woensdag 15 februari 2017

Sporty Spice for the win

Geboren zijnde in 1985 was ik vollenbak bakvis toen de Spice Girls hip and happening waren. En ja ik geef dat toe, ik heb die cd's ergens liggen want 'Girl Power!' en 'Spice up your life!' zijn goede slagzinnen als je 13 jaar bent. En ja ik geef ook toe dat ik onlangs nog eens goed meezong met hun debuutcd. En ja ik geef ook toe dat ik blijkbaar elke tekst nog vanbuiten kende. Maar dat is gewoon een raar trekske van mij.

Ik was wel fan van Baby Spice voor al die roze en fluffy dingen die zij aan kon doen. Sporty Spice daarentegen was minder mijn ding. Nooit van de sportiefsten geweest, kan mijn lerares LO van het middelbaar bevestigen. Dat mens heeft werkelijk alles geprobeerd om een beetje sport in mijn lijf te krijgen maar tevergeefs.
Tot een paar jaar geleden en ik toch besloot om eens iets aan de conditie te doen. Want de trap nemen voor 1 verdiep en buiten adem zijn, dat was nu ook niet de bedoeling op mijn 24 jaar.

Start to runnen dan maar. En dat vond ik leuk. Muziek in mijn oren en niet denken maar gewoon gaan, op mijn eentje want ik ben geen gezellige-groeps-loper. Ik ben nog steeds geen die-hard-sporter maar geniet er wel van en ben altijd blij dat ik het deed na afloop.

Lopen dus. Bevredigend, maar ik was al even op zoek naar iets waar ik me eens wat harder kon afreageren. Vroeger leek kickboksen me wel iets maar ik vond/vind de stap naar zo een echte club net iets te groot. En voor sporten genre judo, aikido,... vind ik mezelf te oud om nog te starten.
Tot mijn neef een paar jaar geleden begon met 'iets nieuws' zei hij. Een verdedigingssport, ontwikkeld voor het Israëlisch leger, waar je echt niets voor moet kunnen al basis en waar je jezelf dus leert verdedigen. Krav Maga dus. Dat was Neef zijn uitleg. En ontwikkeld voor het Israëlisch leger! Hoe stoer is dat!

Na lang twijfelen besloot ik het toch een kans te geven. En afgelopen maandag was het zover. Mijn eerste training. Er zijn geen aparte groepen waar ik ga in Aalst, iedereen traint er samen. Beginner of gevorderde, iedereen mept op iedereen. Zeker een goed idee want zo train je ook tegen mensen die groter, sterker en beter zijn dan jezelf. Een eventuele aanvaller gaat sowieso groter zijn dan mij (ja ik ben echt een kleintje met mijn meter en 61.5 centimeter) of het zou moeten zijn dat de zeven dwergen een aanval plannen op mij.

Ik vond het dus echt plezant om te doen. Je leert er wat eenvoudige dingen die zeker kunnen helpen en omdat het eenvoudige dingen zijn is de kans dat je ze onthoudt op momenten van stress groter.
Wat moet je er wel bijpakken? Gigantische blauwe plekken. Mijn hand en pols zien er vreselijk mishandeld uit. Alles in de buurt van mijn hals en sleutelbeenderen doet zeer van de vermeende pogingen tot wurgen en de pogingen tot mezelf te redden uit die wurgpogingen. Mijn armen zijn zo goed als lam van de spierpijn. Van het uitdelen en incasseren van slagen. Maar ondanks dat alles, ga ik het blijven doen. Ik kan me uitleven, ik kan stress wegmeppen en ik gebruik spieren waarvan ik dacht dat ik ze door een productiefout niet eens had. En je leert jezelf verdedigen. Dat ik eigenlijk ook wel hulp zou kunnen gebruiken voor het aan- en uitdoen van mijn bh omdat ik mijn armen nauwelijks naar achter krijg, dat zal wel beteren.

Ik samen op training met de Neef, niemand die dat ooit voor mogelijk had gehouden. Neef is namelijk een type dat op zijn dooie gemakske 200 km wandelt op 36 uur. En dan nog te voet naar huis zou wandelen. Of die zomaar uit het niets ineens beslist om 20 km te gaan lopen. Nu gaat de bomma zo fier zijn dat we elkaar proberen te wurgen!

En oh ja, een beetje ironie want dat is me niet vreemd: Potentiële aanvallers: Watch out! Want in de toekomst ga ik zo hard 'op ulle muil kunnen slaan'! In de toekomst wel, want voor de komende 5 dagen heb ik daar teveel spierpijn voor. Dus gelieve een potentiële aanval dan ook nog even uit te stellen...




8 opmerkingen:

  1. Goed dat je een sport hebt gevonden die bij je past! Blauwe plekken genezen en die spieren zullen volgende keer al minder pijn doen. You go, girl!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik lees hier sinds ongeveer een jaar mee, in stilte. Omdat ik je nieuwjaarsvoornemens van vorig jaar zo mooi vond. En je tattoo zo dapper. En met je meeleefde toen het minder goed ging. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: je schrijft heerlijk, eerlijk ook (je post over dat je huis geen mooi instagramplaatje is maar een huis waar je valt over de volle wasmand en dat een verzameling is van oude en nieuwere meubelen, was zo herkenbaar en daar moet ik bv nog regelmatig aan terug denken), grappig en daar wil ik je voor bedanken. Merci.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. maar zeg wat een ongelooflijk lief berichtje! Voor zo zaken blog ik met plezier! Ik blijf gaan voor heerlijk eerlijk zijn, met mijn up en down momenten, want dat is het leven :) Bedankt om mee te lezen! x

      Verwijderen
  3. Geweldig dat je iets vond dat je echt ligt. Ik begin binnenkort aan mijn voornemen om Start to Run, na drie keer proberen, nu toch eens écht uit te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahahaha, ik moet gewoon weer keihard lachen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb krav maga direct es opgezocht, zo stoer zeg! Lijkt me ook wel leuk :D Veel beter dan lopen (sorry hoor, maar bweeeeeuuuk!). Mijn sport is badminton. Ik kijk er zo naar uit om morgen weer opnieuw te beginnen na mijn bevalling!

    BeantwoordenVerwijderen