vrijdag 6 maart 2015

Koninklijke dramataferelen

Als ik zeg dat Mila fan is van Frozen, dan minimaliseer ik de boel, big time. Ik moet eerder zeggen: Mila heeft een serieus uit de hand gelopen verslaving voor Frozen.
Zo ver dat ze vaak antwoord met zinnen uit de film als ik iets vraag. Die ook nooit terzake doen maar soit. Ik stelde het erg lang uit, maar uiteindelijk kon ik niet anders dan een kleed maken voor het kind. Een Elsakleed uiteraard want het kind is ervan overtuigd dat zij echt Elsa is, inclusief 'sneeuwkrachten' zoals ze zelf zegt.

Een Elsaverkleedjurk uit de winkel was niet goed want die hadden geen lange sleep. En op Elsa haar kleed hangt ook geen foto van haarzelf. 'Good point kind'.

Ik bestudeerde even An haar meesterwerkjes en ging nog maar es neer De Strek. Ik zeg het u, ik maak diene mens rijk jom!

Ik paste het bovenstuk van svdhz2 aan. Knipte het achterpand door, tekende een beetje een sweethartneklijn voor de voorkant en rimpelde een rok. Relatief snel klaar eigenlijk.


Je bent royalty of je bent het niet eh.

Een laaaaange sleep, dat moest wel aan dat kleed zitten. Die stikte ik tussen de delen van het achterpand vast.

Ik wou geen rits in de jurk steken dus knipte ik de halsopening wat breder en werkte ik af met zilver biais. Uiteindelijk is aan de jurk van Elsa ook wat boothals te spotten.

een deel van het bovenstuk en de mouwen werden gemakt in een doorschijnende stof met zilver sterretjes op. 


All Queen, hier.
 

Nu was het kind zo uitzinnig blij met haar jurk, dat ze die constant aanhield. Imitaties van 'Laat het los' luid kwelend. Die imitaties zijn hier zo wild en hevig, dat de jurk scheurde. Ik tekende nogtans een 134 om zeker ruim genoeg te zitten, zeker aan de armgaten. Maar het mocht niet baten.
Ik moet er u geen tekening bij maken wat een bleiting dat hier was.
Geen enkele stof in de kast die kon dienen, geen zin meer nog mouwen te maken in diezelfde stof wegens 100% zeker dat ook die zouden sneuvelen, reed ik dus maar naar stoffen Van Leuven. Snel om en weer, op zoek naar rekkende stof voor bovenstuk en mouwen. De Vent en ik gingen met vrienden uit eten 's avonds, dus veel tijd had ik niet om in de winkel te snuisteren. Deadlines enal.
Ik kocht snel een halve meter witte tricot met een zilver glitter in verweven en vertrok richting triestige koningin.
Thuis gekomen, nog steeds bleiting, en extra bleiting dat de stof die ik meehad niet goed was. Want die was niet doorschijnend en dat was Elsa haar kleed wel. Het kind is op zo momenten niet voor rede vatbaar. Compromissen dus.
Ze kon kiezen: een kleed met een korte mouw in dat wit rekspul, een kleed met korte mouw in dat wit rekspul maar waar met een deel van de doorzichtige stof een lange mouw van werd gemaakt, of geen kleed. Optie 2 dan maar. Hoewel moeder stiekem hoopte op optie 3.
Het stikken op zicht ging wel snel zodat het kind 's avonds wel gelukkig in haar kleed kon gaan logeren bij oma.

En als u denk dat het allemaal goed kwam heeft u het goed mis. 'Bleiting en hysterie, part 2' kwam er nog aan. Maar u weet dat ook wel, een sequel is nooit zo goed als het eerste deel. Gelukkig moest ik deze keer niet het hele kleed repareren, enkel de mouw, again. Mila trok te hard aan het kleed bij het uitdoen, waardoor de mouw opnieuw doorscheurde. Ik repareerde dus de mouw, knipte de neklijn nog iets dieper zodat het makkelijker aan- en uitgaat en crisis 2 leek opgelost.
Foto's van die 2e versie werden er nog niet echt genomen. geen tijd, fut of licht en het al een beetje beu gezien. Ik dan, het kind nog steeds niet.

Crisis 3 lijkt me trouwens wel in de maak, gezien kleine zus op een keer bovenop de sleep stond, toen Queen Mila haar beste: 'ik ren bang weg met mijn cape wapperend in de sneeuw achter mij'-imitatie aan het brengen was. Met het gevolg dat de cape wat doorgescheurd is. Moeder zal dat wel es bovenop het kleed opnieuw vaststikken, al ik zin heb. De cape hangt er nog aan, Queen Mila is nog blij. For now.

22 opmerkingen:

  1. Ik heb de sleep gemaakt in de wette stof met sterretjes, het bovenlijfje heb ik, met goedkeuring van Queen Elsa (aka Jozefien) gemaakt uit een soort tricotachtige witte, gladde en licht doorzichtige voeringstof (ook uit de Strik, nadat de oude meneer een aantal klanten geschoffeerd had door mij voor te nemen) .... gevloekt heb ik bij het verwerken van die witte stof met sterretjes, dat ding liet zich niet rolzomen en is na een parade door het dorp pottezwart en uiteraard gescheurd (maar nog te herstellen, hoop ik ) ... Mss moet je ook maar antwoorden met de meest beroemde zin uit Frozen ' Laat het los, Mila ' :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, hilarisch, dat crisisverhaal. I can relate! Ook met de Frozen-gekte trouwens. Maar mama heeft dat schoon gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. -schaterlach- Schitterend! Ik vind u gewéldig dapper!
    Ik dacht hier ook even prijs te hebben, maar heb deze morgen een tampier (don't ask) en een heks op school afgezet. Leve halfvasten Halloweencarnaval. Of zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh manne ik kan het mij levendig voorstellen ;) Toestanden!
    Maar toch schoon gedaan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha haha, ohhh herkenbaar :(

    Ik heb mij nog niet aan een Elsa jurk gewaagd, wel aan een Frozen jurk (die ik nog moet bloggen!). Maar uiteraard is die bij vlagen ook helemaal fout gemaakt volgens de koningin....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha haha, ohhh herkenbaar :(

    Ik heb mij nog niet aan een Elsa jurk gewaagd, wel aan een Frozen jurk (die ik nog moet bloggen!). Maar uiteraard is die bij vlagen ook helemaal fout gemaakt volgens de koningin....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ge zijt een goede moeder, echt waar! Misschien komt ze dit hier ooit herlezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kocht me vandaag op het stoffenspektakel dezelfde doorzichtige stof met sterren. Gelukkige was de prijs per meter laag zodat ik voldoende meters op voorraad heb voor eventuele scheuren. Als ik het nu lees, zal dit blijkbaar geen overbodige luxe zijn. Maar de jurk die jij maakte, ziet er alvast super uit en met haar blonde haren is ze een echte elsa!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige jurk, herkenbare crisis...! Hier heeft dochter sinds kort ook een Elsajurk met lange sleep, en het is wachten op het moment dat zijzelf, of broer of hond (of ik) op die sleep gaat staan en de boel kapot scheurt... Drama in aantocht :-) Laat staan als die jurk een keer aanmoet naar een feestje, of verkleeddag op school... Ik zie de bui al hangen! Sterkte met de reparaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo'n schoon prinsesje! Ik ken het stofje met de 'blinkertjes' precies ;-) , het bestaat ook in het roze.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hihi! Zalig, dat vrouwelijk drama in huis! Maar de jurk is prachtig! Hier geen frozen obsessie, eerder planes/cars...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oh mooi! Wat knap gemaakt ook zeg. Nu maar hopen dat ze nog een tijdje Elza wil blijven (eigenlijk niet maar dus toch ook weer wel)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hahahaha, wat een moeder lijden kan 😱😜. Die 6-jarige toch, drama-Queens (of kings)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Op en top, wou ik er nog aan toe voegen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De Frozen gekte heeft ons huis overgeslagen en ik prijs mezelf gelukkig bij het lezen van je verhaal. Mijn dochters zijn dan ook 9, 13 en 15 en al een beetje te oud om zich prinses Elsa te wanen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Haha, ik lig hier toe van het lachen jong. Van op afstand is dit verhaal hilarisch, moest ik jou zijn echter... Ik zou mezelf omver gezucht hebben! Wat wij toch niet allemaal doen voor onze kinders...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo een geweldige jurk...!!
    Elsa woont hier ook en ze eist ook een kleed... ;)

    Ik zucht er ook dikwijls bij, maar kan er ook keihard van genieten om mee te brullen met Laat het los.... hoewel ik eigenlijk niet mee mag zingen want zij is Elsa....;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ongelofelijk grappig, je verhaal, je dochters uitspraken, imitaties en natuurlijk haar hysterie!!
    Ik had een iets mindere drama queen met carnaval maar wel met hetzelfde kroontje en dezelfde 'laat het los'-zang!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel herkenbaar, die Frozen gekte. En wat een prachtig kleed heb jij ervan gemaakt!!
    Ik heb mij ook aan een Elsa kleed mogen wagen, niet wegens de "fouten" in de versies in de winkel, maar wel wegens te klein. En ook hier al scheurtjes (onderaan in de zijnaad en zoom), maar redelijk gemakkelijk te herstellen...
    De sleep heb ik voorzien van lusjes en knoopjes om hem omhoog te kunnen doen en zo te vermijden dat er iemand op gaat staan.
    http://www.neven-jansen.be/mama/2015/2/13/anna-en-elsa.html

    BeantwoordenVerwijderen