dinsdag 31 mei 2016

choose life.

Ik geef toe, ik heb de film Trainspotting ooit eens met een half oog gezien en had geen idee what the fuss was about. Niet mijn genre film. Maar Choose life, dat is wel iets dat blijft hangen natuurlijk.

Onlangs ging ik op weekend met een bende fijne dames. Er werd gelachen, geschaterd, maar ook wel eens serieus geweest. Issues zijn er overal, het leven is niet altijd hip hoi. Een lieverd van op weekend zei tegen me: Je moet proberen altijd je eigen geluk voorop te stellen.

Ja, dat is zo, je moet dat doen. Je krijgt maar 1 leven. Dus zou het logisch zijn om altijd je eigen geluk voorop te stellen om zo het maximale uit dat leven te halen.
Maar kom, geef toe, dat is niet altijd evident. Al helemaal niet als je Liezewiezewoes bent en blijkbaar bent geprogrammeerd om altijd anderen voorop te stellen. Net als haar ben ik een zorger. Familietrek blijkbaar. Ik zorg altijd voor iedereen rond mij en probeer te vermijden dat ik dingen doe die anderen niet leuk vinden.
Toen ik studeerde had mijn mama niet graag dat ik uit ging in de week. Ik deed dat dan ook nooit. Ik ben die studente geweest die 4 jaar hogere studies afwerkte zonder ooit 1 tweede zit, maar ook zonder studentenleven. Geen gemis toen, maar het illustreert wel een overheersende karaktertrek van mij.

Al jaren dacht ik echt na over een tattoo. Ik vind dat dat erg mooi bij iemand kan passen. Tattoos vertellen vaak ook een verhaal. Er zit een hele betekenis achter. Mensen verwerken daar vaak een verlies mee, herdenken iets of iemand. Maar ik een tattoo? Nee jong! Zot! Mijn ma krijgt een hartaanval en mijn va der bij!

Begin dit jaar kwam daar verandering in. Waarom zou ik het niet doen? Werd het niet eens tijd dat ik mijn leven zou leven? En niet het leven dat een ander voor mij in gedachten heeft? Ik contacteerde Ellemieke (een echte aanrader trouwens! Een supertoffe madam die weet wat ze doet en je erg op je gemak kan stellen) en legde mijn afspraak vast. Een maand geleden was het zover, ik liet mijn eigen tattoo zetten.
 Net geplaatst. Nog rood en een beetje zwelling.

 
 
Ik liet de tattoo op mijn pols zetten. Ik wou een plek die ik zelf ook kon zien waardoor mijn rug en bij uitbreiding mijn hele achterkant was uitgesloten.
In the running waren dan mijn pols en dat plekje tegen de holte aan je elleboog. Maar de pols won, om 3 redenen:
 
1. aan die holte van mijn elleboog zou de tekening groter moeten om toch wat te passen bij de plek waar de tattoo staat en ik wou een mini tattoo van ongeveer 3 op 2 cm.
2. Ik koos heel bewust voor mijn tattoo en heb daar ook geen schaamte in. Maar je weet nooit dat er een gelegenheid zou zijn waarop die weg moet gestopt worden. Dan is dat zo gefikst met een armband of horloge.
3. Dat stukje vel daar aan die pols is niet snel onderhevig aan ouderdom of gewichtsschommelingen. Er komen relatief weinig en laat rimpels op dat deel. En als ik verdik is dat nooit aan mijn polsen. Niet onbelangrijk vond ik toch.
 
Ik krijg ook veel de vraag waarom ik net die tekening heb laten zetten. Het is een origami kraanvogeltje. Origami omdat dat paste in wat ik voor ogen had. Ik wou een kleine tattoo met fijne lijnen. De kraanvogel werd gekozen om zijn symboliek.
Een kraanvogel staat symbool voor lang leven, gezondheid, trouw en geluk. Lang leven en gezondheid, spreekt voor zich dat die best samen gaan.
Trouw en geluk staan hier in de eerste plek voor mij. Ik wil trouw blijven aan wie ik ben, aan wat ik wil. En kiezen voor mij en mijn geluk. Mijn vogeltje is een reminder daarvoor, dat ik niet altijd moet doen wat een ander gelukkig maakt, maar dat ik mezelf ook wel mag voorop stellen.
Om het op z'n l'Oreals te zeggen: want ik ben dat waard.

26 opmerkingen:

  1. mooi, een symbool waarmee ik mij ook kan relateren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vin ze de max je tattoo!! Als ik ze zie peins ek da zou'k na ook nog nemen se :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een hele mooie tattoo wauw! Mooie betekenis ook, ik herken mezelf een beetje in je verhaal :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super mooi! en groot gelijk om je eigen geluk voorop te stellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie symboliek! 't Zal moeilijk zijn, steeds eraan herinnerd worden dat het de bedoeling is om jezelf niet uit het oog te verliezen. Ik zou dat niet durven. Hopelijk werkt het voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap gedaan. Mooie tattoe zonder te opvallend te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel mooi! en vooral doen wat jezelf gelukkig maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waarom pink ik nu een traan weg?
    Dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Supermooi. De tattoo en de symboliek.
    Het zou bij mij ook nog passen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi! Ik liet eerder dit jaar ook een tattoo zetten, maar wel op een verstopplek en dus een plek die ik zelf nooit zie. Maar ik weet dat die er staat, dat is voor mij het belangrijkste. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zeer zeker 'because you 're worth it'en die lieve dame had 100% gelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben totaal geen tattoomens, maar deze vind ik eigenlijk toch wel mooi, al was het maar om de symboliek die hij voor jou heeft.

    En hoe je dat zo beschrijft... jep, ik ben duidelijk ook een zorger die altijd eerst bedenkt wat een ander van iets zou denken voor ik het eventueel doe...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zo mooi!!! goed gedaan!! you're worth it!!! en mooi gezegd allemaal!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fan! van de tattoo, de symboliek en jou ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ik mij ook nog afvroeg: wat zei de mama ­čÖâ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die had vooral schrik dat ik mijn hele lijf zou vol zetten :D Nu ja ik beloof niet dat er geen meer volgen, maar ik ambieer geen volledige sleeve :)

      Verwijderen
  16. Dat heb je prachtig besloten voor jezelf! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat is een wijze vrouw, die zei dat je ook je eigen geluk voorop moet stellen. En je bent niet alleen zene die zo braaf was in haar studententijd ;-) Ik vind hem echt cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat is een wijze vrouw, die zei dat je ook je eigen geluk voorop moet stellen. En je bent niet alleen zene die zo braaf was in haar studententijd ;-) Ik vind hem echt cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik zei het al: you and your tattoo rock! ( ik ben devolgende, ge ja mee om mijn hand vast te houden?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vrouw, voor jou pak ik nen dag cong├ę en ik ga meeeeeeeeee!

      Verwijderen
  20. toen we trouwden, vouwde ik 1000 kraanvogels, want als je dat doet, neemt een kraanvogel je wens mee naar de hemel, toen ik 1 jaar getrouwd was, katoenen huwelijk, maakte ik een katoenen jurk, met kraanvogels. Dit jaar ben ik 2 jaar getrouwd, leer noemen ze dat, of huis, dus guess what. Als zal de mijne net ietsje anders zijn, ik wil er een kleurtje bij en zou hem ook ergens op 'mijn voorkant' zetten. maar jouw versie is hier heel lang in de running geweest en is heel mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben geen tattooliefhebber...zijnde: grote, opzichtige tattoo's of van die sleeve's, bah...mijn haar komt er van recht! Uiteraard heeft iedereen zijn eigen idee en daar heb ik ook respect voor. Maar een mini-tattoo, zo eentje met betekenis zoals bij jou, daar hou ik nu wel eens van. Sinds de geboorte van Seppe begin ik ook meer en meer over eentje te twijfelen. Klein, fijn,...wie weet komt het er ooit van :-)

    BeantwoordenVerwijderen