de indruk. Ik ben helemaal geen smeermens, alleen mijn gezicht elke morgen.
    Maar dan weer wel een fietsmens, en sorry, ik heb nog maar zelden koud gehad hoor op mijn fiets (mits goede wanten en muts op de koudste dagen) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. laat het ons dan houden op: ik ben een mens dat geen haar heeft om half nat weer stijlvol vanzelf te drogen, en niet alle make-up is waterproof :)

      Verwijderen
  2. Ik heb ook al vaak overwogen, maar dat lijkt mij altijd zoveel werk ... nu jij het zo beschrijft valt het precies wel mee ... vraagteken ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat walt echt goed mee Jo! Ik deed het net na het avondeten terwijl de kindjes tv keken. Op een half uurke was dat gepiept!

      Verwijderen
  3. Het is zo eens iets anders. Tof dat jij hieraan bent begonnen. Dat is nu denk ik niks voor mij. Maar ooit misschien wel. Convince me girl !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een experiment! En wat vindt jouw huid ervan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel mijn handen en voeten zijn zeer tevreden :) Ik vind dit recept wel zeer zeer zeer vet. De creme trekt wel in, maar dat kan even duren. Dus niet gebruiken als je snel weg moet ofzo want dan maak je vetvlekken en glibber je wat :) Maar ik denk ook ideaal als je verkouden bent en je neus begint al rood te zien van het snuiten. Ik ga die zeker nog maken, al denk ik een olie minder toe te voegen dan.

      Verwijderen
  5. bon ik had iets getypt en volledig weg, tof...
    ik heb er dus gisteren ook gemaakt, zeeeer op tijd want ik had het een uur later al nodig als cadeau :/ maar ik heb dus zelfs iets geprobeerd. Kokosolie, jojobaolie, sheabutter, etherische olie en dan nog iets voor eczeem (de mama heeft daar nogal last van). Blijkbaar heel goed bevonden maar wel wat hard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dacht even dat je een hoest-siroopje had gemaakt als je foto zo zag :-)
    maar je waagde je aan een cremeke,
    ik wens je nog lang zachte handen en voeten!!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieze, mercietjes voor de link :) Je doet zowel de boters als de oliën (niet de etherische olie of vitamine E) in je pot en verwarmt die au bain marie. Zachtjes roere mag, maar moet niet. Wanneer alles is gesmolten haal je de pot uit de bain. Zachtjes roeren en dan even wachten. De massa moet eigenlijk afgekoeld zijn tot 40 graden of minder voordat je de etherische olie en vit e bij doet. Nog eens roeren en klaar! :) Op de blog iloveeco.be staan ook nog een heleboel recepten en uiteraard in het boek van Kelly Art d'Eco. Veel zelfmaakplezier!

    BeantwoordenVerwijderen