maandag 12 december 2016

christmas spirit enal...

Ik ben een sucker for Christmas. Ik hou van de gezelligheid, de lichtjes, de sfeer, de koude en sneeuw buiten, de warmte van een knetterend haardvuur binnen.
Beetje feestvieren met familie. Een familie met goeie en slechte kanten, zoals bij iedereen. Maar een familie die je wel onvoorwaardelijk steunt indien dat nodig is. Een warm nest. Dat net dat tikje warmer is met kerst.

Ik was dan ook even enthousiast toen de meisjes vorige week niet konden wachten om de kerstboom te zetten. Op vrijdagavond, na een lange werkweek, sleurde ik dan ook nog vol goede moed kerstboom en bakken decoratie van de zolder naar beneden. De boom werd met veel overgave in elkaar gezet. Tijd voor de ballen en lampjes! Kleine domper op de vreugde: moeder had niet genoeg haakjes meer om de ballen in de boom te hangen. Dus werd er besloten een tweedaags feest van te maken! Op vrijdagavond de lampjes en alles waar we geen haakjes voor vandoen hadden. Op zaterdag gingen we dan haakjes kopen en de ballen er bij hangen.

En zo geschiede dus. De haakjes werden gekocht en de ballen werden gehangen. Nu moet u weten, ik hang die ballen stevig in de boom. Stevig als in: ik draai dat haakje vast aan de bal en draai dat dan ook vast als ik de bal in de boom hang. Kwestie dat een kat die het in haar kop krijgt eens met haar poot naar die bal te slaan die niet direct uit de boom mept. Of als mijn klein vrouwvolk beslist om stokpaartje te rijden en passeert aan de boom ook niet ineens alles eruit kwakt.
Aan het einde van het zetten van de boom zijn mijn vingertoppen dan ook altijd blij dat ze mogen rusten.

Er werd wat ge-ooooooot en ge-aaaaaaaaaaat toen de boom stond, er werd wat gelukzalig gekeken naar de lichtjes, er werden kinders in bed gestopt en dan voldaan in de zetel geploft. Alwaar ik zei aan De Vent: 'We gaan eens moeten zien eind december om een nieuwe boom want ik heb de indruk dat deze wat scheeft begint te staan jong.'

Ik denk dat ik die zin nog geen 10 minuten had uitgesproken toen de boom besliste een kerstlijk te worden. Hij knalde op de grond en lag daar dood te wezen. Ik begon, zoals ieder ontaarde moeder zou doen, te vloeken. Op de katten in de eerste plek want ik dacht dat er zeker 1 van de 2 in de boom zat. Maar toen ik Lucie verschrikt naar de keuken zag lopen en Lola buiten voor het raam zag zitten bleek dus geen van beiden verantwoordelijk. De voet van de boom bleek 'gewoon' afgebroken. Ouderdom van de boom, bezweken onder het giga gewicht van alle decoratie of een combinatie van beiden.

En zo kwam het dat ik op zaterdagavond heerlijk gezellig de boom ook weer moest demonteren. Alle ballen en decoratie er uit, lampjes er uit, een hele hoop kapotte ballen opruimen, nog meer vloeken omdat het uiteraard ook de mooiste ballen zijn die braken en niet de ballen die gewoon 'opvulling' zijn. Vertelde ik al dat ik nog even gezellig de keuken kon dweilen omdat Lucie van de schrik op de vloer had geplast?
En zo kwam het ook dat ik op zondagmorgen om 9u al in de auto zat, richting Eurotuin, om een nieuwe kerstboom. Met een metalen voet. En wat nieuwe mooie ballen. En nog wat haakjes. Om dan de kerstboom voor een tweede keer te zetten. Met compleet gevoelloze vingertoppen tot gevolg.

En hoe blij was ik zeg, met het telefoontje van mijn mama met de vraag of ik naar de Bomma ging, om haar te helpen met haar kerstboom te zetten...

11 opmerkingen:

  1. Hahaha, zo uit het leven gegrepen dat het een broodjeaapverhaal wordt ;-) Ik hou van jouw rake beschrijvingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oef, even doorbijten! Maar inmiddels weer zen in de kerststemming bij je nieuwe boom?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zalig geschreven. Nu hoop ik dat je uit pure frustratie de allermooiste ballen kocht 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verschietachtig zeg, die boom die omknalt! Ik mis zo wel een foto van het afgewerkt geheel nu 😁.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. OMG, dat kon er ook nog bij. Vrouw, je maakt dat mijn dag wel erg vrolijk start. Indien er een filmpje van bestond, het werd een youtube-hit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben 'nen echten' boom in huis gehaald. Zo een klein exemplaar dat niet van zijn sokkel kan vallen maar waarvan ik weet dat ik het mij nu al ga beklagen als ik overal in huis dennennaalden terug vind. Geniet maar van de kerstpracht in huis, dat heb je dubbel en dik verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooooohhhhhhhh. Een leuke zaterdagavond (not). Wat zeiden de meisjes zondagochtend? Of vonden ze het uitje naar eurotuin leuk?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb zo met u te doen ! Zo met u te doen ! Ik doe dat zoooo graag dat ik dat hier al jaaaaaaaaaren overlaat aan mijn mannenvolk om die taak op zich te nemen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ai kind toch. De kinderen waren wel blij zeker, dat ze twee keer mochten versieren. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wahahahahahahahahaaaa, hoe komt het dat ik dit pas na VIJF dagen lees?! Het had zéker mijn maandag wat opgefleurd! Zo grappig, A, sorry ze. xx

    BeantwoordenVerwijderen