vrijdag 18 maart 2016

ergernissen allerhande

Iedereen heeft wel enkele dingen in zijn leven die hem ergeren. Dat moet niet altijd groot zijn, of drastisch, maar toch zijn die ergernissen er.

Ik heb zo een hekel aan mensen die persé de trein, tram of bus al op stappen voor de mensen die er af moeten die kans gehad hebben. Zo snel is die trein niet weg! Vandaar die vertragingen!
Ik kan ook erg slecht tegen mensen die constant erg luid praten. Nee, ik ben NIET doof. En als ik niet snel genoeg reageer is dat misschien omdat ik jou bewust negeer.
Ik haat radio's waar ruis op zit. Dat maakt mij erg prikkelbaar en onrustig.
Ik ben ook geen fan van mensen die in groep altijd het hoogste woord moeten hebben. Want meestal vind ik dat net de grootste lege dozen. Al hebben die wel het lef hun lege standpunt op te dringen.

Deze week kwam de ergernis 'En dat is het beste idee wat er uit een brainstorm is gekomen? OMG' naar boven...
Ik heb ook een hekel aan slechte reclame. Ik ben op zich al geen grote reclamefan maar ik geef toe dat er werkelijk pareltjes van reclame bestaan!
Deze vond ik persoonlijk wel erg goed gevonden:

 
Reclame is voor mij goed en grappig als het de realiteit benadert, maar dan grappig. Seks sells zeggen ze wel eens. Dat is zo geniaal aan deze reclameboodschap vind ik persoonlijk. Maar u moet dat niet met mij eens zijn natuurlijk.

Sinds een week of 2 erger ik me echter rot aan een reclame van verzekeringen op de radio.
Situatieschets: happy couple vertelt dat ze binnen 2 weken hun nieuwe wagen krijgen en madam stelt voor een omnium te nemen. Mijnheer zegt dat dat niet vandoen is want dat hij toch nooit iets voor heeft. Waarop mevrouw weer zegt dat hij nooit iets voor heeft zoals hij nooit naar een andere mooie vrouw kijkt, waarop mijnheer een mooie vrouw aanwijst en knal op een paaltje rijdt. En mevrouw dan zegt: 'Zie je nu wel'...

Er zijn voor mij verschillende dingen mis met deze reclame:
1. Hij is zo ergerlijk dat ik al niet meer weet voor welke verzekeringsmaatschappij die is. Wat volgens mij toch een beetje het punt is als je reclame maakt.

2. Als mevrouw insinueert dat mijnheer naar andere vrouwen kijkt zou het al zeer moedig zijn van de man om dat toe te geven. Want een vrouw wil eigenlijk horen: 'maar nee schat jij bent voor mij de allermooiste ter wereld! Jij bent mijn prinses!' maar dan aangepast aan de persoonlijke situatie van het koppel.
Als die man dan ook nog eens een vrouw aanwijst vanuit de auto maak ik mij de bedenking: Als je rijdt, al is dat maar aan 30 km per uur, hoe goed zie je dan of dat wel een mooie vrouw is? Want is die 'mooie dame' wel de moeite waard om een gegarandeerde discussie te krijgen in de auto? Is ze wel mooi genoeg om aan te wijzen? Want als je er eentje aanwijst die lelijker is dan je eigen vrouw, wat zegt dat dan over het beeld van de man op zijn eigen vrouw? Vindt hij haar maar even mooi? of vindt hij die aangewezen dame mooier? Wat is er dan beter aan dan zijn eigen vrouw? Kom, u ziet, dat is hier erg wispelturig, voor interpretatie vatbaar én gevaarlijk om aan uw eigen vrouw uit te leggen. Mannen, begin daar niet aan, dat is een strijd die jullie nooit kunnen winnen...
En mannen die gewoon zomaar in de auto een schoon vrouw aanwijzen aan hun eigen vrouw, ik ken er persoonlijk niet veel, of geen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet kijken naar die vrouw. Kijken of het ook werkelijk zéggen, dat is een verschil.

3. Mijn grootste punt van ergernis! Die vent knalt tegen dat paaltje omdat hij nota bene naar een andere vrouw aan het kijken was en madam zegt zeer neutraal: 'Zie je nu wel!'
Euh... Als De Vent hier tegen een paaltje zou knallen omdat hij aan het gapen was naar een andere vrouw, zou de uitbarsting die volgt net iets anders om het lijf hebben dan die 'Zie je nu wel!' ...
Compleet onrealistisch, want de eerste vrouw die op die manier zou reageren op die situatie, die moet ik ook nog tegen komen. En om nog een cliché in de wereld te houden: en dan is die vrouw vast nog niet premenstrueel...

En dan bedenk ik: het team marketingspecialisten en reclamemensen die dat bedacht hebben, dat is er vast 1 om fier op te zijn... Oefening baart kunst, gelukkig. Dus laat ons allemaal hopen dat die mensen het nét iets beter aanpakken de volgende keer.

6 opmerkingen:

  1. Hahahahahaaaaa!
    En btw, in verband met kijken naar andere vrouwen: je hebt kijken, en je hebt kijken kijken. (Haroon is my Hero)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alweer zo'n heerlijk nuchtere kijk op de dingen - zalig! You rock!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat is zo een ergerlijke spot.
    Ik zie die makers ook dan in een vergaderzaal.
    Wauw,goed gevonden! Dat gaat aanslaan. NOT!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, ik vraag me ook vaak af waar reclamemakers met hun gedachten zitten, zowel op de radio als op tv (al kan het daar tegenwoordig gelukkig doorgespoeld worden).

    BeantwoordenVerwijderen