maandag 13 juni 2016

some bitch slapping

De meeste mensen kennen mij wel als een vredelievend persoon. Dat ben ik eigenlijk ook wel, maar samen met die kalme ik zit er zeker en vast een licht ontvlambare furie in mij. Al zorgt mijn werk er wel voor dat ik dat meestal gewoon kan inslikken en verder gaan.

Gisteren was het vaderdag. Mijn eigenste papa was niet thuis wegens feestelijkheden waar hij en mijn mama heen moesten. Dus gingen wij met ons gezin naar een vaderkesdagbruch. Georganiseerd door een ex-klasgenoot van mij en ex-cafébaas van het café waar De Vent al eens een paar uur spendeerde. Allemaal fijn en gezellig, met wat vrienden van ons daar samen zijn.

Tot het voor de kinderen dessertjestijd was, that is. Ik weet niet hoe het bij jullie kinderen zit, maar die van mij hebben een saus-fobie. Bij Mila begint dat te beteren, bij Nena is dat nog vollenbak aan de gang. Is er saus? Dan wordt er niets van het bord-met-saus gegeten tot alles sausvrij is gemaakt.
dat geldt ook voor chocoladesaus. Consequent kind, die kleinste.

Het dessert waren dus ijsjes met chocoladesaus. Ik vroeg een ijsje zonder saus en de kok ging dat wel even fixen voor ons. Hij kwam terug met een plateau met zo een 20 hoorntjes met ijs waarvan 3 zonder saus. Ik neem een hoorntje zonder saus voor Nena en op dat moment wil een klein jongetje dat ijsje uit mijn hand nemen.  Ik zeg tegen dat kind: Neem jij een ander ijsje want op deze is geen saus en mijn kindje lust geen saus. Ik wil me omdraaien en Nena het ijsje geven als ik daar een tirade van jewelste over me heen krijg. Moeder kloek van dat klein manneke begint me daar uit te schelden, dat ik haar zoon zijn ijsje afpak, dat ik dat aan hem moet geven, bla bla bla.
Geen zin in zo een gesprek draai ik me gewoon om, komt die trien naar mij gelopen en krijg ik volgende zin over mijn kop gegooid: 'Anders moet gij u nog ne crème pakken schaap, dan kunt ge nog wa uitzetten!'

Euh, pardon? Op zo een moment gaat er vanalles door mijn hoofd en dat in een nanoseconde!
Ik kon de stoel die daar naast me stond nemen en die voetbalhooligansgewijs op haar verwaande smoelwerk kapot meppen...
Ik kon het haar op haar kop er gewoon uittrekken! Al had ik aan dat slap futloos pierenverdriet dat zij vast haar noemt geen grip gehad om es goe te trekken...
Ik had wat kunnen staan roepen en haar compleet de vernedering in kunnen schelden...

Maar niets van dat alles is iets waar mijn mama of papa fier zouden over zijn. Zo ben ik ook niet opgevoed. Ik kan er niet van over hoe onopgevoed en onbeleefd sommige mensen zijn. Ik hield dus gewoon even mijn adem in, slikte alles wat ik voelde in, keek haar recht in haar ogen en zei:
'Kind, ik hoop dat diene kleine van u een beter karakter gaat hebben dan dat van jou...' en liep weg.

Some verbal bitch slapping, dat mocht wel vond ik. En toen nam ik me een kommetje rijspap mét bruine suiker. Ik moet tenslotte van iets uitzetten.
En intussen, speekmedaille voor mezelf voor buitengewone zelfbeheersing!

23 opmerkingen:

  1. my lord, respect! duuzend punten voor opperste zelfbeheersing!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OM tuuut G! Knappe respons! Triestig maar eigenlijk toch ook gewoon lachwekkend. Niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chapeau voor jou! Heel knap, prachtig voorbeeld voor je kind.
    En wat zielig voor haar kindje, dan kun je ook wel raden hoe het er thuis aan toegaat.
    Wat mij betreft verdien je een pan vol rijst met suiker, en een dikke kluit roomboter!

    Else

    BeantwoordenVerwijderen
  4. R.E.SP.E.C.T. Wat een schitterende zelfbeheersing èn repliek!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Terechte verbal bitch slapping. Goeie repliek! Ik vrees dat ik niet verder dan wat scheldwoorden zou komen ... Laat dat kind maar, ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Liefje toch. Je ziet er mooier uit dan ooit. Goed dat je zo sterk kon blijven en mooi reageerde.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow dat was haast t beste wat je kon doen! Waar je haar t meest mee kon hebben....Ver er boven staan, doen of t u niks deed en haar vernederen...Ben ook absoluut niet zo, maar zo een mensen zou je toch....helaas worden het er steeds meer en slecht voorbeeld doet slecht volgen...Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O help... ik weet absoluut niet wat ik in zo'n situatie gedaan zou hebben. Mezelf kennende hoogstwaarschijnlijk helemaal niets - me gewoon omdraaien en vertrekken, that is. Ik vind dat jij dat ferm - FERM - goed aangepakt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, gelukkig kreeg ik nog niet met zo'n mensen te maken! Mag ik even toegeven dat ik hier met een brede smile achter mijn scherm zit ... jouw taalgebruik zorgt ervoor dat ik het gewoon zo voor me zie ... maar ik hoop vooral dat het voor wat opluchting gezorgd heeft !!! Want ongelijk, dat heeft ze, "die trien" !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, ik ben er dus ook zo eentje die gewoon zo geschrokken zou zijn van zo'n uitspraken, dat ik ook gewoon daar met mijn mond vol tanden zou staan ...

      Verwijderen
  10. Whahaha, ik moet weer zo hard lachen! Niet te schatten, wat mensen durven zeggen, echt. En zoooooo grappig als jij dat navertelt :-))) Dikke pluim voor uw zelfbeheersing, ik ziu gewoon niet weten wat gezegd hebben denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Was ik maar zo beheerst en toch ad rem, knap! En geweldig leuk verteld! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een zelfbeheersing! Zou mij ongetwijfeld niet gelukt zijn! En zo'n uitspraken zeggen al genoeg over de tegenpartij!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat vond ik het leuk om dit te lezen! Goed geschreven, ik kon het helemaal zelf 'voelen'. Minder leuk dat zo'n trut je pad is gekruist. Uw reactie was super. Ik zou me ofwel in stilte verhuld hebben of haar de huid volgescholden hebben. Duim voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Amai zeg! Wat een trien zeg! Chapeau voor jouw zelfbeheersing!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wooooooooooooooow, wat een *********@@@@######|||| (ge wilt niet weten wat ik hier allemaal wil schrijven!!!). Echt, ik kan er zelf bijna niet van over!!! Amai, ik bewonder je dat je je hebt kunnen inhouden, en heb tegelijk met je te doen (niet slecht bedoeld) omdat ik dit ongelooflijk kwetsend vind!! Hoe kan dat toch dat zulke mensen bestaan zeg!!!??? Je opmerking was méér dan terecht, amai!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ongelofelijk he zeg! Ik had overlaatst ook iets geks voor en het is ongelofelijk hoe mensen die je totaal niet kennen om een banaliteit zo kunnen uitschelden! Zelfbeheersing is dan heel moeilijk, maar de beste oplossing. Zo'n soort "gekke" mensen zijn het gewoon niet waard! Ik hoop dat uwe rijstpap uw goed gesmaakt heeft! Ge ziet er stralend uit en laat niemand je iets anders wijsmaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oe... Maar wat heb je dat ad rem en elegant opgelost. Dat moet voldoening hebben gegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goed opgelost!
    Ik had dieje stoel gepakt...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Amai chapeau seg! Ik zou al lang tilt geslagen zijn...wat een trien en proficiat om u te kunnen beheersen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Moh Annelies wat ne toffe blog heb jij hier! Schrijf het maar allemaal van u af. Ik heb er mee deugd van :)

    BeantwoordenVerwijderen