vrijdag 4 september 2015

mijlpalen

Toen Nena werd geboren had ik zo van die baby milestone cards. Erg fijn, ware het niet dat ik ergens halverwege ben gestopt wegens al de helft van die dingen vergeten... Maar een paar van die mijlpalen, die vergeet je nooit. Daar heb je geen kaartjes voor nodig. Die eerste lachjes van je baby bijvoorbeeld. Hun eerste schaterlach ook. Hun wankele eerste stapjes.

Mila, die had haar eigenste mijlpaal deze week, ook eentje om nooit te vergeten. Bye bye kleuterklas, hello 1e leerjaar... Mijn moederhart, dat deed pijn. Er werd gejankt, door mij én Nena, in de auto weliswaar, zodat onze grote zus dat niet zou zien. Door mij omdat mijn kleine bolle baby nu al groot genoeg is om te leren lezen en schrijven. Die kleine bolle baby die trouwens een langbenige blonde jongedame aan het worden is. Just haar moeder, ahum.
Door Nena omdat ze zelf niet mee mocht met zus maar nog even moet wachten tot na de kerstvakantie. Wat een zeer relatief gegeven is voor een kind van 2 jaar en 3 maand.

In de vakantie mocht Mila haar boekentas zelf gaan kiezen. Want hoewel er al mooie exemplaren door blogland passeerden, heb ik nog nooit de moeite willen doen om zelf een exemplaar te maken. Kleuters en ander jong geweld snappen namelijk niet wat een werk én geld er in zo boekentas die je zelf maakt steekt. Bijgevolg worden die ook zelden behandeld met het respect dat ze verdienen.
Nu bleek in mijn zoektocht naar een mooie boekentas nog een struikelpunt te bestaan. Ze moest niet alleen groot genoeg en stevig zijn. Voor Mila moest ze ook wieltjes hebben én we moesten ze beiden mooi vinden.

De enige exemplaren die daaraan voldeden, die moesten blijkbaar ook meer dan 160 à 180 euro kosten, wat strontbelachelijk is. Want wij weten allemaal dat we wel beweren 'dat die kinderen zeker 3 à 4 jaar met die boekentas moeten doen', maar dat we dat na 2 jaar ook  massaal blijken te vergeten. En dus een nieuw exemplaar aanschaffen. Wat die +160 euro nog belachelijker maakt.
Zo komt het dat het kind eigenlijk compleet zelf mocht kiezen welke boekentas ze wou zolang ik ze groot en stevig genoeg vond. En zo eindigden we dus met een geweldig roos exemplaar waaraan Gertje vast een schone cent verdient. Maar die wel betaalbaar is met z'n 65 euro.
De turnzak, die liet ik ook voor wat het was en maakte er geen zelf. Het kind, die was namelijk des te contenter dat er een Frozen-exemplaar werd gekocht. Het enige waar ik wel tijd aan heb gespendeerd waren haar pennenzakken. En haar eerste-schooldag-jurk.

Dat het een jurk moest zijn, dat stond vast. Geen twijfel mogelijk. Jurkenkind, die Mila...

Nena, die voelde 's ochtends de bui al hangen. Ze was geen mm weg te slaan van bij zus. Ze ging er net niet bovenop gaan liggen. Hartjes voor zussenliefde!

Helemaal schoolklaar. In de nieuwe zwierjurk. Met een stofje dat ik kocht bij Spoonflower. De stof van het bovenstuk komt van bambiblauw en heeft net als deze allemaal kleine glinsterende spikkels.

 U ziet, erg roos... Maar het kind is fier. Daar doen we het om.

Het voorpand werd verknipt en er werden plooitjes in de middenboord gelegd. Mila is momenteel dol op plooitjeseffecten op de jurken. Maakt het speciaal eh mama!

Bambi's, dat maakt het wel herfstproof.
 

 
Intussen is mijn kleine bolle baby al weer helemaal mee in het ritme van school, gaat alles lekker z'n gangetje en daalt de rust weer neer thuis. Tijd om me op het volgende project te smijten.
 
Stof bovenstukje: bambiblauw
Stof rok: Spoonflower
Gilet: JBC
schoenen en kousjes: Raaf en Vos

14 opmerkingen:

  1. Oh slik, zoals je het beschrijft krijg ik precies ook een 'kropje' in mijn keel! Maar eens de stap, zal je zo blij zijn dat ze deze nieuwe fase inging. Onze oudste startte dinsdag in het eerste middelbaar ... Het deed toch ook iets om ze te zien weg fietsen ...
    Wou dat ik nog hele collecties van die liefelijke jurkjes mocht maken! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha zeer roos inderdaad maar af en toe moet dat kunnen, toch? Dat ze er maar veel plezier aan beleefd aan dat eerste want is zo een schoon jaar. Hier trouwens ook een jaloerse broer, mag ook pas starten na de kerst en snapt dat ook niet goed. Speelt nu klasje bij de onthaalmoeder. Of denkt dat hij dat speelt, want in zijn klasje wordt er vooral gelopen, gesprongen, tegen muren gelopen, met de tractor gereden,... 't concept is hem nog niet helemaal duidelijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook zo een! Amai zeg, dat klein bolleke in 't eerste leerjaar. Niet te doen hé.
    Hier is het er niet van gekomen om een eersteschooldagjurk te maken, die van Mila vind ik wel supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, eerste leerjaar, dat is echt wel een mijlpaal. Mooi gemaakt, die zwierjurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik begrijp dat compleet van die boekentassen... hier zal het allicht ook nooit een zelfgemaakt exemplaar worden... respect voor al degene die het wel doen maar ik vind het zottekeswerk ;-) schoon kleedje trouwens... en de tijd gaat snel... straks sta ik in januari te janken aan de schoolpoort want dan gaat Axelle naar school *slik*

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zie toch wat zenuwen op dat gezichtje :) En al ben ik meer fan van het roze in het kleed dan van dat in de boekentas, uw eersteleerjaarder zag er tiptop uit voor haar eerste dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik begin al mee te bleiten en heb daar nog een jaar tijd voor. En mijn manneke hier zegt ook al van vorig schooljaar "mama als ik naar het 1ste ga, krijg ik een tas met wieltjes hé" grrr! Het kleedje is des te mooier en die frozen toestanden : zooo herkenbaar! Zalige post, uit het leven gegrepen en met een groot moederhart ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, zo groot al! Wat een prachtig kleedje, helemaal perfect! En wat de boekentas betreft, ik heb het ook nog niet aangedurfd, al is een kleuterexemplaar mss net iets minder arbeidsintensief?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, al het eerste leerjaar!!
    Ik snap de tranen, k heb daar wel vaker last van als mijn kids grote stappen zijn :-)
    Hoedje af voor al die plooisels die jij de laatste tijd in die jurken toverde,
    dit is ook weer een mooi staaltje plooiwerk!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze straalt zeg, die langbenige blonde van jou! Prachtjurk, time well spent zou ik zo zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hele mooie jurk, ik moet ook maar eens aan de middenplooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier ook eentje vertrokken vorige week naar het eerste! schoon en die schoentjes, oohh...

    BeantwoordenVerwijderen